2022-05-21, 16:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Att USA nu säger att dom inte kommer lägga sig i och övertala Turkiet är nog ett enormt bakslag för Magdalena och de andra NATO vurmarna hos sossarna som säkert hade räknat med USAs hjälp och att vi skulle få en snabb process för medlemskap i NATO. I det här läget är det bättre att dra tillbaka ansökan för vi kommer inte med i NATO ändå vilket är bra.
IMO hade det varit bättre att vänta med ansökan tills kriget är över och ett stabilare läge infaller.
Jag har inget emot NATO egentligen men det handlar om timing. Sverige lät sig dras med av Finland. Österrike har agerat klokt hittills.
Erdogan hjälper nu Putin att stoppa medlemsskapet.
Det är därför det kom som en överraskning.
De vet att Sverige inte kommer lämna ut kurderna.
Citera
2022-05-21, 16:39
Medlem
Konfucius2s avatar
Kommer sossarna gå med på kraven? Vad är alternativet?
”Tio turkiska krav
Det turkiska nyhetsmediet Sabah har sammanfattat kraven som Turkiet har ställt som rör kurdiska kontakter i tio punkter, skriver VG.
Sverige och Finland måste erkänna att PKK och associerade organisationer är terrororganisation.
Officiella kontakter med dessa organisationer måste upphöra.
Finansiellt stöd till syriska YPG måste upphöra.
Kontakten med kurdiska organisationer i Syrien och Irak måste avslutas.
Gulenrörelsen får inte bedriva lobbyverksamhet med utgångspunkt i Sverige eller Finland.
De efterlysta personer som Turkiet vill ställa inför rätta måste utlämnas.
All aktivitet som hotar Turkiets nationella säkerhet måste upphöra.
Länderna måste etablera ett antiterrorsamarbete med Turkiet.
Alla pengatransaktioner som kan bidra till att finansiera PKK måste stoppas.
Alla aktivitet i statliga organisationer som arbetar mot Turkiets intressen måste upphöra.”
Citera
2022-05-21, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infowarZ
Snälla jag ber att turkarna krossar nazisvennens hopp om att bli en del i NATO. SNÄLLA. Finns det någon gud där ute så hör min bön. Den förbannade hybris svennen är så jävla högljudd just nu så man blir äcklad. Högljudda som fan men har varken en poliskår eller militär. Jag såg militären på stan häromdagen, bara massa småflickor med för tung utrustning...Vilket förbannat jävla skämt!

USCH vilket äckligt folk!
Hahaha de är ju ryssen som.är högljud.

Hur gick de med bro övergången?

Hur gick de med kiev?

Är ni med I hockey VM?
Citera
2022-05-21, 16:43
Medlem
Tycker att Turkiets nej, och deras motivering till detta nej, är ganska bra. Det tydliggör hur idiotiskt våra politiker i allmänhet och sossarna i synnerhet agerat de senaste 40 åren.
NATO-ansökan kommer troligen gå igenom - både genom påtryckningar från övriga medlemmar, men också genom att regeringen tvingas "pudla" mot Turkiet. Detta kanske gör att Sveriges medborgare får upp ögonen för sossarnas svek genom åren.
Vad kan vi förvänta oss av regeringen, terroriststämpling av PKK? Knappast, men någon form av avståndstagande kanske kommer. Utvisningar till Turkiet? Inte det heller, men om någon PKK:are begår brott så är nog chansen stor att det kan bli ett skäl till utvisning.
Vapenförsäljning - som vi tidigare stoppat? Ja, det tror jag mest på. Hursomhelst så kommer Erdogan hålla oss på halster under en längre period - kanske ända fram till valet i Turkiet (eller Sverige, beroende på utfall)
Citera
2022-05-21, 16:49
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiggeO
Tycker att Turkiets nej, och deras motivering till detta nej, är ganska bra. Det tydliggör hur idiotiskt våra politiker i allmänhet och sossarna i synnerhet agerat de senaste 40 åren.
NATO-ansökan kommer troligen gå igenom - både genom påtryckningar från övriga medlemmar, men också genom att regeringen tvingas "pudla" mot Turkiet. Detta kanske gör att Sveriges medborgare får upp ögonen för sossarnas svek genom åren.
Vad kan vi förvänta oss av regeringen, terroriststämpling av PKK? Knappast, men någon form av avståndstagande kanske kommer. Utvisningar till Turkiet? Inte det heller, men om någon PKK:are begår brott så är nog chansen stor att det kan bli ett skäl till utvisning.
Vapenförsäljning - som vi tidigare stoppat? Ja, det tror jag mest på. Hursomhelst så kommer Erdogan hålla oss på halster under en längre period - kanske ända fram till valet i Turkiet (eller Sverige, beroende på utfall)

