Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Det har jag svårt att tro (att HIV eller Apkoppevirus skulle bli luftburna), men OM det händer så får man ju skala upp försiktighetsåtgärderna då. Man kan inte ha extrema försiktighetsåtgärder i åratal i förväg.
Ja det är just detta OM jag pratar om.
Du verkar fullt beredd att acceptera en sån här story som sanning, den dag det blir aktuellt.
Jag oroar mig inte för några apkoppor, luftburna eller ej. Det jag oroar mig för är att folk inte har lärt sig ett dugg av covid. Många verkar vara villiga att köpa samma åtgärdspaket en gång till.
Citat:
Sedan tycker jag i och för sig, att det skulle vara bra om vi skulle fortsätta att hålla avstånd till främmande i affärer, på restauranger, i bussar och tåg med flera inomhusmiljöer.
Jag tycker helt tvärt emot.
Det är inte vettigt att gå runt och behandla sina medmänniskor som om de vore potentiella pesthärdar. Vi är sociala varelser och våra immunförsvar är byggda för detta. Det finns uppenbara nackdelar med social isolering, så som ökad depression, som i sin tur påverkar våra immunförsvar negativt. Med social distancing så skjuter man i bästa fall bara upp tidpunkten för när man smittas, om vi pratar om endemisk smitta. Ingen gör ens en ansats till en cost- benefit-analys på detta.
Social distancing och lockdowns är ett politiskt verktyg, inte ett medicinskt. Har alltid varit.
Vissa vill helt enkelt se en samhällsutveckling där våra sociala interaktioner till övervägande del sker via digitala kanaler, som kan registreras och övervakas. Som mellan oss två just nu.
Bästa (och kanske egentligen enda) sättet att motverka sjukdom och död är att förbättra sin egen hälsa och immunförsvar, bla genom sund kost och fysisk aktivitet. Och den psykologiska delen är minst lika viktig för hälsan. Just därför ska man
aktivt motsätta sig alla försök att manipulera oss till att hålla avstånd till medmänniskor, och att vara rädd för att de ska smitta en med dittan och dattan. Det gör oss deprimerade.
Det gör oss sjuka.