2022-05-20, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av funktioner
Har endast ägt två bilar och det var en Toyota corolla 89 och en Volvo 745 och de gick som tåget de åren jag ägde dem. Corollan var många som ville köpa!! Tydligen väldigt eftertraktad pga sin pålitlighet.

Farsan däremot har en Saab 9-3 tdii som är havererad tamejfan hela tiden.
Antar att du menar som tågen i Mälardalen = ibland, ibland inte och kanske.
Citera
2022-05-20, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fettveken
En sak som jag inte kan låta bli att misstänka är att majoriteten av "sämsta bil jag ägt" refererar till en bill som är ordentligt begagnad. Inte alla, men dom flesta.

Har jag rätt i den misstanken? Då är frågan om det är någon skillnad, eller om man kan se ett mönster i dessa omdömen och om ett visst märke suger fett som ordentligt begagnad och om andra ofta ges samma omdöme som ny?

Jag köpte i inledningen av min karriär alltid begagnat och då blev naturligtvis upplevelserna därefter. Dom senaste 15 åren har jag aldrig köpt annat än nytt och då blir upplevelsen sannolikt en helt annan. Så mina negativa omdömen gäller bilar som hade mil på mätaren.

Jag blir minst sagt förvånad när folk pekar ut premium-märken som de sämsta bilarna dom ägt. Jag har i princip aldrig haft ett enda fel på en BMW de senaste 15 åren, men alla bilar har köpts nya och sedan sålts innan de gått en massa mil. Jag kör nya bilar.

Så frågan är om dom som gnäller på t.ex. VW, Volvo, Audi eller annat premium-märke menar begagnade bilar eller nya? Det är inte helt osannolikt att japanska märken har bättre kvalité efter 10,000 mil och majoriteten av dom som ger omdömen aldrig köpt en ny BMW och därför får uppleva dom trista sidorna eftersom dom helt enkelt inte har råd att köpa nytt?

Om ni fattar vad jag menar.
Jo jag fattar vad du menar.
Av alla nyköpta bilar har BMW(4 st), Volvo(3 st), SAAB (5 st), Mercedes (2 st), JEEP(3 st), LAND ROVER (2 st) krånglat mest.
Renault (3 st), Peugeot (2st), Lexus(1 st), HONDA(1 st), Mazda(4 st) har krånglat minst bland alla nyköpta.
Lexus inte alls och Hondan endast körd snart 7 år utan minsta bekymmer.
4 något begagnade Suzukin har inte vållat mig några kvalitetsmässiga problem.
Men en nästanny NIVA desto mer kvalitetsproblem.
Citera
2022-05-20, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Jo jag fattar vad du menar.
Av alla nyköpta bilar har BMW(4 st), Volvo(3 st), SAAB (5 st), Mercedes (2 st), JEEP(3 st), LAND ROVER (2 st) krånglat mest.
Renault (3 st), Peugeot (2st), Lexus(1 st), HONDA(1 st), Mazda(4 st) har krånglat minst bland alla nyköpta.
Lexus inte alls och Hondan endast körd snart 7 år utan minsta bekymmer.
4 något begagnade Suzukin har inte vållat mig några kvalitetsmässiga problem.
Men en nästanny NIVA desto mer kvalitetsproblem.
Jag gissar att i gruppen "bilar som krånglat" räknar du också in bilar som du helt enkelt sabbat på grund av att du inte vet vad håller på med? Du lyckades ju dra gängpaj på alla 4 hjul på en BMW...

Fast 30 nya bilar är bra jobbat, jag förmodar att du säljer av dom så fort du kan när du skruvat sönder dom (dvs inom något halvår)?
Citera
2022-05-20, 22:51
Medlem
TrueCs avatar
En BMW 525 m-sport- 04 inköpt av en bilturk i en förort utanför Sthlm. Big suprise va!!?

