Citat:
Ursprungligen postat av
doncroce
Vad jag har förstått från Turkisk media, så påstår turkarna att Ann Linde muntligt utlovade det ekonomiska stödet till Ilham Ahmed (SDC/PYD/YPG), som träffade Ann Linde på sitt kontor i Sverige den 12 december när hon var på besök på en konferens “Dissidents in Syria” som organiserades av Olof Palme Center.
Jag har inte sett turkarna komma med några direkta bevis på betalningar, men "Kurdish Red Crescent/Kurdiska röda halvmånen" har nämnts, och visst skickar SIDA massa pengar dit.
Vi får se om det kommer mera detaljer, eller om någon som kan läsa turkiska kan uppdatera.
Ann Linde var i möte med SDC:s representant så tidigt som Oktober 2019.
Det turkarna inte gillade var att hon valde att kritisera den turkiska offensiven gentemot kruderna, som ju kastade ut Daesh/ISIS från norra Syrien, vilket Linde och svenska folket uppskattade:
https://twitter.com/annlinde/status/1184506179357171712
Ända sedan dess verkar turkarna se Ann Linde som något av en statsfiende, och det är troligtvis anledningen till varför vi ser en så hätsk retorik från AKP nu som de kan sätta dit svenskarna p.g.a. NATO-ansökningen.
Mig veterligen har inga pengar lovats till kurderna från Ann Linde personligen, kom ihåg att detta då skulle vara ministerstyre och strida mot svensk lag.
Att Sverige däremot gett pengar till hjälporganisationer som är/varit aktiva i Syrien har vi ju redan gått igenom.