2022-05-21, 11:18
Medlem
gorkijggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceyifam2
Citerar mig själv, och man kan ju säga att Linde har rätt i sak, och turkarna har fel, men diplomati handlar mycket om att vara smidig och ta upp rätt saker vid rätt tillfälle. Jag tror Linde saknar kompetensen för det. Alkad elefant i porslinsbutik. Tror iofs att Erdogan oavsett hade spelat Nej-kortet, såklart.

Märkligt tyst från Nato-kramarna. Hade de inte förutsett detta? Även en politisk naivist som jag kunde ju se det från mils håll.

Om jag ska tro på att Ann Linde fick ett utbrott så vill jag ha en film som visar det, annars är min trovärdighet för Turkiets berättelse ytterst låg. Turkiet vinner på att förlöjliga Sverige internationellt. Det är bara de som var på plats i Berlin som vet sanningen.
Citera
2022-05-21, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceyifam2
Citerar mig själv, och man kan ju säga att Linde har rätt i sak, och turkarna har fel, men diplomati handlar mycket om att vara smidig och ta upp rätt saker vid rätt tillfälle. Jag tror Linde saknar kompetensen för det. Alkad elefant i porslinsbutik. Tror iofs att Erdogan oavsett hade spelat Nej-kortet, såklart.

Märkligt tyst från Nato-kramarna. Hade de inte förutsett detta? Även en politisk naivist som jag kunde ju se det från mils håll.
Om din beskrivning av diplomatins väsen stämmer, så kan man ju konstatera att Zelensky är världens sämste diplomat (eller politiske kommunikatör med andra länder).
Citera
2022-05-21, 11:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gorkijgg
Om jag ska tro på att Ann Linde fick ett utbrott så vill jag ha en film som visar det, annars är min trovärdighet för Turkiets berättelse ytterst låg. Turkiet vinner på att förlöjliga Sverige internationellt. Det är bara de som var på plats i Berlin som vet sanningen.

Sverige behöver ingen hjälp att förlöjliga sig, den feministiska galenskapen fungerar inte ute i den stora världen och alla länder skrattar åt Sverige. Tror ni att NATO vill ha in en feministisk galenpanna i deras organisation? NEJ Sverige är nästa land där Usa planerat att föra proxykrig.

Detta är planerat av Usa.
Citera
2022-05-21, 11:26
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NatoKiller
Har du någon diagnos? Reuter är källan
Länka
Citera
2022-05-21, 11:27
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Hur kan han få sparken? Han styr AKP som i sin tur styr statsapparaten och militären.
Tror du att statskuppen 2016 var en tillfällighet? Det var en möjlighet för administrationen att garantera militärens lojalitet.
https://en.wikipedia.org/wiki/2016_Turkish_coup_d%27%C3%A9tat_attempt#Staged_cou p_reports

Det är val till presidentposten och parlamentet samtidigt 2023. På grund av dålig ekonomi är hans siffror inte lysande.

NATO vilar på demokratigrund så statskupp blir svårt.
Citera
2022-05-21, 11:31
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrixieDixie
Förstår vad du menar. Motargumenten är kanske få, men väger ändå tungt. Rent cyniskt, är det inte (särskilt ur amerikansk synvinkel) värt att låta Turkiet hålla på lite om alternativet är att NATO retirerar från Svarta havet och Mellanöstern?
Det är det, men om man låter Turkiet få sin vilja igenom så kommer inget framtida ansökningsland att undgå Turkiets (eller vilket annat medlemslands) krav, oavsett vad kraven nu kan vara, även om kraven inte har koppling till NATO-frågan.
Det kan exempelvis handla om krav på ekonomisk ersättning, eller krav på hur ansökningslandet driver sin egna politik (vilket Turkiet nu kräver att Sverige gör iom. att de vill vi ska lämna ut svenska medborgare med kurdisk bakgrund)
Låter det rimligt?
Turkiet smutsar ned NATO:s image och får organisationen att verka korrupt och girig.
Citera
Medlem
Yaskos avatar
Ryssland drar sig tillbaka från PKK-området i Syrien. Samtidigt gick Assadregeringen ut och utmanade alla internationella aktörer(läs Ryssland) att inte förhandla med turkarna om syrisk mark. Nu kommer uppgifter om att Ryssland drar sig ur Sarakib, Menbij etc. i norra delarna. Sveriges allierade kan snart få smaka på turkiska drönare och förlora många orter...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NatoKiller
Sverige behöver ingen hjälp att förlöjliga sig, den feministiska galenskapen fungerar inte ute i den stora världen och alla länder skrattar åt Sverige. Tror ni att NATO vill ha in en feministisk galenpanna i deras organisation? NEJ Sverige är nästa land där Usa planerat att föra proxykrig.

Detta är planerat av Usa.

Och du personligen uppfattar förstås inte Kamala Harris eller Vita husets nya presstalesperson (öppet LGBT) som "feministiska galenpannor"?

