Citat:
Ursprungligen postat av
Africanized
Tack, så lite förenklat har ryssarna lyckats göra en petrodollar av rubeln, typ gas-rubel?
Nej. inte ens nära. Gas är även bara 1/4 av värdet på rysk energi export, vi pratar mycket om den i väst för att tyskland har sugit på putins gaskran för att det är billigt och bra för tyskland.
Citat:
Nu kan ju det snabbt ändras om Europa gör som dom sagt och slutar köpa rysk gas men jag förstår nu.
nej, den stora skillnaden då är att ryssland för slut (alternativt får köpa eu/yen/dollar för rubel=rubel kollapsar över en natt) på betalmedel för import. + att valutan kollapsar över en natt (i princip)
det man kan säga just nu är att den ryska rubeln inte har något marknadsvärde utifrån hur hårt hållen den är.
-om jag gav dig 100`000 rubel så hade du endå varit tvungen att lifta och sälja din röv för att kunna köpa mat för dem, du hade behövt ta dig till ryssland.
-om jag gav dig 100 norska kr, 50 saudiska Rial , så löser du det på banken eller hos forex. utan rövsmärta.
Men i ryssland gör det att ryssarna kan använda den i landet till inhemska handel, men det har kraftiga effekter på priser, extremt på importvaror, och kraftiga på "innhemska" produkter.
(finns gott om youtubevideos som visar vad som händer i ryska butiker och daglivaruhandeln...)