2022-05-20, 22:18
Medlem
Yaskos avatar
Jag tror Turkiet drar ut lite här, plockar lite motprestation av USA, troligen försäljning av F16 och kanske nån större anti-PKK plan i Europa och släpper in Finland som egentligen har mest akut behov av medlemskap. Just nu ser det svårare och svårare för Sverige. Passar Turkiet också ta ett skalp inför västeuropa men samtidigt vara medgörligt via Finland.
Citera
2022-05-20, 22:19
Medlem
Vet inte om detta varit uppe i tråden redan då jag omöjligen hinner läsa alla inlägg men jag noterade nyss att svenska Wikipedia-sidan om PKK ändrades så sent som 19 maj.

Undrar vad det är man tagit bort eller lagt till...
Citera
Avstängd
OliverCromwells avatar
Nu ringer kurder till Kurdo Baksi och är oroliga för att Sverige kommer att överlämna dem till Erdogan.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/da-ska-vi-inte-vara-med-i-nato
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiggeO
Tja, om det kan få Turkiet att ändra sig så är det definitivt en möjlighet. Hon gör ingen nytta här - bara strular till det. Linde, Morgan o Farmanbar kan de få på köpet.

Och Strandhäll.
Citera
2022-05-20, 22:20
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hitler.was.a.vegan
Inte trovärdigt, turkarna själv vet att dom är 40 år bort från EU.

Å om 40 år har dom flesta länderna i EU en muslimsk majoritet.

Edit:17 år.

Finns ingen EU möjlighet för Turkiet och turkarna är ärligt talat inte intresserad av EU. Världen är förändrad idag, öst blir mer och mer intressant för turkarna. De föredrar att balansera mellan öst och väst numera.
Citera
2022-05-20, 22:21
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Vet inte om detta varit uppe i tråden redan då jag omöjligen hinner läsa alla inlägg men jag noterade nyss att svenska Wikipedia-sidan om PKK ändrades så sent som 19 maj.

Undrar vad det är man tagit bort eller lagt till...

Jag vet att PKK sidorna tar bort bilder där det syns att de har haft aktiviteter i Sverige överallt för närvarande. Kanske de...
Citera
2022-05-20, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Du tolkar vad jag skriver dåligt.

Turkiet måste säga ja för att vi ska komma in i NATO. men dom förhandlar för att få ut så mycket som möjligt av sin starka position. Dom går inte ut med sista budet direkt. Dom går ut med lite mer än vad dom förväntar sig att få.

Man förnedrar inte ett land offentligt som Turkiet nu gör med Sverige om man vill ha ett bra förhandlingsläge. Förstår du att vi hängs ut i världsmedierna som något slags haven för terrorister just nu? Bara genom att Turkiets uttalanden om Sverige rapporteras överallt.

Det har ingen betydelse vilken bokstavskombo som nämns. Kan vara PKK ISS YPG kvittar lika för de flesta. Alla avskyr terrorism.

Själva poängen är att vi förknippas med terrorism. Turkiet piskar oss internationellt och de vet att de gör precis det och hur de gör det. Andra medlemsländer kan börja tveka eller whatever men framförallt så underminerar de oss.
Citera
2022-05-20, 22:23
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Tillåt mig citera igen:

“Både YPG och PYD har starka kopplingar till PKK och styrs av PKK genom paraplyorganisationen Kurdistans Gemenskapsunion (KCK),[2] och PKK ses som PYDs moderorganisation.[6]”

Det är helt irrelevant vad YPG gjort med IS. De har rekryterat otalet barnsoldater och är startade av och har starka kopplingar till PKK.

Det är ganska underhållande hur ni vänstertroll desperat försöker slingra er ur dessa fakta.

Vad är det du citerar? Vilken fakta? Starka kopplingar? Mycket surrande i en överhettad hjärna idag.

Som sagt ypg är inte terrorklassade och har fått hjälp för att stoppa IS av många västländer t.ex. Frankrike efter terrordåden i Paris 2015 där över 100 dog. I alla fall är alla västländer inblandade i jobbet med att stoppa IS med hjälp av YPG.

Du lyssnar för mycket på Erdogan som hatar Kurder generellt.
Citera
2022-05-20, 22:24
Bannlyst
Kan någon lägga upp avtalet som socialdemokraterna slöt med denna PKK kvinnan som finns i riksdagen så att socialdemokraternas partiledare kunde bli statsminister?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Vilken terrororganisation "sponsras". PKK är terrorklassat sedan 2005 och får såklart inga bidrag.

Kakabaveh kan inte hålla tyst och har blivit utesluten ur ett parti. Alla ogillar henne och hon försvinner efter valet.

Sossarna slöt ett avtal som de ångrar och regeringen får inte igenom sin budget men det är snart val.

Turkiet har sketet i det blå skåpet genom att låna pengar av Putin och köpt ryskt luftvärnssystem så de har ett vapenembargo på sig.

Problem att lösa. Tur Putin snart kört sin armé i botten för det här tar tid.
Jag påstod inte något i sakfrågan utan det jag påstod var att svenska myndigheter terrorstämplar en organisation (YPG) som regeringen sponsrar efter kohandel med Kakabaveh.

En snabb sökning på Migrationsverket och YPG leder t.ex. till följande:

Migrationsverket och Migrationsdomstolen motiverar besluten med att de kurdiska organisationerna har en nära koppling till terroriststämplade PKK och att de ska ha gjort sig skyldiga till systematiska, omfattande och grova övergrepp.

Migrationsverkets beslut omfattar det politiska partiet PYD, dess väpnade gren, YPG, och samarbetsorganisationen, SDF, som domineras av kurdiska styrkorna.

Samtidigt beskrivs de kurdiska organisationerna, av regeringen, som Sveriges allierade i kampen mot IS.

https://www.sanna-ord.se/asylnytt/arkiv/skal/sapo_klipp.html

Socialdemokraternas uppgörelse med Kakabaveh:
https://www.socialdemokraterna.se/download/18.f50969e17cdf8deec0ea9a/1637740782503/SC3-19-MPC21112408290.pdf

Regeringens pengar till YPG:
https://www.middleeastmonitor.com/20211213-sweden-boosts-funding-for-ypg-to-376-million/
Citera
Medlem
Abradolf-Linclers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
Man förnedrar inte ett land offentligt som Turkiet nu gör med Sverige om man vill ha ett bra förhandlingsläge. Förstår du att vi hängs ut i världsmedierna som något slags haven för terrorister just nu? Bara genom att Turkiets uttalanden om Sverige rapporteras överallt.

Det har ingen betydelse vilken bokstavskombo som nämns. Kan vara PKK ISS YPG kvittar lika för de flesta. Alla avskyr terrorism.

Själva poängen är att vi förknippas med terrorism. Turkiet piskar oss internationellt och de vet att de gör precis det och hur de gör det. Andra medlemsländer kan börja tveka eller whatever men framförallt så underminerar de oss.
Men det ligger ju lite sanning i Turkiets uttalande skulle jag tro.
Sverige ÄR ett paradis för terrorister, så är det bara...
Citera
2022-05-20, 22:25
Medlem
Ja, snackar Turkiet skit om så är vi så klart körda 🤣

Som sagt. Vi lever i en ny värld. Sluta tramsa och be dem dra åt helvete. Hota med att skicka vapen till kurden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in