2022-05-20, 23:26
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
Har sedan i december hävdat att värdet snarare borde ligga mellan 70-90.

Motivering: Tesla är visserligen en populär elbil. Med de har haft sitt tillfälliga monopol och lever nu i princip endast på att sälja två produkter, model 3 och Y. Båda dessa modeller är ca 6 år gamla redan och det märks. Tesla verkar inte ha någon modern konkurrenskraftig modell på gång, så loppet är nog kört.

Typ P/E 7 i början av nästa år. Jo tjena. Pepa skall då alltid glänsa med hur lite han fattar. Sluta aldrig skriva. Oavsiktlig humor är min absoluta favorit.
Citera
2022-05-20, 23:26
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Har sedan i december hävdat att värdet snarare borde ligga mellan 70-90.

Motivering: Tesla är visserligen en populär elbil. Med de har haft sitt tillfälliga monopol och lever nu i princip endast på att sälja två produkter, model 3 och Y. Båda dessa modeller är ca 6 år gamla redan och det märks. Tesla verkar inte ha någon modern konkurrenskraftig modell på gång, så loppet är nog kört.

Egentligen har dom väl bara en modell. Skillnaen mellan bilarna är marginell. Sen har dom förståss en hel del vaporware som ska lanseras i ett anbat universum.
Citera
2022-05-20, 23:39
Medlem
BästeHrMongolids avatar
$TSLA catalysts 5/18
1/ Shanghai full reopen May
2/ Stock split announce June
3/ TWTR deal risk lifts Jul
4/ TSLA AGM / AI Day 2 Aug
5/ Biden $8K EV credit Aug
6/ New gigas (UK, East US) 4Q
7/ FSD beta release 4Q
8/ Cytruck launch FY’23
9/ M-$25K/Robotaxi FY’24
$1,500 PT 6-12 mo

https://twitter.com/garyblack00/status/1526853954629410818?t=xm0_yPKd18tcaYaBjXG0tg&s=19

$TSLA now trading at 41x Street 2023 EPS of $15.50 and 32x my 2023 EPS of $20. That’s cheap. For perspective, AMZN which is a broken growth story with declining earnings and +12% rev growth in 2022 (TSLA +61% rev growth) is now at 28x 2023 EPS. https://t.co/aBTMTRkEA6

https://twitter.com/garyblack00/status/1527695618331889671?t=ntWBypuvhZ75UyZk6mWqKw&s=19

Good times ahead.
Citera
2022-05-20, 23:40
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacy1
Skulle faktist säga tvärtom, det märks knappt att bilarna är gamla. Fortfarande bättre mjukvara än bilarna som ”knappt” produceras idag.

Visst, de har inte snålat på datorn i bilarna. Men själva utseendet börjar bli lite väl bekant. Det är en nackdel för Tesla eftersom man kan anta att allt färre kunder väljer en ny bil som har funnits länge (om den inte är snorbillig)
Citera
2022-05-21, 00:04
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
$TSLA catalysts 5/18
7/ FSD beta release 4Q
8/ Cytruck launch FY’23
9/ M-$25K/Robotaxi FY’24
$1,500 PT 6-12 mo

https://twitter.com/garyblack00/status/1526853954629410818?t=xm0_yPKd18tcaYaBjXG0tg&s=19

$TSLA now trading at 41x Street 2023 EPS of $15.50 and 32x my 2023 EPS of $20. That’s cheap. For perspective, AMZN which is a broken growth story with declining earnings and +12% rev growth in 2022 (TSLA +61% rev growth) is now at 28x 2023 EPS. https://t.co/aBTMTRkEA6

https://twitter.com/garyblack00/status/1527695618331889671?t=ntWBypuvhZ75UyZk6mWqKw&s=19

Good times ahead.

Nice! Lite argument.

Här är min björntolkning

- ok, det här är ju egentligen en tillbakagång till det normala alltså inte positivt utan bara mindre negativt.

