2022-05-21, 00:38
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Vad tyder på det? Finns det ens en stark kandidat att sätta mot Erdogan? Det är väl bara han Kilicdaroglu, men ingen verkar tro att han har en chans mot Erdogan. Även folk som är förbannade på Erdogan verkar inte tro på Kilicdaroglu.
Jag kan såklart ha helt fel i min analys, verkligen ingen Turkiet expert, men vad jag förstår verkar oppositionen i Turkiet inte ha en bra kanditat att sätta mot Erdogan.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Vet bara att hans ekonomiska politik gör folk fattiga. Inflation på 70% - han har dåliga siffror.
Citera
2022-05-21, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshitintehanigen
Konflikten har pågått länge, Sverige har ignorerat Turkiet nästintill totalt.
Turkiet utnyttjar situationen och tvingar Sverige att ta upp frågan, samtidigt som man skickar en peak till övriga länder.
Vill man vara med i Nato behöver man ta Turkiets krav på allvar, vill man inte vara med i Nato kan man fortsätta som vanligt.
Turkarna bryr sig inte om att de anklagade har inflytande i Svensk regering och mark så länge vi inte försöker alliera oss med turkarna och Nato.

Det finns artiklar från 10-15 år tillbaka om du söker eller kollar tråden.
99% av fallen tar Sverige ”kurdens” sida.

Det är detta som upprört turkarna om man ska lyssna på turkiska ambassadören i Sverige

Inte hörts i msn. Eller så har jag missat det. Då borde väl regeringen varit lite uppmärksamma på risken för komplikationer med Turkiet redan innan kan man tycka? Det verkar ju ha kommit som en chock.
Citera
2022-05-21, 00:43
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Kılıçdaroğlu är en pajas, likaså Imamoglu, två idioter varav sistnämnda är västfavorit. Mansur Yavas, borgmästaren i Ankara slår Erdo, men han är nationalist, lär inte vara snällare till Sverige.
Det måste väl finnas en spillra kvar ändå från statskuppsförsöket som ruvar och planerar för revansch? Vad får vi då för slags Turkiet om en sådan kupp lyckas? Ja eller vilken sorts kupp som helst....tycker den här natoidén blir alltmer miserabel just pga att Turkiet är med, men även andra länders eventuella framtida politiska omkastningar. Känns numera som vi helt håller på å förlorar kontrollen över vår egen situation och framtid. Kanske kan Erdogans utspel fungera som en väckarklocka härvidlag? Hoppas kan man men jag tvivlar starkt - det är nog kört....
Citera
2022-05-21, 00:45
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Tänk ett varv till
genom att vara med i Nato så kan USA aldrig göra nåt mot Turkiet

På måndag skickar NATO ett brev till turkarna där det står två ord:

Membership revoked!
Citera
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshitintehanigen
Haha låt dem leva på hoppet. De målar upp fantasifulla scenarion titt som tätt.

Bäst hittills var nog att alla Natoländer skulle gå ur och skapa en ny allians utan Turkiet med Sverige och Finland 😄

Bästa jag sett hittills var när någon tog Greta Thunberg som ett argument för Sverige i NATO debatten
Senast redigerad av doncroce 2022-05-21 kl. 00:51.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MetroGoldwynMayer
De räcker väl att ett NATO land säger nej, säger Turkiet nej då skickar vi ut alla Turkar från Sverige

Kurder menar du väl!?

(Tror inte att många turkar önskar bo i Sverige..).
Citera
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Det måste väl finnas en spillra kvar ändå från statskuppsförsöket som ruvar och planerar för revansch? Vad får vi då för slags Turkiet om en sådan kupp lyckas? Ja eller vilken sorts kupp som helst....tycker den här natoidén blir alltmer miserabel just pga att Turkiet är med, men även andra länders eventuella framtida politiska omkastningar. Känns numera som vi helt håller på å förlorar kontrollen över vår egen situation och framtid. Kanske kan Erdogans utspel fungera som en väckarklocka härvidlag? Hoppas kan man men jag tvivlar starkt - det är nog kört....

