2022-05-21, 19:35
Medlem
TrixieDixies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Självklart, Turkiet tillåts säkert göra mycket, men när det ifrågasätter NATO:s egna integritet och frågan dras i långbänk så tror jag de flesta medlemsstaterna börjar bli otåliga och irriterade.
Biden har ju gett garantier till Sverige och Finland, så detta kommer tillslut att leda till någon slags konsekvens för Turkiet ifall de inte fogar in sig.

Det finns inget som tvingar NATO-medlemmarna att samarbeta utöver artikel 5.
Det är ingen rättighet att gå med NATO, men det måste finnas en bred överenskommelse bland medlemmarna för att de inte skall acceptera ett lands ansökan, just nu är det enbart ett enda land som säger nej, av totalt 30.
Håller med att det är logiskt att Turkiet får känna av konsekvenser om de andra medlemmarna upplever Turkiet som en ren krångelapa, men tror inte det går så långt som ett uteslutande. Rent hypotetiskt hade nog Erdogan kunnat komma undan med att vara ännu mer diktatorisk inrikes bara han satt lugnare i båten, just pga Anatoliens militärstrategiska läge.
Citera
2022-05-21, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Nej, det är inte samma sak. Förutom PKK så är det tre andra kurdiska organisationer som leder till avslag på svenskt medborgarskap. PYD, SDF och YPG.

Kakabaveh var väl med i den kurdiska gerillan "Komala" och den är bara terrorklassad i Iran och Japan. "Peshmerga" är väl ett samlingsnamn över kurdiska militära styrker vad jag förstått, alltså ingen organisation.

https://sverigesradio.se/artikel/de-hyllas-i-kampen-mot-is-men-nekas-medborgarskap
Okay, jag misstänkte också att Peshmerga är litet av ett paraplybegrepp för olika miliser (det har en lång historia i Kurdistan).

MigV:s "inget medborgarskap om personen varit med i en terroristorganisation" har jag aldrig hört talas om tidigare - jag litar på dig i den frågan, men misstänker också att den regeln inte alltid tillämpas helt strikt. För nog har vi haft t ex personer från Latinamerika som i sin ungdom var med i någon våldsam vänstermilis och sedan flydde till Sverige och blev medborgare här?
Citera
2022-05-21, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Som sagt, stående siffror är 34700.

Sen att de kan mobilisera större styrkor är något annat och möjligen kan finnarna skrapa ihop ett pAr hundratusen soldater.

Röda armén som exempel, mobiliserades mellan 15 och 20 miljoner soldater…

Putin skulle inte överleva en sådan mobilisering, det skulle bli en kupp.

Finnarna har motivationen.
Citera
2022-05-21, 19:53
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Okay, jag misstänkte också att Peshmerga är litet av ett paraplybegrepp för olika miliser (det har en lång historia i Kurdistan).

MigV:s "inget medborgarskap om personen varit med i en terroristorganisation" har jag aldrig hört talas om tidigare - jag litar på dig i den frågan, men misstänker också att den regeln inte alltid tillämpas helt strikt. För nog har vi haft t ex personer från Latinamerika som i sin ungdom var med i någon våldsam vänstermilis och sedan flydde till Sverige och blev medborgare här?
Självklart tillämpas den inte till 100% - det är tyvärr svenska migrationsverket vi snackar om. Tror dock vi kan vara rätt säkra på att turkarna är införstådda med vilka regler som gäller och har ögonen på Sverige. De som står med på listan som de vill ha utlämnade är nog sådana som inte är medborgare och definitivt inte kommer att få det i närtid, speciellt inte efter denna diplomatiska kris.
Citera
2022-05-21, 19:54
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Nu glider vi OT och jag ut på djupt vatten då jag ger mig in i rasbiologi med en expert som du. Jag närmar mig "vithet" från en filosofisk synvinkel.

Enligt min mening kan man ha vit hud utan att vara vit. Jag räknar inte slaven, juden eller katoliken som vita även om de kan ha vit hud. Slaven är ju för övrigt en ras medan de två andra är religioner. Så ja, för mig sitter "vitheten" i huvudet. Vithet är för mig, västerlänsk, kapitalistisk, protestantisk och civilicerad. Därför kan en adopterad japan för mig vara vit. En banan, gul på insidan men vit på insidan. Bara ett exempel. Jag är säker på att du inte håller med och katagoriserar helt annorlunda.

I övrigt är ju den gule mannen sämst av alla på att föröka sig. Japan, Korea och Kina ligger i absoluta botten vad gäller reproduktion. Trist för dem och trist för oss. Det gula tänket är det som är bäst kompatibelt med det vita. Mentalt då. Rasbiologin lämnar jag åt dig.

Vad gäller mänsklig civilisations utveckling kan jag inte annat än att hålla med. Mänskligheten känner endast tre teknikgenombrott. Jordbruket i Mesopotamien, Djuphavsnavigation i Norden och den industriella revolutionen i England. (Digitaliseringen är bara en fortsättning på den industriella revolutionen eftersom den är helt beroende av dess energikällor).

Och ja alla dessa tre är ju produkter av metalt vita människor. Så att säga att en mentalitet byggd på vitt tänkande varit en förutsättning för mänsklighetens utveckling är helt enklelt bra fakta och jag håller med till 100%.

