2022-04-02, 16:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ClitEastwood
Har bara använt Lunar i 2 veckor så det är för tidigt för mig att säga något. Än så länge är jag nöjd.
Men jag tror att räntan på 1,05% bara är tillfällig tills att de är nöjda med mängden kunder för att sänka räntan till 0,50% som verkar vara standard för alla förutom Svenskar med sina 1,05%

Ska bli intressant när deras Peer 2 Peer kommer igång dock.

Det går ju inte att undgå att de försöker rikta in sig på väldigt unga människor samtidigt som de erbjuder handel med krypto och låntagande. Fan, när man pratar med supporten så blir man bombarderad med smileys och kjam/snuttis-snack alá Lunarstorm.

Tack.

Precis, jag blir riktigt tveksam, marknadsföringen får mig att rysa, måste finnas någonting jag missar.. Jag har ansökt, men det finns inte en chans att jag stannar om räntan ändras.

Men i varje fall, inga avgifter alls alltså?

Hur fungerar det med uttag? Kan jag ta ut när som helst? Swishar dom tillbaka till mitt bankkonto? Eller är det förväntade bankdagar?

Vet någon om de har begränsningar på beloppets storlek?
Citera
2022-04-02, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scramscram
Tack.

Precis, jag blir riktigt tveksam, marknadsföringen får mig att rysa, måste finnas någonting jag missar.. Jag har ansökt, men det finns inte en chans att jag stannar om räntan ändras.

Men i varje fall, inga avgifter alls alltså?

Hur fungerar det med uttag? Kan jag ta ut när som helst? Swishar dom tillbaka till mitt bankkonto? Eller är det förväntade bankdagar?

Vet någon om de har begränsningar på beloppets storlek?

Ja, deras upplägg ser lite ut som att unga ska ta lån och spekulera med krypto.
Banker har problem med familjer som Swishar till varann titt som tätt och vill veta vart pengarna kommer ifrån. Hur blir det på Lunar där man uppmanar kids att vara flera stycken på samma konto? Kommer ju bli hur rörigt som helst.

Exakt, jag stannar också bara så länge räntan är vad den är.
Gillar att man får räntan månadsvis istället för en gång per år.

Har inte gjort några uttag än och kommer inte göra det på länge under förutsättning att inte deras ränta sänks, då letar jag andra alternativ. Om du för tillbaka till ditt vanliga bankkonto så ska det inte vara någon avgift alls.
Senast redigerad av ClitEastwood 2022-04-02 kl. 16:49.
Citera
2022-04-24, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scramscram
Kan någon berätta nackdelen med Lunar app?
Att man kan nå den utan bank-id anser jag är läskigt nog.

Sedan hittar jag ingen funktion för att logga ut. Läskigt det också.

Och när jag försöker logga in på deras webb-sida (då med bank-id) säger de att jag inte har något konto. Men det fungerar med deras app.

Skulle akta mig för att sätta in något där. Ska försöka få tillbaka det lilla jag satt in genast.
Citera
2022-04-24, 03:24
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Att man kan nå den utan bank-id anser jag är läskigt nog.

Sedan hittar jag ingen funktion för att logga ut. Läskigt det också.

Och när jag försöker logga in på deras webb-sida (då med bank-id) säger de att jag inte har något konto. Men det fungerar med deras app.

Skulle akta mig för att sätta in något där. Ska försöka få tillbaka det lilla jag satt in genast.
Kan hålla med dig om bankid men det har nog att göra med att Lunar är danskt, du kan dock logga ut genom att trycka på din profil som är den rosa cirkeln uppe i vänstra hörnet med dina initialer.
Citera
2022-04-24, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Kan hålla med dig om bankid men det har nog att göra med att Lunar är danskt, du kan dock logga ut genom att trycka på din profil som är den rosa cirkeln uppe i vänstra hörnet med dina initialer.
Okej, hittade efter din förklaring. Klarna har också lite bökig funktion för utloggning. Varför gör de så?

