2022-05-21, 20:27
Bannlyst
Vad ska Sverige göra i NATO när Sverige redan är skyddade av PKK/YPG?

Jag har alltid trott att ryssarna inte vågar attackera Sverige på grund av kurderna i Sverige.
Citera
2022-05-21, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Självklart är det så. Det är extremt känsligt och en nästintill omöjlig situation för regeringen att hantera. Det kommer inte att gå att göra Turkiet och kurderna nöjda och glada samtidigt.

Så jag tänker att det ena är ett nationellt säkerhetsintresse (nato-medlemskap) och är viktigare än kurderna. Är övertygad om att Sverige kommer svika kurderna på ett eller annat sätt. Kommer inte bli ett dugg chockad.
Tanken att andra folk kan starta eller driva befrielserörelser från svensk mark är något av en grundsten i den postmoderna svenska självbilden. Liksom i ännu högre grad tanken att "Sverige samarbetar inte med diktaturer". Båda de här principerna har fått en speciell laddning utifrån det traumatiserade minnet av Sverige under andra världskriget.
Citera
2022-05-21, 20:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Najs grammatik där med syftningsmiss och allt, turken.

Nåja. Ni missade Nato-tåget på grund av er blindhet och dumhet.
Citera
2022-05-21, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshitintehanigen
Maggan verkar villig att gå med på kraven trott allt

” Magdalena Andersson skriver på Twitter att hon uppskattade dagens samtal med president Erdogan gällande den svenska Nato-ansökan.
”Vi ser fram emot att stärka våra bilaterala relationer, inklusive fred, säkerhet och kampen mot terrorism”, skriver statsministern.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kzx2P4/erdogan-har-pratat-med-magdalena-andersson

Nej. Det där är politikerspråk för att de höll god ton. Ingen förändring i sakfrågan. Annars hade hon skrivit något om konstruktiva samtal mm. Med tanke på att det skar sig rejält när Linde höll i samtalen får man väl anse det som ett framsteg att ingen höjde rösten.

Men resultatet är noll annars hade hon formulerat sig annorlunda.
Citera
2022-05-21, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shageki
Det ser ljusare ut för Finland än för Sverige som snart godkänns som Nato-medlem.

Grattis Finland.

Källa på det?
Citera
2022-05-21, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
En Nation bygger på att stat och medborgare är överens. Medborgaren erkänner sig till staten, lagarna, språket, betalar skatt osv osv och i gengäld så åtnjuter den enskilde medborgaren de förmåner som stora kollektivet Nationen skapar.
Man kan i fan inte ha 111 språk, statsskick och rättsuppfattningar i ett land men att en del svårt efterblivna folk dem vägrar att jämka. Dem ska ha alla förmåner men tänker inte själva bidra med något till kollektivet/nationen.

Ja att folken nere i Mellanöstern har namn för kurder och kan det bero på det att så många kurder vägrar och för krig mot Stater och deras befolkningar?
Turkiet, Iran, Irak, Syrien.

Jag har via vänner fått mig en liten annan bild av PKK/YPG, snarare Maffia vilka livnär sig på grov kriminalitet, narkotika hantering främst Heroin och Nr1 aktör i Iran, kidnappningar, utpressning, kräver skatt och även tull på trafik.
Turkiet, Iran, Irak, Syrien.

Erdogan måste agera, turkarna som ironiskt nog består av flertalet olika folkslag kräver det!
Håller inte med på många av dina punkter
1. Nej man behöver inte använda sig av ett språk, det finns ca 52 olika etniciteter i moderna turkiet varför ska man då endast använda språket av ett av folken? Dessa minoriteter är inte invandrare, de är inte som att vi skulle använda arabiska i sverige utan dessa minoriteter för det mesta har bott i turkiet längre än turkarna själva. I exempelvis kanada har man quebec där de pratar franska, i schweiz har de 3 olika officiella språk och det fungerar väldigt bra enligt min mening. Att systematiskt försöka radera och tvinga minoriteter att kalla sig själva för turkar och endast prata turkiska är ett vidrigt beteende.

Inte heller sant, nästan alla kurder slogs emot väst under turkiska självständighetskriget istället för att assistera britterna vilket antagligen hade lett till ett kurdistan istället för turkiet i våra områden. Tacket blev torrtyr fängelsen och diskriminering. I syrien så lämnade ju syriska regeringen hela området att bli uppätet av jihadister så de fanns ju inte någon riktig syriska arme att gå med i.
I irak så hade det ju varit helt efterblivet att gå med i deras militär, de är som att judar skulle gå med i SS i nazi tyskland för att slakta sitt eget folk

att kurder ska hålla på med någon drogsmuggling i iran och uttpressningar är inte heller sant då kurder för det mesta är extremt tättbyggda i två provincer i iran. Sen så kommer ju faktiskt de mesta drogerna i mellanöstern just från iranska regeringen självt enligt irakier.
Du känns som någon trött höger svensk som inte har någon anning om mellanöster
Citera
2022-05-21, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
Nej. Det där är politikerspråk för att de höll god ton. Ingen förändring i sakfrågan. Annars hade hon skrivit något om konstruktiva samtal mm. Med tanke på att det skar sig rejält när Linde höll i samtalen får man väl anse det som ett framsteg att ingen höjde rösten.

Men resultatet är noll annars hade hon formulerat sig annorlunda.
Instämmer. visst är det så.

Diplomatspråk är kul. "Ett frankt och hjärtligt meningsutbyte" lär betyda att man praktiskt taget hamnade i fysiskt slagsmål.
Citera
2022-05-21, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Var är Öcalan
Fängelse i turkiet, han fick asyl av grekland men blev grippen utanför grekiska ambassaden i kenya av MIT med hjälp av CIA och Mossad
Citera
2022-05-21, 20:50
Medlem
Eurypteridas avatar
Erdogan tror han är stor och stark men han är bara en liten ful muslim med trynet mellan Putins skinkor. Nu försöker han flytta fokus från sitt eget misslyckande till något annat.
Erdogan jagar "terrorister" men det är han själv som är TERRORISTEN.
"Svärjevänner" försöker vinna politiska poäng på att skylla på sossarna, Ulf Kristersson och Ebba Busch säger inget, har de inget att säga?

JAG ÄR PKK
Citera
2022-05-21, 20:53
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Erdogan tror han är stor och stark men han är bara en liten ful muslim med trynet mellan Putins skinkor. Nu försöker han flytta fokus från sitt eget misslyckande till något annat.
Erdogan jagar "terrorister" men det är han själv som är TERRORISTEN.
"Svärjevänner" försöker vinna politiska poäng på att skylla på sossarna, Ulf Kristersson och Ebba Busch säger inget, har de inget att säga?

JAG ÄR PKK
Jag är bara road. Jag tycker det är skitkul hela cirkusen haha!
Väldigt intressant att se var det här kommer landa.

Se det som en komedishow, vi kommer alla få många skratt från det här.
Citera
2022-05-21, 20:58
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Jag är bara road. Jag tycker det är skitkul hela cirkusen haha!
Väldigt intressant att se var det här kommer landa.

Se det som en komedishow, vi kommer alla få många skratt från det här.

Yup. Har inte läst så här underhållande nyheter på länge.

Extra bonus att det som är dåligt för sossarna är bra för Sverige.
Citera
2022-05-21, 20:58
Medlem
LeeVans avatar
Här får inte Ann Linde vika ner sig.. Den Kurdiska hederskulturen har tillfört Sverige såå mycket! Detta handlar om ”rätt värdegrund”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in