Jag konstaterar att de här personerna är öppet woke, stolta feminister - och mycket respekterade i USA. Oavsett vad Trumphögern och sådana som du säger.
Citera
2022-05-21, 11:32
Medlem
kato85s avatar
Kom ihåg att Sverige enbart huserar en mindre del av världens kurder, cirka 80.000

Flertalet andra NATO-länder huserar långt fler:
Tyskland: 1,5 miljoner kurder
Frankrike: 150.000 kurder
Nederländerna 100.000 kurder
https://en.wikipedia.org/wiki/Kurds

Bara i Tyskland finns det 14.500 PKK-anhängare:
"But it remains active in the country, with nearly 14,500 followers.
Despite its status as a designated international terrorist organization, the PKK has enjoyed relative freedom in European cities and has a particularly strong presence in Germany. PKK supporters have been allowed to hold rallies, recruit militants and collect funds in Germany, which is home to some 5 million people of Turkish origin, including Kurds."

https://www.dailysabah.com/politics/war-on-terror/germany-rejects-initiative-to-reconsider-ban-on-pkk-terrorist-group

Varför grinar inte Erdogan över Tyskland, om nu detta är en så stor sak när det kommer till NATO?
Citera
2022-05-21, 11:36
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Vad tyder på det? Finns det ens en stark kandidat att sätta mot Erdogan? Det är väl bara han Kilicdaroglu, men ingen verkar tro att han har en chans mot Erdogan. Även folk som är förbannade på Erdogan verkar inte tro på Kilicdaroglu.
Jag kan såklart ha helt fel i min analys, verkligen ingen Turkiet expert, men vad jag förstår verkar oppositionen i Turkiet inte ha en bra kanditat att sätta mot Erdogan.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Nästa val 2023. Från utrikespolitiska institutet:

"Resultaten i lokala val som hölls 2019 har skakat AKP, som tappade mark särskilt i storstäder. Ett år med kraftigt försämrad ekonomi antogs ha minskat förtroendet för presidentens och AKP:s förmåga att styra landet. Oppositionen vädrade morgonluft trots lång tid till nästa val, och fick dessutom en gestalt att sätta sitt hopp till i Istanbuls nye borgmästare Ekrem Imamoğlu."
Citera
2022-05-21, 11:37
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Inte heller jag tror att de kommer att lyckas ta över. Däremot att de kommer att försöka, och att vi i vita, forna kristna, världen behöver vara beredda på oroliga tider.

Vad gäller "white mans burden" så håller jag som identitetskristen givetvis med dig, men att tro att vi vita Israel och de inympade vita folken ska kunna ta rätt typ av ansvar utan Kristus är befängt. Vi blir i det scenariot inte ett dugg bättre än "judarna" vad gäller ansvarsbiten, utan ägnar oss mest åt att sprida galenskap och försöka få andra folk att bli som oss istället för att genom exempel visa hur man kan bygga en bättre värld.
Du är kanske inte bekant med det, men vita byggde den mesopotamska civilisationen. Det fanns civilisationer på jorden innan Adam, men dessa tycks ha varit väldigt annorlunda. Vilka som byggde dem vet vi inte.

Jag har mycket nära släkt i Shanghai. Även de är mycket förtjusta i de gula och deras kultur.

Inte behöver du bekymra dig över befolkningspyramiden! Vi blir färre, även vi vita, men det finns ingenting som säger att detta inte ska komma att vända. Det finns än så länge många gula människor.

Nu glider vi OT och jag ut på djupt vatten då jag ger mig in i rasbiologi med en expert som du. Jag närmar mig "vithet" från en filosofisk synvinkel.

Enligt min mening kan man ha vit hud utan att vara vit. Jag räknar inte slaven, juden eller katoliken som vita även om de kan ha vit hud. Slaven är ju för övrigt en ras medan de två andra är religioner. Så ja, för mig sitter "vitheten" i huvudet. Vithet är för mig, västerlänsk, kapitalistisk, protestantisk och civilicerad. Därför kan en adopterad japan för mig vara vit. En banan, gul på insidan men vit på insidan. Bara ett exempel. Jag är säker på att du inte håller med och katagoriserar helt annorlunda.

I övrigt är ju den gule mannen sämst av alla på att föröka sig. Japan, Korea och Kina ligger i absoluta botten vad gäller reproduktion. Trist för dem och trist för oss. Det gula tänket är det som är bäst kompatibelt med det vita. Mentalt då. Rasbiologin lämnar jag åt dig.

Vad gäller mänsklig civilisations utveckling kan jag inte annat än att hålla med. Mänskligheten känner endast tre teknikgenombrott. Jordbruket i Mesopotamien, Djuphavsnavigation i Norden och den industriella revolutionen i England. (Digitaliseringen är bara en fortsättning på den industriella revolutionen eftersom den är helt beroende av dess energikällor).

Och ja alla dessa tre är ju produkter av metalt vita människor. Så att säga att en mentalitet byggd på vitt tänkande varit en förutsättning för mänsklighetens utveckling är helt enklelt bra fakta och jag håller med till 100%.

I övrigt är jag ytterst tveksam till att Adam var en historisk person. Men att Jesus var det liksom Moses råder ju inga tvivel om så det är väl möjligt antar jag? Vi får väl se vad framtida forskning ger.
Citera
2022-05-21, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Stående styrkor 34 700.

Finland är ett skittråkigt land med cirka 5, 5 miljoner invånare. Finns inte mycket att plocka….

Irrelevant det du skriver om tråkigt och plocka.

Mina siffror stämmer för de värnpliktiga behöver bara lyfta vapen och sedan vill nog resten av männen 18-45 också lyfta vapen till försvar så räknar man på det så är det betydligt fler som försvarar Finland än 280.000 män.

Sverige har naivt nog ingen värnpliktsarme att tala om. Men visste att Putin skulle få cancer i hjärnan och börja prata om storryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in