2022-05-21, 16:09
Medlem
1000 nya fall nu i Europa..🥴
Citera
2022-05-21, 16:12
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det har jag svårt att tro (att HIV eller Apkoppevirus skulle bli luftburna), men OM det händer så får man ju skala upp försiktighetsåtgärderna då. Man kan inte ha extrema försiktighetsåtgärder i åratal i förväg.

Ja det är just detta OM jag pratar om.
Du verkar fullt beredd att acceptera en sån här story som sanning, den dag det blir aktuellt.
Jag oroar mig inte för några apkoppor, luftburna eller ej. Det jag oroar mig för är att folk inte har lärt sig ett dugg av covid. Många verkar vara villiga att köpa samma åtgärdspaket en gång till.

Citat:
Sedan tycker jag i och för sig, att det skulle vara bra om vi skulle fortsätta att hålla avstånd till främmande i affärer, på restauranger, i bussar och tåg med flera inomhusmiljöer.

Jag tycker helt tvärt emot.
Det är inte vettigt att gå runt och behandla sina medmänniskor som om de vore potentiella pesthärdar. Vi är sociala varelser och våra immunförsvar är byggda för detta. Det finns uppenbara nackdelar med social isolering, så som ökad depression, som i sin tur påverkar våra immunförsvar negativt. Med social distancing så skjuter man i bästa fall bara upp tidpunkten för när man smittas, om vi pratar om endemisk smitta. Ingen gör ens en ansats till en cost- benefit-analys på detta.

Social distancing och lockdowns är ett politiskt verktyg, inte ett medicinskt. Har alltid varit.

Vissa vill helt enkelt se en samhällsutveckling där våra sociala interaktioner till övervägande del sker via digitala kanaler, som kan registreras och övervakas. Som mellan oss två just nu.

Bästa (och kanske egentligen enda) sättet att motverka sjukdom och död är att förbättra sin egen hälsa och immunförsvar, bla genom sund kost och fysisk aktivitet. Och den psykologiska delen är minst lika viktig för hälsan. Just därför ska man aktivt motsätta sig alla försök att manipulera oss till att hålla avstånd till medmänniskor, och att vara rädd för att de ska smitta en med dittan och dattan. Det gör oss deprimerade. Det gör oss sjuka.
Citera
2022-05-21, 16:15
Medlem
RonPaul2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea

Händer bara i Europa och Amerika, inte Asien eller Syd Amerika?

I alla fall, välkommen än en gång till en ny våg av hjärntvätt av media för att de ska försöka spruta i dig något nytt.
Citera
2022-05-21, 16:16
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det finns exempel på hur virus muterar genom att samma bärare smittar varandra fram och tillbaka över tid.

I Afrika kan det spridas genom att en afrikan får sjukdomen när han kommer i kontakt med slemhinnor från en makak när han färdigställer apkött för försäljning. Han smittar sedan ett par personer till som han har mycket nära samröre med. Därefter rinner smittspridningen ut i sanden och självdör.

I Spanien och Storbritannien har smittan konstaterats till "sexuella nätverk" av HBTQ-karaktär. Här träffas redan smittade personer gång efter gång och överför samma virus till varandra hela tiden. Till slut sker en mutation som sedan kan spridas i samhällskroppen. Här fungerar HBTQ-miljöerna som en inkubator för viruset. Minst 60 procent av de drabbade i dessa två länder är öppet HBTQ-bekännande individer.

Som med alla sexuellt överförbara sjukdomar kommer utbrottet först att bli synligt inom populationer där frekvensen är hög gällande partnerbyten, såsom swingers, HBTQ-personer och kunder till prostituerade. Därefter sprider sig sjukdomen till övriga delar av befolkningen, fast mindre dramatiskt för att till slut plana ut. Samma modell gällde för spridningen av syfilis på 1800-talet och AIDS på 1900-talet.

Så med andra ord
Detta drabbar Afrikaner och Homosexuella

Vi vita friska heterosexuella kan utan problem leva våra liv som vanligt.
Citera
2022-05-21, 16:16
Medlem
Kaptenstjärts avatar
https://news.sky.com/story/monkeypox-significant-rise-in-uk-cases-expected-in-next-week-says-expert-as-some-clinics-stop-walk-i ns-12618092

”…
"The disease that is occurring in Europe and North America is a west African virus-type-strain which is very moderate, it causes skin rash, maybe one or two lesions on the skin, and it can cause a fever and swollen lymph nodes, swollen glands and muscle aches, but it is not fatal in most cases. .”

Verkar ganska milt alltså.
Citera
2022-05-21, 16:17
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea

Var hittar du den infon? En tiodubbling på en dag låter lite mycket.
Citera
2022-05-21, 16:20
Medlem
spoilers avatar
"Organizers of a fetish festival in Belgium are warning attendees of possible exposure to monkeypox after public health officials linked three cases to the event that recently concluded in Antwerp.