Gulenister är helt rensade ur statsapparaten idag. De är ingen faktor längre. Nu är de antingen i finkan eller flytt till husse i väst.
Citera
2022-05-21, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
Inte hörts i msn. Eller så har jag missat det. Då borde väl regeringen varit lite uppmärksamma på risken för komplikationer med Turkiet redan innan kan man tycka? Det verkar ju ha kommit som en chock.

Hacerse el sueco är ett talesätt om oss.
Personligen tror jag Magdalena spelades ut Natofrågan innan valet. Ryssen är inget hot emot oss.
Senast redigerad av Ohshitintehanigen 2022-05-21 kl. 00:51.
Citera
2022-05-21, 00:49
Medlem
Turkiet vill bli EU medlem, att sätta sig emot Sveriges Nato medlemskap betyder att Turkiet inte kommer bli EU medlem på decennier då Turkiet kommer fortsätta med att inte vara medgörligt.
Citera
2022-05-21, 00:50
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Vet bara att hans ekonomiska politik gör folk fattiga. Inflation på 70% - han har dåliga siffror.
Tvärr verkar det som den enda som kan vinna över Erdogan är en annan nationalist som hatar PKK, så frågan är ju om det förändrar mycket för Sveriges del.
Citera
2022-05-21, 00:52
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
Tror luften gått ur Natofrågan en hel.del. Redan nu är det en rejäl prestigeförlust för regeringen. Om Turkiet till slut låter oss att gå med på nåder lär det inte hellrer se så bra ut. Ingen champagne och röda mattor den här gången. Däremot lär Natofrågan påverka valet om det drar ut på tiden.

Vad jag inte begriper med Turkiet eller så är jag inte tillräckligt insatt är varför de bråkar så intensivt nu. De verkar besatta av kurdfrågan. Borde man inte hört en massa om att de vill terrorklassa YPG och få folk utlämnade till höger o vänster redan innan Sverige ville gå med i Nato?

Visste inte ens om att det var en konflikt mellan Sverige och Turkiet. Eller är det så enkelt att de väntat och tar chansen nu? Tycker man borde hört lite mer tidigare.

Vad ska de göra. Fortsätta att enfaldigt kalla alla för Putinister och Kremls nyttiga idioter om man är emot detta medlemskap? Vem bryr sig längre. Dessutom lär nejsidan växa med tid.

De gjorde detta medvetet för att kunna ha ett mycket bättre förhandlingsläge nu när Sverige blottat sig med natofrågan och står hotade av ryssen.

Detta vet Turkiet. De vet att de har tiden på sin sida och att Sverige har allt att förlora ju längre detta drar ut på tiden.

Turkiet står, iaf i nuläget, säkra i sin båt och väntar ut Sverige.

Sen kan det ju helt tvärvända om USA och andra länder får nog och gör något de aldrig gjort förut, och det är att kicka ut Turkiet. Men det vore verkligen det sista draget i så fall.

Samtidigt ser det illa ut för hela Nato, man spelar ryssen i händerna oavsett hur det utspelar sig. Man verkar oeniga och bräckliga, precis så som Putin ville ha det. Risken finns att Nato splittras om det går för långt.

Så frågan är om Turkiet gör detta medvetet bara för att kunna spela bort kurderna till sin fördel, eller om det går mycket djupare än så. Att de systmatiskt hjälper Ryssland att splittra Nato och att man själva redan bestämt sig att gå ur nato. På ett eller annat sätt.

Ett mycket komplext och riskabelt spel som Sverige inte är vana vid.
Citera
2022-05-21, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Tvärr verkar det som den enda som kan vinna över Erdogan är en annan nationalist som hatar PKK, så frågan är ju om det förändrar mycket för Sveriges del.

Ponera att romska zigenarna attackerat oss militärt i Sverige i 30 år och att Italien donerat pengar och vapen till dem. Tror du något av dagens partier hade släppt in Italien i en allians med oss?
Erdogan har inte fel, valet är upp till svensken. Även om kraven är ”omöjliga”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in