- detta borde ju rimligtvis inte påverka värdet av bolaget. Om det gör det bygger värderingen på psykologiska faktorer.

- Twitter och Tesla är olika bolag som verkar i olika områden. Borde inte påverka.

- just det. Jag måste komma ihåg att köpa en större skämskudde. Det lär behövas. Jag tror aktien störtdyker efter detta event.

- men detta får alla ev-tillverkare ta del av? Inte bara Tesla.

- som bygger model 3 och Y? Hur många behövs egentligen?

7/ FSD beta release 4Q
- nej. Den kommer inte att kunna köra själv, nu heller.

8/ Cytruck launch FY’23
- också för långt i framtiden. Elon hinner flytta detta datum både två och tre gånger innan vi är där.

9/ M-$25K/Robotaxi FY’24
- Nejnejnej. Det blir ingen robotaxi om 18 månader.

$1,500 PT 6-12 mo
- man kan ju ha vilket price-target man vill. Men just nu är trenden sjunkande värde.

Borde göra som ARK invest, sälj Tesla och satsa på GM istället.

God natt
Citera
2022-05-21, 00:12
Medlem
raskenss avatar
Ska Musk gå "all in" som rättshaverist nu? Tesla kommer byta skepnad som en advokatbyrå som hoppar på rättstvister med provision? Det är en lukrativ marknad i staterna.

https://twitter.com/elonmusk/status/1527748229470646272?t=8Qc8FbX9GlpSn7VWPfl1YA&s=19

Hållet tummarna Musk kastar sig på USAs konstitution för att få den ändrad så han som sydafrikan kan dra igång en egen presidentkampanj. Skulle inte förvåna mig han siktar på det.
Citera
2022-05-21, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ska Musk gå "all in" som rättshaverist nu? Tesla kommer byta skepnad som en advokatbyrå som hoppar på rättstvister med provision? Det är en lukrativ marknad i staterna.

https://twitter.com/elonmusk/status/1527748229470646272?t=8Qc8FbX9GlpSn7VWPfl1YA&s=19

Hållet tummarna Musk kastar sig på USAs konstitution för att få den ändrad så han som sydafrikan kan dra igång en egen presidentkampanj. Skulle inte förvåna mig han siktar på det.

Det är tydlig damage control. Elon vet att mycket skit han gjort kommer uppdagas kommande månader och förbereder redan nu genom att skylla på ”demokraterna” osv. Rättvisan kommer komma till musk förr eller senare

https://twitter.com/seph_lawless/status/1527781942808219656?s=21&t=EKSc2wUJwJmxUcCH3sAIZg
Senast redigerad av job230ge 2022-05-21 kl. 00:45.
Citera
2022-05-21, 01:10
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Det är tydlig damage control. Elon vet att mycket skit han gjort kommer uppdagas kommande månader och förbereder redan nu genom att skylla på ”demokraterna” osv. Rättvisan kommer komma till musk förr eller senare

https://twitter.com/seph_lawless/status/1527781942808219656?s=21&t=EKSc2wUJwJmxUcCH3sAIZg

Ja mycket tyder på det. Han göder onekligen konspirationsteoretiker, rättshaverister och tesla religiösa på twitter. 55 mijoner believers, vad kan gå fel? Vanliga Svensson som bara ville ha en kul bil lär nog snart känna Teslas varumärket solkas en hel del. Men va fasen lite kul ska vi åsådare väl få ha också se Musks realitysåpa. Har varit för mycket död på östfronten den senaste tiden..
Citera
2022-05-21, 06:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Rätta värdet är över 1500 USD. Stort rally mot slutet av året. Försök att inte skita på dig när det händer.