”Emre Yunt gör klart att Sveriges fortsatta stöd till och samarbete med YPG ses som en fientlig handling mot Turkiet. ”. Alltså, inte en chans att Turkiet kommer säga ja till Sveriges ansökan….

Nato eller kurderna….

Kunde inte Sverige regering se detta komma? Hade regeringen gjort en analys av situationen?
Senast redigerad av Konfucius2 2022-05-21 kl. 16:51.
Citera
2022-05-21, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Det är just nu inte Sverige som kan utpressa Turkiet, utan tvärtom. Så Turkiet kan hyckla ganska fritt, vilket de är medvetna om och utnyttjar.
// Det är jag självklart medveten om men deras höga svansgöring kan de tagga ner lite om .
Vad jag anser är att låt USA sköta snacket åt oss vill USA ha med oss kommer vi med annars ej. Keep it simple .
Citera
2022-05-21, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
RT russia today skriver att Sverige och Finland förnedras offentligt nu.

Vad Ryssjävlarna skriver saknar väl betydelse i sammanhanget
Citera
2022-05-21, 16:53
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
”Emre Yunt gör klart att Sveriges fortsatta stöd till och samarbete med YPG ses som en fientlig handling mot Turkiet. ”. Alltså, inte en chans att Turkiet kommer säga ja till Sveriges ansökan….

Nato eller kurderna….
Då tycker jag vi ska vara utan Nato. Jag vill förvisso att vi ska gå med men att vi gör det under påtryckningar för vad vi får tycka politiskt är inte ok. Turkiet är en jävla fifflar-stat ungefär lika illa som Ryssland. Att ett sådant land ska komma med moraliska/demokratiska pekpinnar är ett skämt i sig. De kan fara åt helvete.
Citera
2022-05-21, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Det är just nu inte Sverige som kan utpressa Turkiet, utan tvärtom. Så Turkiet kan hyckla ganska fritt, vilket de är medvetna om och utnyttjar.
// Tänker lite stilla låt oss bilda en union Sverige Norge Finland samt Danmark vilken militärmakt vi hade fått då
Citera
2022-05-21, 16:54
Medlem
Citat:

Nato eller kurderna….

Kunde inte Sverige regering se detta komma? Hade regeringen gjort en analys av situationen?

Maggan verkar villig att gå med på kraven trott allt

” Magdalena Andersson skriver på Twitter att hon uppskattade dagens samtal med president Erdogan gällande den svenska Nato-ansökan.
”Vi ser fram emot att stärka våra bilaterala relationer, inklusive fred, säkerhet och kampen mot terrorism”, skriver statsministern.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kzx2P4/erdogan-har-pratat-med-magdalena-andersson
Citera
2022-05-21, 16:55
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerlord
// Det är jag självklart medveten om men deras höga svansgöring kan de tagga ner lite om .
Vad jag anser är att låt USA sköta snacket åt oss vill USA ha med oss kommer vi med annars ej. Keep it simple .

Biden är dement Gubbe, illa omtyckt i USA nummer finns inget där att hämta. Donald T skiter nog i Sverige och Nato….
Citera
2022-05-21, 16:55
Medlem
Yaskos avatar
Citat:

Nato eller kurderna….

Nej, varför slösa en massa tid på analys och sånt när man kan lyssna på Turkietexperten Kurdo. "Om Erdo syns i samma bild med Biden,då är det fixat, jag lova" Baksi istället..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in