Citat:
Ursprungligen postat av
Kalken03
Asså såhär, PKK har definitivt begått terror attentat de är inget man kan sticka under stolen sen kan ju jag se ur mitt egna perspektiv varför det har blivit som det har. I turkiet hade kurder imprincip inga rättigheter alls, att ens säga ordet kurd blev du fängslad och torrterad av militären. Kurdiska språket, kurdiska identiteten, kulturen som bla newroz som även firas av perser förbjöds i turkiet och nu när det är lagligt har man bytt stavningen till en turkisk variant och det räknas nu istället i turkiet som en turkisk högtid även fast turkar inte firar den. Många i sverige tror att vi har behandlats så eftersom vi är som zigenare i turkiet vilket inte är sant. Kurder har alltid varit ett hot mot den turkiska nationalismen då vi inte lika enkelt har låttits assimilera som andra folkslag i turkiet.
Tycker du borde läsa denna wiki sida om du orkar då den täcker väldigt mycket:
https://en.wikipedia.org/wiki/Human_rights_of_Kurdish_people_in_Turkey
Jag har personligen inget problem med ypg, Ypg kontrollerat område har by far det bästa systemet i syrien och där folk behandlats bäst. Om vi tar Afrin till exempel som var en kurdisk stad så har nu turkiet efter sin invasion kört ut 70% av kurderna som bodde där och nu bygger man boskaper för palestinier och andra araber över de för att hindra kurder att ta tillbaka staden, det är något som ypg inte har gjort i de arab städerna de tagit över.
Edit: vill även lägga till att man enkelt kan se denna assimilering turkiet har försökt på kurderna genom att kolla på andra folkslag. Laz folket exempelvis har bott i dagens turkiet i tusentals år men deras språk dör ut just nu eftersom man pressat assimilering så hårt på de.
En Nation bygger på att stat och medborgare är överens. Medborgaren erkänner sig till staten, lagarna, språket, betalar skatt osv osv och i gengäld så åtnjuter den enskilde medborgaren de förmåner som stora kollektivet Nationen skapar.
Man kan i fan inte ha 111 språk, statsskick och rättsuppfattningar i ett land men att en del svårt efterblivna folk dem vägrar att jämka. Dem ska ha alla förmåner men tänker inte själva bidra med något till kollektivet/nationen.
Ja att folken nere i Mellanöstern har namn för kurder och kan det bero på det att så många kurder vägrar och för krig mot Stater och deras befolkningar?
Turkiet, Iran, Irak, Syrien.
Jag har via vänner fått mig en liten annan bild av PKK/YPG, snarare Maffia vilka livnär sig på grov kriminalitet, narkotika hantering främst Heroin och Nr1 aktör i Iran, kidnappningar, utpressning, kräver skatt och även tull på trafik.
Turkiet, Iran, Irak, Syrien.
Erdogan måste agera, turkarna som ironiskt nog består av flertalet olika folkslag kräver det!