Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Jag håller inte med. Det blir fredsförhandlingar när USA vill. Möjligen kan EU vara med och rösta i frågan. Ukraina har tyvärr mindre att säga till om. Nu är det så EU och USA inte gillar Rysslands försök till att ändra världsordningen. Men om kostnaden börjar öka inrikespolitiskt så kan väst göra en deal med Ryssland. Jag tror inte Ukraina behöver vara rädd att förlora mycket territorium. Men Krim och de delar som Ryssland ockuperade 2014 finns nog på bordet.
Mycket beror på hur det går på slagfälten och Rysslands riktiga röda linje. Som jag tror är Krim. Dessutom vet jag inte om Ukraina egentligen vill ha tillbaks Krim. Om Ryssland behåller Krim, så kan Ukrainarna alltid trycka till Rysslands pungkulor. Det saknas vatten på Krim.
Jag håller inte med dig där. Det är Ukraina som håller i taktpinnen. Visst kan USA och väst påverka Ukraina, genom att reglera leveranser och annat stöd. Men det är Ryssland som bröt emot den internationella rättsordningen 2014 genom att ockupera annektera Krim, samt skapa de sk. "folkrepublikerna" i östra Ukraina. Jag tror att västvärlden skäms lite över att man inte reagerade kraftigare redan då.
Samtidigt blev väst överaskad över vilket effektivt motstånd Ukraina gjort emot den ryska storinvasionen av Ukraina i år.Trots att det är västländerna som sedan 2017 utbildat och utrustat de ukrainska styrkorna. Man överskattade den ryska militärens styrka, förmåga och effektivitet.
Nu ser de flesta i väst chansen att trycka till Ryssland, rejält, och, med rätta, straffa den ryska cancersvulsten för dess brott emot den internationella rättsordningen i Europa. Så Ukraina får bedömma hur långt man vill gå. I mitt tycke så bör man befria, allt, ukrainskt internationellt territorium och kräva Ryssland på ett stort krigsskadestånd.
Att Ryssland skulle våga sätta in t.ex taktiska kärnvapen för att försöka behålla Krim ser jag som osannolikt, så länge USA och NATO varnar för de fruktansvärda konsekvenser det skulle innebära för Ryssland. Mina egna röda linjer är få, och kommer troligen inte att överträdas av Ukraina:
Inga
storskaliga ukrainska angrepp på internationellt erkänt ryskt territorium och inga terrorbeskjutningar av ryska städer/byar som hämnd emot den ryska terrorbesjutningen och missil/bombangrepp som den ryska cancersvulsten utfört/utför emot ukrainska städer och byar. Zelensky är en klok ledare, så det kommer nog, hur som helst, inte att hända. Ukraina vill ju bli en del av väst, inte en kopia av den ryska cancersvulsten.
Slava Ukraini!