Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Statsledningen i Kiev har ansvar för inbördeskriget mot Donetsk och Lugansk. Ryssland var inte inblandad i det. Kiev ville inte ens följa Minsk-avtalet, trots många påstötningar.
Det här kriget har dolts väl av Västmedia, det är därför folk vet så lite om det. Och det är därför som Väst kan påstå att Ryssland var inblandat redan då. Det är helt enkelt inte sant.
Nu blir jag lite nyfiken, så det var ett inbördeskrig?
Nu skedde det väl aldrig någon direkt kupp eller att landet delades men två provinser utropade nån typ av självstyre. Halva Europa har provinser som vill ha självstyre, Skottland tex. men dom har inte tagit till vapen.
Jag minns Igor Girkin som i stort sett styrde detta inbördeskrig rätt länge och han är nu i Ryssland i nån roll. Ryss och statlig koppling. Google på honom, han har varit i Rysk TV nyligen.
Jag vet också att Ryska manöverförband har slagits i östra Ukraina i detta inbördeskrig, hur kan det då vara ett inbördeskrig och inte ett krig?
Skickar vi svensk brigad till Narvik som vill vara ett eget fylke så invaderar vi ju de facto Norge eller hur?
Ilovaisk var ryska BTG som slog ut Ukrainarna, en snabb googling räcker.
Glöm inte bort Krim här, Ryssland hade rätt att hyra flottbasen men "tog över" Krim - invaderade och ockuperade Krim heter det på riktigt språk.
Minskavtalet kom väl efter Budapestavtalet eller hur?
Kan du vad Budapestavtalet handlade om för jag har för mig att Ryssland förband sig som GARANT för om Ukraina blev invaderat. Det är rätt magstarkt att GARANTEN sedan går och INVADERAR landet man garanterat fred i. Det kan knappast bli fulare än så tänker jag...
EDIT: Jo man kunde vara fulare än så för man har inte ens förklarat krig med Ukraina och detta är fortfarande en "fredsbevarande operation"...