2022-05-21, 00:23
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Herregud människa! Lägg ned svampen du röker!!!

Åter igen, USA behövs inte för att skydda Turkiet. Däremot är man tvungen att ge amerikanerna baser och liknande för att inte bli behandlade som Iran. Tror du att alla länder i världen har militärt samarbete eller köper vapen från USA för att de är älskade? Det finns ett pris man betalar om man inte låter de få det de vill ha…
Citera
2022-05-21, 00:25
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Erdogan får kanske sparken nästa år. Inte så jobbigt. Något att se fram emot.

Vad tyder på det? Finns det ens en stark kandidat att sätta mot Erdogan? Det är väl bara han Kilicdaroglu, men ingen verkar tro att han har en chans mot Erdogan. Även folk som är förbannade på Erdogan verkar inte tro på Kilicdaroglu.
Jag kan såklart ha helt fel i min analys, verkligen ingen Turkiet expert, men vad jag förstår verkar oppositionen i Turkiet inte ha en bra kanditat att sätta mot Erdogan.

Rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2022-05-21, 00:28
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Vad tyder på det? Finns det ens en stark kandidat att sätta mot Erdogan? Det är väl bara han Kilicdaroglu, men ingen verkar tro att han har en chans mot Erdogan. Även folk som är förbannade på Erdogan verkar inte tro på Kilicdaroglu.
Jag kan såklart ha helt fel i min analys, verkligen ingen Turkiet expert, men vad jag förstår verkar oppositionen i Turkiet inte ha en bra kanditat att sätta mot Erdogan.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Kılıçdaroğlu är en pajas, likaså Imamoglu, två idioter varav sistnämnda är västfavorit. Mansur Yavas, borgmästaren i Ankara slår Erdo, men han är nationalist, lär inte vara snällare till Sverige.
Citera
2022-05-21, 00:31
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Åter igen, USA behövs inte för att skydda Turkiet. Däremot är man tvungen att ge amerikanerna baser och liknande för att inte bli behandlade som Iran. Tror du att alla länder i världen har militärt samarbete eller köper vapen från USA för att de är älskade? Det finns ett pris man betalar om man inte låter de få det de vill ha…

Det här har inget med kärlek att göra.

Turkiet kommer bli utkastat ifrån NATO inom kort. De skulle givetvis aldrig blivit insläppta ens från första början. Landet delar inte värdegrund med väst och det ligger såklart inte heller vid Nordatlanten.

Ottomanernas skådespel fungerade ett tag, men sedan en despotisk outbildad saftförsäljare från någon obskyr basar lyckades äntra tronen så har allt gått över styr.
Citera
2022-05-21, 00:32
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Kılıçdaroğlu är en pajas, likaså Imamoglu, två idioter varav sistnämnda är västfavorit. Mansur Yavas, borgmästaren i Ankara slår Erdo, men han är nationalist, lär inte vara snällare till Sverige.
Jo, precis, vinner Mansur Yavaş, lär det väl inte påverka Sveriges situation nämnvärt, han är väl typ ultranationalist (med svenska mått) och har typ samma syn på kurder som Erdogan?
Citera
2022-05-21, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
Tror luften gått ur Natofrågan en hel.del. Redan nu är det en rejäl prestigeförlust för regeringen. Om Turkiet till slut låter oss att gå med på nåder lär det inte hellrer se så bra ut. Ingen champagne och röda mattor den här gången. Däremot lär Natofrågan påverka valet om det drar ut på tiden.

Vad jag inte begriper med Turkiet eller så är jag inte tillräckligt insatt är varför de bråkar så intensivt nu. De verkar besatta av kurdfrågan. Borde man inte hört en massa om att de vill terrorklassa YPG och få folk utlämnade till höger o vänster redan innan Sverige ville gå med i Nato?

Visste inte ens om att det var en konflikt mellan Sverige och Turkiet. Eller är det så enkelt att de väntat och tar chansen nu? Tycker man borde hört lite mer tidigare.

Vad ska de göra. Fortsätta att enfaldigt kalla alla för Putinister och Kremls nyttiga idioter om man är emot detta medlemskap? Vem bryr sig längre. Dessutom lär nejsidan växa med tid.

Konflikten har pågått länge, Sverige har ignorerat Turkiet nästintill totalt.
Turkiet utnyttjar situationen och tvingar Sverige att ta upp frågan, samtidigt som man skickar en peak till övriga länder.
Vill man vara med i Nato behöver man ta Turkiets krav på allvar, vill man inte vara med i Nato kan man fortsätta som vanligt.
Turkarna bryr sig inte om att de anklagade har inflytande i Svensk regering och mark så länge vi inte försöker alliera oss med turkarna och Nato.

Det finns artiklar från 10-15 år tillbaka om du söker eller kollar tråden.
99% av fallen tar Sverige ”kurdens” sida.

Det är detta som upprört turkarna om man ska lyssna på turkiska ambassadören i Sverige
Citera
2022-05-21, 00:34
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Samtidigt beskrivs de kurdiska organisationerna, av regeringen, som Sveriges allierade i kampen mot IS.

Jag kommer väl ihåg kriget mot IS. Iraks och Syriens reguljära styrkor massakrerades eller flydde. IS fick enorma inkomster från olja och övrig produktion.

De mördade shia och kristna samt alla som råkade komma i deras väg. De spred också sin terror till Europa. Risken fanns att det skulle etablera en riktig stat.

Turkiet höll sig passivt men skyddade IS krigare som transiterades.

En allians bildades som skulle bekämpa IS och på marken fick YPG en viktig roll. De fick också stöd av alliansen bestående av 75 länder.

Nu beskylls alltså Sverige för detta stöd - genomskinligt.
Citera
2022-05-21, 00:34
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Det här har inget med kärlek att göra.

Turkiet kommer bli utkastat ifrån NATO inom kort. De skulle givetvis aldrig blivit insläppta ens från första början. Landet delar inte värdegrund med väst och det ligger såklart inte heller vid Nordatlanten.

Ottomanernas skådespel fungerade ett tag, men sedan en despotisk outbildad saftförsäljare från någon obskyr basar lyckades äntra tronen så har allt gått över styr.

Finns inga utkastningsprocedur. Ingen kastar Turkiet ut bara för att några vänsterblivna svenskar ska fortsatt krama PKK och behålla sitt själv-image… 😂😂😂
Citera
2022-05-21, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Ja gör vad som helst och när vi kommit med kan vi bojkotta allt samarbete och stöd till Turkiet. Vi skall ge igen med samma mynt.
För helvete det var inte så jag menade, Erdogan har rätt Sverige måste gå till botten med det här skiten.
Citera
Medlem
Citat:
Nej, lägg ned för f-n. Ni skämmer ut er.
Tänk ett varv till
genom att vara med i Nato så kan USA aldrig göra nåt mot Turkiet
Citera
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Jo, precis, vinner Mansur Yavaş, lär det väl inte påverka Sveriges situation nämnvärt, han är väl typ ultranationalist (med svenska mått) och har typ samma syn på kurder som Erdogan?

Alla turkar som inte är PKKare är ultranationalister enligt rådande dogmer här. 😂
Citera
2022-05-21, 00:37
Medlem
Citat:
Finns inga utkastningsprocedur. Ingen kastar Turkiet ut bara för att några vänsterblivna svenskar ska fortsatt krama PKK och behålla sitt själv-image… 😂😂😂

Haha låt dem leva på hoppet. De målar upp fantasifulla scenarion titt som tätt.

Bäst hittills var nog att alla Natoländer skulle gå ur och skapa en ny allians utan Turkiet med Sverige och Finland 😄
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in