Men inga pengar mer in där innan de inför bank-id. Snarare ut.
Senast redigerad av Pillerarm 2022-04-24 kl. 03:29.
Citera
2022-04-24, 09:24
Medlem
dummy1s avatar
Det är bra att Lunar inte använder BankID inloggning mer än förrsta inloggning eftersom det är sårbart och kan blockera hela tjänsten. Swish är också sårbart men det går att använda kort och bank överföring.
Senast redigerad av dummy1 2022-04-24 kl. 09:33.
Citera
2022-05-21, 16:56
Medlem
Skaffa precis Lunar för att det är skönt att ha reservpengarna på nåt med 1% ränta istället för på tomgång och ska man få det måste man hoppa mellan banker vartannat år (hade tidigare komplettbank men de har nu sänkt räntan)

Dåligt att man inte kan göra banköverföringar till Lunar utan massa bök. De bara har kontonummer via IBAN/Swift (och inget kontonummer/postgironummer/bankgironumer) och med Swedbank kan man inte föra över pengar till såna nummer utan att ringa banken för att "Aktivera utlandsbetalningar" som dessutom kostar pengar om det går utanför EU https://www.swedbank.se/privat/betala-och-overfora/betalningar-till-utlandet.html

Man kan föra över med swish och kreditkort men mitt kreditkort nekade en överföring på 10000 till Lunar, och med Swebankkonto kopplat till Swish är absolut högsta gränsen 15.000 per vecka
Senast redigerad av MarcoBolan 2022-05-21 kl. 16:59.
Citera
2022-05-21, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
Jag har läst på om Lunar Bank i ½ timme -

Och jag fattar fortfarande inte vitsen med det hela - jag gillar inte Administrerende direktør i Lunar Ken Villum Klausen uppsyn heller - samt han är under 40.

Det är en bluff på något vis - kan bara inte direkt sätta fingret på det.

https://erhvervplus.dk/artikel/bank-og-finansiel-superapp-i-et-lunar-bank-forsøger-at-ramme-det-bedste-fra-to-verdener

Man ska på sidan 6 i google sök på Ken Villum Klausen förrän det inte är reklam för Lunar

Men de har tillstånd från den mycket hårda Danska bank inspektionen.
Jag fick också lite skumma vibbar.

Laddade ner appen och blev kund men backade när jag förstod att pengarna går till utlandet och min vanliga bank tar bra betalt för överföringen. Jag raderade appen.

Har inget principiellt emot nischbanker annars men detta är ju ingen bank och känns lite som scam.
Citera
2022-08-25, 20:33
Medlem
För den intresserade - Räntan har nu höjts från 1,05% till 1,15%
Citera
2022-08-27, 06:08
Medlem
rakarnas avatar
Någon som lyckats få ut pengar från Lunar? Jag vill flytta mina sparpengar nu till annan bank med bättre sparränta och har läst att man max får ta ut 200tkr per dag. Vilket är ok i mitt fall. Men när jag tar ut pengarna så vill de ha ytterligare information. Kvitto på de jag ska köpa.... dock har jag valt att jag vill göra ett uttag till mig själv. Ska bli intressant å se ifall de krånglar eller inte.

Men ni som lyckats få ut pengar vad för dokument har ni i så fall skickat?
Citera
2022-08-27, 06:12
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Skaffa precis Lunar för att det är skönt att ha reservpengarna på nåt med 1% ränta istället för på tomgång och ska man få det måste man hoppa mellan banker vartannat år (hade tidigare komplettbank men de har nu sänkt räntan)

Dåligt att man inte kan göra banköverföringar till Lunar utan massa bök. De bara har kontonummer via IBAN/Swift (och inget kontonummer/postgironummer/bankgironumer) och med Swedbank kan man inte föra över pengar till såna nummer utan att ringa banken för att "Aktivera utlandsbetalningar" som dessutom kostar pengar om det går utanför EU https://www.swedbank.se/privat/betala-och-overfora/betalningar-till-utlandet.html

Man kan föra över med swish och kreditkort men mitt kreditkort nekade en överföring på 10000 till Lunar, och med Swebankkonto kopplat till Swish är absolut högsta gränsen 15.000 per vecka

Om du loggar in på Swedbank i webbläsaren så kan du justera swish nivån per dygn då kan du swisha 100tkr till Lunar. Funkade för mig.
Citera
2022-08-29, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClitEastwood
Har bara använt Lunar i 2 veckor så det är för tidigt för mig att säga något. Än så länge är jag nöjd.
Men jag tror att räntan på 1,05% bara är tillfällig tills att de är nöjda med mängden kunder för att sänka räntan till 0,50% som verkar vara standard för alla förutom Svenskar med sina 1,05%

Sevenday Bank har 1.05% med fria uttag och insättningsgaranti samt att man får räntan betald varje månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in