Ung och dum, hade gått 19k mil. Däremot är det än idag den skönaste bilen jag åkt i, och då har det varit många nybilsköp efter det! Älskade den där jäveln som tio innan mig hade ägt 🤣

Man måste göra sina dåliga köp för att bli bra på det sen, så ser jag det 😎 nu är jag frälst i merca, bara tysken duger för mig sedan den där skrothögen
Citera
2022-05-20, 22:57
Medlem
Renault 5 1978. Dålig bil men fina minnen. Som när man släppte den i friläge i lätt nedförsbacke, lät den rulla mot ett plank, för att sen springa efter och kasta sig in i den famlandes efter handbromsen innan planket nåddes. Som förströelse….
Citera
2022-05-20, 23:05
Medlem
flugornass avatar
Det måste ju vara min mosters gamla Moskowitz eller jag ärvde den efter henne hon dog ju knall och fall, alla trodde hon skulle överleva bilen, men icke så jag fick ärva den och nu har min systers son börjat renovera den, hur dum kan man vara? Ja ja heter man Torsten så är inget omöjligt tydligen.
Citera
2022-05-20, 23:06
Medlem
Saab 9-5
Citera
2022-05-20, 23:10
Medlem
FarangDingDongs avatar
Jag vet att jag skrivit om denna i massor av trådar, säkert denna också men det förtjänar att hamras hem gång på gång:

R4 Laban

Jag hade den bara ett kort tag men besvärar Er inte med historien denna gång då den berättats minst tre gånger förut.

Som bonus erbjuder jag en bil som var ännu sämre. Ja, det är faktiskt möjligt. Den var dessutom ny och inte 14 år gammal som Laban var då jag hade den.

Citroên DS19 - "Paddan". Det var första årsmodellen dvs en -56:a och fanns i familjen före min tid. Bilen var så dålig att den i praktiken var okörbar. Köpet hävdes och en annan ickefransk bil inhandlades.
Citera
2022-05-20, 23:16
Medlem
tastass avatar
Hade i början av 2000-talet en Saab 95 från -74 som var klappslut redan vid anskaffande. Tror jag lyckades köra ett par tusen mil med den på två år, men ratiot mellan mektimmar och brukstimmar gick inte att justifiera så jag uppgraderade till en 240 för 3kkr som tjänade mig väl i flera år.
Citera
2022-05-20, 23:18
Medlem
Fiat Mirafiori.
Fylla på kylarvätska hela tiden, skiten läckte som ett såll.
Hela bilen skakade 6.5 på Richterskalan om man vågade "accelerera" till 110 på motorvägen.
Vindbrus och vägljud var värre inne i bilens resonanskammare än om man suttit fastsurrad på taket.
Bagageutrymmet var nullspace.
Deformationszonen var hela bilens längd och lite till.
Luktade skit gjorde den också.
Positivt var att den var djurvänlig. Vid en krock med ett rådjur så hängde det på rådjuret att ringa 112 om man säger så.
Citera
2022-05-20, 23:44
Medlem
htdgs avatar
Volvo V50 med etanol-motorn. Fyfaaan vilket skit. Motorlampan lyste konstant och den drack så in i helvete med olja. Lämpade över den till ett gäng däcksparkarkompisar. Hoppas de gjorde en lika dålig affär som jag gjorde.
Citera
2022-05-21, 00:05
Medlem
32åringens avatar
Jag hade en egentligen ganska häftig bil. En Plymouth Cuda från 1970. Amerikansk muskelbil med big block-motor och massvis med hästkrafter. Det var bara det att den strulade så förbannat. Ena dagen pajade laddningsreläet och nästa dag gick kopplingen åt helvete.
Det var startmotor som gick sönder, slutväxel i bakaxeln som fick bytas och hela jävla elsystemet var en katastrof. Ibland var det endast blinkers som fungerade. Man fick bara att hoppas att det inte hände när det var alltför mörkt ute.
Just det... förgasarbränder hörde tydligen till vardagen när man åker amerikanskt. Ett motorfäste sprack och jag fick ha hjälp med att svetsa i motorblocket. Förmodligen har jag förträngt mycket då detta var på det glada åttiotalet.

Sen hela konceptet med 400hk och torsionsfädring fram och bladfjädrar i bak i kombination med trumbromsar och en glappig servostyrning gjorde körupplevelsen minst sagt spännande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in