Citat:
Ursprungligen postat av
Sextioplus
Förstår, och YPJ ? Hur kan de existera i en sådan miljö?
Just pga ideologin som pushas av ypg, i skolorna lär man ut något som kanske ses som vänsterextremt i mellanöstern medans det ses som normalt i sverige bland annat att kvinnor är värda lika mycket som män, att respektera kvinnor, att kvinnor ska kunna göra precis som deras bröder osv. Barnen som växer upp nu i "syriska kurdistan" lär sig detta som om det vore norm medan de vuxna blir tvingade att gå på typ en sorts SFI lektion liknande de man har i norge där man försöker lära ut norska normer till mellanöstern män. Det är långt från perfekt men i "rojava" har kvinnor definitivt mest rättigheter om man jämför med de byarna och städer olika rebeller håller och de som turkarnas proxies håller.
En Kurdisk man som var kristen i afrin då turkiet installerade sin proxie arme vägrades låta begrava sin fru då hon enligt de var "kaffir" och mannen greps enligt sharia
https://www.csw.org.uk/2020/08/13/press/4766/article.htm
Just i den staden som turkiet installerade sina proxies och tog över från ypg hade en kurdisk kristen minoritet och de blev speciellt tvugna att fly och de flesta flydde då till libanon där de öppnade en kurdisk kyrka om jag inte minns fel. Finns även videor där turkiets proxy förhör yezidier som försöker ljuga ihop att de är muslimer för att inte bli dödade dock så kunde jag ej hitta videon annars hade jag länkat. Detta är något som aldrig hade kunnat hända i YPG kontrollerat syrien då de har just denna vänster ideologin