The Darklands Festival posted the notice on its website on Friday, the same day Belgian public health officials confirmed cases of the rare viral disease. The announcement comes amid growing concern from scientists about the spread of monkeypox, which is commonly found in tropical rainforests in Central and West Africa, and is now being reported in Europe.

Darklands is a four-day event catered toward gay men that includes a daytime festival, several nighttime parties, as well as education and shopping that features "an extraordinary selection for fetish retailers at the gear market," according to its website. The festival concluded on May 9."

https://www.newsweek.com/monkeypox-cases-belgium-may-linked-fetish-festival-organizers-1708804
Citera
2022-05-21, 16:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Ja det är just detta OM jag pratar om.
Du verkar fullt beredd att acceptera en sån här story som sanning, den dag det blir aktuellt.
Jag oroar mig inte för några apkoppor, luftburna eller ej. Det jag oroar mig för är att folk inte har lärt sig ett dugg av covid. Många verkar vara villiga att köpa samma åtgärdspaket en gång till.

Jag tycker helt tvärt emot.
Det är inte vettigt att gå runt och behandla sina medmänniskor som om de vore potentiella pesthärdar. Vi är sociala varelser och våra immunförsvar är byggda för detta. Det finns uppenbara nackdelar med social isolering, så som ökad depression, som i sin tur påverkar våra immunförsvar negativt. Med social distancing så skjuter man i bästa fall bara upp tidpunkten för när man smittas, om vi pratar om endemisk smitta. Ingen gör ens en ansats till en cost- benefit-analys på detta.

Social distancing och lockdowns är ett politiskt verktyg, inte ett medicinskt. Har alltid varit.

Vissa vill helt enkelt se en samhällsutveckling där våra sociala interaktioner till övervägande del sker via digitala kanaler, som kan registreras och övervakas. Som mellan oss två just nu.

Bästa (och kanske egentligen enda) sättet att motverka sjukdom och död är att förbättra sin egen hälsa och immunförsvar, bla genom sund kost och fysisk aktivitet. Och den psykologiska delen är minst lika viktig för hälsan. Just därför ska man aktivt motsätta sig alla försök att manipulera oss till att hålla avstånd till medmänniskor, och att vara rädd för att de ska smitta en med dittan och dattan. Det gör oss deprimerade. Det gör oss sjuka.

Jag skriver inte att man ska undvika fester och utgångar i glada vänners lag, av rädsla för att bli smittad med något. Vissa risker hör livet till. Men att smittas med tre-fyra olika förkylningsvirus varje år, av vilt främmande människor på bussen och i kassaköer, ger varken någon nytta eller glädje. Här har även karensdagen betydelse för den delen (fast jag förstår att det är svårt att ta bort den för gott, då så många människor skulle fuska åt sig sjukpenning i så fall).
Citera
2022-05-21, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Jag är född före 1979, är jag vaccinerad mot smittkoppor då? Hjälper det vaccinet fortfarande?

Nej vaccinet fungerar inte längre.
Citera
2022-05-21, 16:35
Medlem
RonPaul2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Nej vaccinet fungerar inte längre.

Denna artikel från 2001 var intressant:

Är det terrorattacker ni befarar?
- Inte mot Sverige, men det kan användas mot andra länder. Enstaka människor som exponerats för smittan kan komma hit till Sverige. Skulle det inträffa så kommer vi att ha tillräckligt med vaccin.
Vad säger du till oroliga barnfamiljer?
- De kan vara helt lugna, det finns inget sådant hot mot Sverige. Då är biverkningarna från vaccinet farligare, säger Peet Tüll.

Peet Tüll, chef för smitt-skyddsenheten på Socialstyrelsen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/218P7l/sverige-utan-vaccin-mot-smittkoppor
Citera
2022-05-21, 16:42
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag skriver inte att man ska undvika fester och utgångar i glada vänners lag, av rädsla för att bli smittad med något.

Just nu ja. Vi har inte blivit tillsagda att vara oroliga över någon smitta för tillfället.

Men den dag media börjar skriva om luftburna apkoppor och folkhälsomyndigheten rekommenderar att inte gå på fest så lyder du.

Ordet undantagstillstånd låter så fult. Det för tankarna till krig och diktatur.
Men jag menar att det egentligen är det vi pratar om. Att utöva kontroll över folk och begränsa deras handlingsutrymme.
Citera
2022-05-21, 16:49
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
https://news.sky.com/story/monkeypox-significant-rise-in-uk-cases-expected-in-next-week-says-expert-as-some-clinics-stop-walk-i ns-12618092

”…
"The disease that is occurring in Europe and North America is a west African virus-type-strain which is very moderate, it causes skin rash, maybe one or two lesions on the skin, and it can cause a fever and swollen lymph nodes, swollen glands and muscle aches, but it is not fatal in most cases. .”

Verkar ganska milt alltså.

Så är det, men 1% dödlighet (vilket sägs vara fallet med den västafrikanska varianten) är ändå inte vad man kan kalla lågt om viruset skulle få större spridning i en population. Vi får se vart det tar vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in