2022-05-20, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Du menar att Turkiet inte ligger strategiskt viktigt för NATO rent geografiskt? Jag ser det som precis tvärtom och så gör säkerligen även NATO (USA).
Menar som du säger, hade det inte varit för deras geografiska position hade de nog blivit skickade från nato för längesen. De har gått emot amerikanska intressen ett flertal gånger
Citera
2022-05-20, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Det är en överenskommelse med titeln att Socialdemokraterna avser att fördjupa sitt samarbete med PYD, signerad av Tobias Baudin, partisekreterare Socialdemokraterna och Amineh Kakabaveh den 24 november 2021.

Amineh Kakabaveh var riksdagsledamoten som släppte fram Magdalena Andersson,

Det kan man såklart tolka som man vill, men att inget avtal/överenskommelse finns mellan S och Amineh Kakabaveh som handlar om att stödja kurdiska separatiser är väl uppenbarligen inte fejk?

Nej, och varför skulle en S-partisekreterare underteckna ett avtal tillsammans med en politisk vilde? För att båda räknar med att få vinning av det, kanske ..?
Citera
2022-05-20, 23:57
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissfittan
Sjukt dåligt S måste genast avsluta kopplingar med YPG och dem,
Sverige kan inte finansiera terrorister och måste nu lyssna på Turkiet.

Vapenembargot måste släppas också pga nu ska vi vara med i samma försvarsallians som Turkiet.

Ni som är tveksamma inse att denna gången är det Turkiet som har rätt och Sverige måste göra upp med skiten som de ställt till med och lösa situationen.

Ja gör vad som helst och när vi kommit med kan vi bojkotta allt samarbete och stöd till Turkiet. Vi skall ge igen med samma mynt.
Citera
2022-05-21, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Ja gör vad som helst och när vi kommit med kan vi bojkotta allt samarbete och stöd till Turkiet. Vi skall ge igen med samma mynt.

Kommer det bli jobbigt för dig att vår regering kommer suga av Turkiet fram till 2026?
Citera
2022-05-21, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Förstår, och YPJ ? Hur kan de existera i en sådan miljö?
Just pga ideologin som pushas av ypg, i skolorna lär man ut något som kanske ses som vänsterextremt i mellanöstern medans det ses som normalt i sverige bland annat att kvinnor är värda lika mycket som män, att respektera kvinnor, att kvinnor ska kunna göra precis som deras bröder osv. Barnen som växer upp nu i "syriska kurdistan" lär sig detta som om det vore norm medan de vuxna blir tvingade att gå på typ en sorts SFI lektion liknande de man har i norge där man försöker lära ut norska normer till mellanöstern män. Det är långt från perfekt men i "rojava" har kvinnor definitivt mest rättigheter om man jämför med de byarna och städer olika rebeller håller och de som turkarnas proxies håller.

En Kurdisk man som var kristen i afrin då turkiet installerade sin proxie arme vägrades låta begrava sin fru då hon enligt de var "kaffir" och mannen greps enligt sharia
https://www.csw.org.uk/2020/08/13/press/4766/article.htm
Just i den staden som turkiet installerade sina proxies och tog över från ypg hade en kurdisk kristen minoritet och de blev speciellt tvugna att fly och de flesta flydde då till libanon där de öppnade en kurdisk kyrka om jag inte minns fel. Finns även videor där turkiets proxy förhör yezidier som försöker ljuga ihop att de är muslimer för att inte bli dödade dock så kunde jag ej hitta videon annars hade jag länkat. Detta är något som aldrig hade kunnat hända i YPG kontrollerat syrien då de har just denna vänster ideologin
Citera
2022-05-21, 00:02
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Vad har utrikesministern gjort
Det skrevs om det tidigare i tråden.

Citat:
Precis som Ann Linde har den finske utrikesministern haft möten med SDF.
http://www.hawarnews.com/en/?page=haber&ID=28060
Citera
2022-05-21, 00:02
Medlem
Konfucius2s avatar
även om PKK är terrorklassat även i Sverige är turkarna upprörda över att YPG tillåts verka i Sverige. Turkiet anser att YPG och PKK i princip är samma organisation. Alltså, räcker det inte med att Ann L. Tar kraftigt avstånd från PKK

Turkiet letar efter ett perfekt svepskäl att fullskaligt invadera hela norra Syrien i ”terrorbekämpningssyfte”.
Citera
2022-05-21, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Många av dem Erdogan vill ha ut är inte terrorister alls i någon juridiskt rimlig mening. För Erdogan är det just att sträva efter att lyfta fram kurdfrågor, att vara för en självständig kurdisk stat i framtiden och emot hans egen turkiska polisstat, som *är* lika mer terrorism.
Håller med, han som kom ut i expressen hade ju endast enligt de jag läst publicerat böker om armeniska folkmordet och varit kritisk mot turkiets regering, sen var han ju inte ens kurd men det stoppade inte erdogan från att kalla han pkk
Citera
2022-05-21, 00:04
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalken03
Menar som du säger, hade det inte varit för deras geografiska position hade de nog blivit skickade från nato för längesen. De har gått emot amerikanska intressen ett flertal gånger
Jag tänkte väl...NATO skulle bli fan så mycket renare utan Turkiet. Landet är ju inte ens europeiskt och ja vad kommer efter Erdogan
Citera
2022-05-21, 00:05
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshitintehanigen
Kommer det bli jobbigt för dig att vår regering kommer suga av Turkiet fram till 2026?

Erdogan får kanske sparken nästa år. Inte så jobbigt. Något att se fram emot.
Citera
2022-05-21, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustMeh
Det jag aldrig förstår om någon kan ens ge ett vettig svar,.
Varför driver man politik i landet Sverige för Kurdistan.
Varför åker man inte till sitt hemland och kämpar för landet där istället. Jag tar Kurdistan bara som exempel.
Det här kommer inte funka u längden.
Många politiker med utländsk bakgrund i Sverige kämpar för deras ursprungsland. Bryr någon sig ens om landet Sverige. Varför åka inte bara dit man kommer ifrån och älska sitt land där.
Håller med..det är som om jag skulle utvandra till USA, bli politiker och sen stå och rabbla om Sveriges invandringspolitik och rättigheter för samerna!
Citera
2022-05-21, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4december1676
Tror också Finland accepteras i ett första steg efter eftergifter från USA om F16 planen. Finland är inte lika extremt som Sverige gällande kurdkopplingarna. Finns knappt invandrare där.

Gällande Sverige tror jag att det kommer dröjas till efter valet. Endast en borgerlig regering kan möjligen lösa upp knutarna. Skulle Socialdemokraterna terrorstämpla YPG, som de för ett halvår sedan sagt sig vilja fördjupa samarbete med, så har de helt tappat förtroende i sin utrikespolitik och kommer åka på en käftsmäll samtidigt som V får luft under vingarna.
Det är ett möjligt scenario att det dröjer till efter valet. De korrupta S har verkligen sabbat för sig själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in