Hahahah 😂 ja vi får se vem som har rätt 😉
Citera
2022-05-21, 07:56
Avslutad
Citat:
Visst, de har inte snålat på datorn i bilarna. Men själva utseendet börjar bli lite väl bekant. Det är en nackdel för Tesla eftersom man kan anta att allt färre kunder väljer en ny bil som har funnits länge (om den inte är snorbillig)

Har tänkt samma sak. Vissa nya elbilar känns snyggare för att de är just nya. Men nyhetens behag bleknar fort.
Om man jämför med t.ex. apples produkter så är de väldigt lika varann.. Alla smartphones är faktiskt lika varann. Man betalar mer för hårdvaran och mjukvara än utseendet. Samma med datorer. Man väljer sällan efter utseende.

Tesla är bäst på hård o mjukvara. Så frågan är vem som vill köpa en sämre (men subjektivt snyggare) bil.

Citat:
Nice! Lite argument.

Här är min björntolkning

- ok, det här är ju egentligen en tillbakagång till det normala alltså inte positivt utan bara mindre negativt.

Att gå från en lockdown tillbaka till det normala är en positiv förändring. (Om du ej håller med, argumentera varför det är en neutral eller negativ förändring)

Citat:
- detta borde ju rimligtvis inte påverka värdet av bolaget. Om det gör det bygger värderingen på psykologiska faktorer.

Backtracka vad som händer med aktier vid stocksplit. Rimligt eller ej så är det en positiv katalysator.
(Vad vi tycker är irrelevant)

Citat:
- Twitter och Tesla är olika bolag som verkar i olika områden. Borde inte påverka.

Tydligt att det har påverkan efter de senaste veckorna. Önskade att det inte hade det.

Citat:
- just det. Jag måste komma ihåg att köpa en större skämskudde. Det lär behövas. Jag tror aktien störtdyker efter detta event.

Okej, om du verkligen tror det så antar jag att du tänker blanka aktien kring tidpunkten?
Om du inte gör det så visar det på att du inte är så övertygad om din egen teori.

Citat:
- men detta får alla ev-tillverkare ta del av? Inte bara Tesla.
Japp. Positivt för elbilsmarknaden i USA. Vilket företag säljer mest elbilar i USA nu igen...?

Citat:
- som bygger model 3 och Y? Hur många behövs egentligen?
Det är det som är grejen, har du bott under en sten? Tesla är inte i närheten av att hinna producera bilar i samma takt som folk vill köpa dem.

Citat:
7/ FSD beta release 4Q
- nej. Den kommer inte att kunna köra själv, nu heller.
Ok jag får ta ditt ord på det. Kolla förresten in, fsd BETA 10.12.1 släpptes nyligen

Citat:
8/ Cytruck launch FY’23
- också för långt i framtiden. Elon hinner flytta detta datum både två och tre gånger innan vi är där.
Och sen 2-3 gånger på dem och sedan igen... CT ~ 2040

Citat:
9/ M-$25K/Robotaxi FY’24
- Nejnejnej. Det blir ingen robotaxi om 18 månader.
Nej det här med att bilar kör sig själva kommer ligger allt för långt i framtiden. Kan inte tänka mig att det blir snart.. Föresten så ligger alla andra företag före tesla eftersom dom inte har lidar. Bara tonvis med data.

Citat:
$1,500 PT 6-12 mo
- man kan ju ha vilket price-target man vill. Men just nu är trenden sjunkande värde.

Borde göra som ARK invest, sälj Tesla och satsa på GM istället.

God natt

Alltid svårt med PT speciellt när makro har sådan enorm effekt.

ARK har sålt och köpt tesla under många år. Dom har även vägt in och ur andra bilföretag. Att detta sammanfaller (mellan 2 olika ETFer dessutom) betyder inte att dom satsar på GM istället

ARK har i nuläget 5 554 425 $ i GM-aktier i en ETF
ARK har i nuläget 906 724 598 $ i TSLA-aktier spritt i 3 ETFer

ARK har ~ 163 gånger mer pengar i TSLA än i GM.

God morgon
Citera
2022-05-21, 09:34
Medlem
Peppa-pigs avatar
Tack för ett ambitiöst inlägg!

