Citat:
Ursprungligen postat av
Peppa-pig
Visst, de har inte snålat på datorn i bilarna. Men själva utseendet börjar bli lite väl bekant. Det är en nackdel för Tesla eftersom man kan anta att allt färre kunder väljer en ny bil som har funnits länge (om den inte är snorbillig)
Har tänkt samma sak. Vissa nya elbilar känns snyggare för att de är just nya. Men nyhetens behag bleknar fort.
Om man jämför med t.ex. apples produkter så är de väldigt lika varann.. Alla smartphones är faktiskt lika varann. Man betalar mer för hårdvaran och mjukvara än utseendet. Samma med datorer. Man väljer sällan efter utseende.
Tesla är bäst på hård o mjukvara. Så frågan är vem som vill köpa en sämre (men subjektivt snyggare) bil.
Citat:
Ursprungligen postat av
Peppa-pig
Nice! Lite argument.
Här är min björntolkning
1/ Shanghai full reopen May
- ok, det här är ju egentligen en tillbakagång till det normala alltså inte positivt utan bara mindre negativt.
Att gå från en lockdown tillbaka till det normala är en positiv förändring. (Om du ej håller med, argumentera varför det är en neutral eller negativ förändring)
Citat:
Ursprungligen postat av
Peppa-pig
2/ Stock split announce June
- detta borde ju rimligtvis inte påverka värdet av bolaget. Om det gör det bygger värderingen på psykologiska faktorer.
Backtracka vad som händer med aktier vid stocksplit. Rimligt eller ej så är det en positiv katalysator.
(Vad vi tycker är irrelevant)
Citat:
Ursprungligen postat av
Peppa-pig
3/ TWTR deal risk lifts Jul
- Twitter och Tesla är olika bolag som verkar i olika områden. Borde inte påverka.
Tydligt att det har påverkan efter de senaste veckorna. Önskade att det inte hade det.
(Vad vi tycker är irrelevant)
Citat:
Ursprungligen postat av
Peppa-pig
4/ TSLA AGM / AI Day 2 Aug
- just det. Jag måste komma ihåg att köpa en större skämskudde. Det lär behövas. Jag tror aktien störtdyker efter detta event.
Okej, om du verkligen tror det så antar jag att du tänker blanka aktien kring tidpunkten?
Om du inte gör det så visar det på att du inte är så övertygad om din egen teori.
Citat:
Ursprungligen postat av
Peppa-pig
5/ Biden $8K EV credit Aug
- men detta får alla ev-tillverkare ta del av? Inte bara Tesla.
Japp. Positivt för elbilsmarknaden i USA. Vilket företag säljer mest elbilar i USA nu igen...?
Citat:
Ursprungligen postat av
Peppa-pig
6/ New gigas (UK, East US) 4Q
- som bygger model 3 och Y? Hur många behövs egentligen?
Det är det som är grejen, har du bott under en sten? Tesla är inte i närheten av att hinna producera bilar i samma takt som folk vill köpa dem.
Citat:
Ursprungligen postat av
Peppa-pig
7/ FSD beta release 4Q
- nej. Den kommer inte att kunna köra själv, nu heller.
Ok jag får ta ditt ord på det. Kolla förresten in, fsd BETA 10.12.1 släpptes nyligen
Citat:
Ursprungligen postat av
Peppa-pig
8/ Cytruck launch FY’23
- också för långt i framtiden. Elon hinner flytta detta datum både två och tre gånger innan vi är där.
Och sen 2-3 gånger på dem och sedan igen... CT ~ 2040
Citat:
Ursprungligen postat av
Peppa-pig
9/ M-$25K/Robotaxi FY’24
- Nejnejnej. Det blir ingen robotaxi om 18 månader.
Nej det här med att bilar kör sig själva kommer ligger allt för långt i framtiden. Kan inte tänka mig att det blir snart.. Föresten så ligger alla andra företag före tesla eftersom dom inte har lidar. Bara tonvis med data.
Citat:
Ursprungligen postat av
Peppa-pig
$1,500 PT 6-12 mo
- man kan ju ha vilket price-target man vill. Men just nu är trenden sjunkande värde.
Borde göra som ARK invest, sälj Tesla och satsa på GM istället.
God natt
Alltid svårt med PT speciellt när makro har sådan enorm effekt.
ARK har sålt och köpt tesla under många år. Dom har även vägt in och ur andra bilföretag. Att detta sammanfaller (mellan 2 olika ETFer dessutom) betyder inte att dom satsar på GM istället
ARK har i nuläget 5 554 425 $ i GM-aktier i en ETF
ARK har i nuläget 906 724 598 $ i TSLA-aktier spritt i 3 ETFer
ARK har ~ 163 gånger mer pengar i TSLA än i GM.
God morgon