I övrigt är jag ytterst tveksam till att Adam var en historisk person. Men att Jesus var det liksom Moses råder ju inga tvivel om så det är väl möjligt antar jag? Vi får väl se vad framtida forskning ger.
Mentalitet nedärvs precis som allting annat. Även om vi kan tala om en vit (eller gul, eller...) ras, så är det enbart en benämning. Arv är poängen. Så skapade också Gud Adam av jorden, precis som Gud skapade "djuren" av jorden. (Hint; ormar varken talar eller är det listigaste av djur )

Resten av mänskligheten förenas i sin avsky mot det vita Väst, så som du också påtalade. Turkiet är en främmande fågel i NATO, och agerar också som en sådan. Om jag har rätt,
i att hela debaklet handlar om att flytta makten över världsekonomin från USA till Kina/ Ryssland, då kommer turkarna aldrig att säga "ja" till svenskt natomedlemskap. Att den vite mannen är upphovet till den moderna civilisationen ändrar inte detta, det är inte som att tex de gula skulle erkänna en sådan sak (utgrävningar av gravar kring kinesiska pyramider fick ett abrupt slut när man där fann, inte gula, utan européer av nordisk typ).
Jag menar då att kineser är övertygade om att de är fullt kapabla att hantera den ekonomiska makten.
Citera
2022-05-21, 19:55
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Men you stupid fucktard.
Personen jag besvarade tyckte att vi skulle ingå en militärallians med Norge, Danmark och Finland.

Kul med invektiven, i synnerhet när du framstår som ointelligent. Härligt intellektuellt självmål.

Om det redan finns länder i NATO och dessa i sin tur inleder nya militära avtal genom EU så varför skulle det hindra de Nordiska länderna att inleda ännu ett. Ett Nordiskt militärt samarbete skulle ju vara lika legitimt eller illegitimt som EUs militära samarbete. Egentligen långt mindre eftersom vi sedan lång tid tillbaka redan har nordiska avtal på en mängd andra områden.
Citera
2022-05-21, 20:00
Medlem
Citat:
Självklart tillämpas den inte till 100% - det är tyvärr svenska migrationsverket vi snackar om. Tror dock vi kan vara rätt säkra på att turkarna är införstådda med vilka regler som gäller och har ögonen på Sverige. De som står med på listan som de vill ha utlämnade är nog sådana som inte är medborgare och definitivt inte kommer att få det i närtid, speciellt inte efter denna diplomatiska kris.
Okay, men även om det inte är just Kakabaveh personligen eller liknande de vill ha utlämnade så är det naturligtvis en politisk eftergift som heter duga att lämna ut sådana personer efter att de vistats här i många år - och definitionen av "terrorist" är ju dessutom ofta inte glasklar. Ännu Ronald Reagan betraktade på 80-talet Nelson Mandela som en terrorist och ANC som en militant och farlig terrorrörelse. Det är just den politiska underkastelsen under Turkiet och på sikt andra som gör det här så känsligt.
Citera
2022-05-21, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skinkzorro
Erdogan är en hora vad ska han göra
Källa?
Citera
2022-05-21, 20:17
Bannlyst
Det ser ljusare ut för Finland än för Sverige som snart godkänns som Nato-medlem.

Grattis Finland.
Citera
2022-05-21, 20:18
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Okay, men även om det inte är just Kakabaveh personligen eller liknande de vill ha utlämnade så är det naturligtvis en politisk eftergift som heter duga att lämna ut sådana personer efter att de vistats här i många år - och definitionen av "terrorist" är ju dessutom ofta inte glasklar. Ännu Ronald Reagan betraktade på 80-talet Nelson Mandela som en terrorist och ANC som en militant och farlig terrorrörelse. Det är just den politiska underkastelsen under Turkiet och på sikt andra som gör det här så känsligt.
Självklart är det så. Det är extremt känsligt och en nästintill omöjlig situation för regeringen att hantera. Det kommer inte att gå att göra Turkiet och kurderna nöjda och glada samtidigt.

Så jag tänker att det ena är ett nationellt säkerhetsintresse (nato-medlemskap) och är viktigare än kurderna. Är övertygad om att Sverige kommer svika kurderna på ett eller annat sätt. Kommer inte bli ett dugg chockad.
Citera
2022-05-21, 20:20
Bannlyst
Citat:
Självklart är det så. Det är extremt känsligt och en nästintill omöjlig situation för regeringen att hantera. Det kommer inte att gå att göra Turkiet och kurderna nöjda och glada samtidigt.

Så jag tänker att det ena är ett nationellt säkerhetsintresse (nato-medlemskap) och är viktigare än kurderna. Är övertygad om att Sverige kommer svika kurderna på ett eller annat sätt. Kommer inte bli ett dugg chockad.

Visste du att kurderna redan erbjuder Sverige skydd?

Bättre än ett NATO-medlemskap.
Citera
2022-05-21, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shageki
Det ser ljusare ut för Finland än för Sverige som snart godkänns som Nato-medlem.

Grattis Finland.
Najs grammatik där med syftningsmiss och allt, turken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in