Citat:
Ursprungligen postat av blibbe
Har tänkt samma sak. Vissa nya elbilar känns snyggare för att de är just nya. Men nyhetens behag bleknar fort.
Om man jämför med t.ex. apples produkter så är de väldigt lika varann.. Alla smartphones är faktiskt lika varann. Man betalar mer för hårdvaran och mjukvara än utseendet. Samma med datorer. Man väljer sällan efter utseende.

Tesla är bäst på hård o mjukvara. Så frågan är vem som vill köpa en sämre (men subjektivt snyggare) bil.

Eftersom Tesla ändå är en förhållandevis dyr bil, kommer status att spela roll för de flesta köpare. Tidigare har alternativen varit få, men nu börjar det komma spännande alternativ i prisklasser både under, i samma och över Teslas.
Fler som delar på kakan -> mindre kaka för Tesla (i förhållande till övriga)

Citat:
Att gå från en lockdown tillbaka till det normala är en positiv förändring. (Om du ej håller med, argumentera varför det är en neutral eller negativ förändring)

Visst, det är ju bättre än om det fortsätter att vara lockdown. Men man kan ju inte göra prognoser på ett par års sikt och utgå ifrån att det är lockdown hela tiden. Detta är en tillbakagång från dåligt till normalt och det borde vara inräknat i prognosen redan.

Citat:
Backtracka vad som händer med aktier vid stocksplit. Rimligt eller ej så är det en positiv katalysator.

Tydligt att det har påverkan efter de senaste veckorna. Önskade att det inte hade det.

Ja, men detta är att erkänna att värdet på TSLA inte har en motivering i Teslas verksamhet fullt ut. Och att det alltså finns godtycke med i bilden. Vad är det värt?

Citat:
Okej, om du verkligen tror det så antar jag att du tänker blanka aktien kring tidpunkten?
Om du inte gör det så visar det på att du inte är så övertygad om din egen teori.
Spännande, jag inser också att (enligt resonemanget ovan ) det är mycket hype och tyckande i värderingen, så min analys är nog för fokuserad på verkligheten och därför inte helt säker. Men hittills har min prognos varit rätt träffsäker.

Citat:
Japp. Positivt för elbilsmarknaden i USA. Vilket företag säljer mest elbilar i USA nu igen...?
Nu ja, men denna fördelen tillfaller även Teslas konkurrenter. Skulle alltså kunna vara en nackdel?

Citat:
Det är det som är grejen, har du bott under en sten? Tesla är inte i närheten av att hinna producera bilar i samma takt som folk vill köpa dem.
Samma gäller alla biltillverkare. Model 3 och Y är redan gamla modeller. Vore en annan sak om Tesla byggde nya fabriker för att byggs en spännande modell.

Citat:
Alltid svårt med PT speciellt när makro har sådan enorm effekt.

ARK har sålt och köpt tesla under många år. Dom har även vägt in och ur andra bilföretag. Att detta sammanfaller (mellan 2 olika ETFer dessutom) betyder inte att dom satsar på GM istället

ARK har i nuläget 5 554 425 $ i GM-aktier i en ETF
ARK har i nuläget 906 724 598 $ i TSLA-aktier spritt i 3 ETFer

ARK har ~ 163 gånger mer pengar i TSLA än i GM.

De Teslaanalyser jag tagit del av och som ger fyrsiffriga PTs, bygger nästan uteslutande på att FSD kommer om ett år och att Tesla kan få monopol på robottaxi. Jag tror inre att det blir så. Så jag tror att tesla blir som vilketn biltillverkare som helst, med pe mellan 5 och 10.
Citera
2022-05-21, 10:17
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens

Då rättstvister är vardag bland stora företag så är det bara ytterligare en typ av vertikal integration.
Tycker det är ett logiskt drag eftersom Tesla utgör ett hot för korrupta politiker som skulle dra vem som helst i smutsen om de stod i dess väg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in