2022-05-20, 23:18
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalken03
Nja rojava vill inte bli självständigt. PKK övergav självständighet för väldigt längesen då det är imprincip omöjligt. Autonomi som finns i irakiska kurdistan är det PKK och ypg är efter samt sina vänster ideologier som inte finns i irakiska kurdistan. Vi kurder har vissa saker inom vår kultur som är jävligt vidriga bla hedersmord osv. Detta är något som måste elimineras enligt ypg och pkk och kämpandet för ett mer jämnställt samhälle. Många här på flashback är ju emot just vänsterrörelser både i sverige och i mellanöstern men för mig som kurd är det något som verkligen behövs i mellanöstern eftersom i många familjer behandlas kvinnor som egendom samt denna klan mentaliteten som finns i mellanöstern vilket är något ypg enligt mig gjort ett bra jobb med att få bort bland syriska kurder
Hur ser du som kurd på PKK/YPG osv? Är de terrorister?
Ska vara ärlig att säga att jag har dålig koll på vad kurderna har för sig men jag antar att du inte vill se några utlänningar till Turkiet?

I övrigt tror jag nog också att vänstern för en gångs skull skulle kunna vara till godo där nere för att vända tankarna hos folk från 600-talet ett årtusende och ett halvt framåt. Hur fungerar det i irakiska Kurdistan nu?
Citera
2022-05-20, 23:18
Bannlyst
Citat:
Ja jo och lyckades gjorde han icke
att man står fast vid att mongot skandiamannen gjorde det kan jag inte förstå men antar att man begrava detta en gång för alla

Varför skulle PKK döda Palme?

Han gjorde ju allt för dessa bergsturkar.
Citera
2022-05-20, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shageki
Vad Säpo hade skrivit till rätten får vi aldrig veta.

Men att det var av avgörande för domstolen kicka ut henne från Sverige råder det ingen tvekan då hon utgjorde ett hot mot den nationella säkerheten.
Nja tror mer de handlar om att göra turkiet glad om jag ska va ärlig, hade hon faktiskt gjort något mot sverige hade man gett henne en rättegång i sverige likt rakhmat akilov. Det är ju inte som hon åker in i fängelse nu i belgien heller. de är ju bara för hennes man att flytta dit då han är svensk medborgare vilket betyder att han kan flytta till belgien pga EU.
Citera
2022-05-20, 23:23
Medlem
Hur stor är sannolikheten att Finland går med men inte Sverige?
Citera
2022-05-20, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Intressant, hur går kvinnoförtrycket ihop med ypj som jag kommer ihåg från kampen mot IS? De framstod som väldigt starka och självständiga för att finnas i Mellanöstern.
De råkade också extremt illa ut när IS fick tag i dem. Krävdes mod för att vara med.
Det är en central ideologi bland både ypg och pkk, exempelvis kan vi kolla på de irakiska kurdiska peshmergan som är officiel och slogs i irak, de har knappt några kvinnliga soldater och hedersmord i irakiska kurdistan är väldigt vanligt speciellt nu efter pandemin. Om jag inte minns fel sa min farsa att 6 har blivit dödade bara 2022. Vissa av sina män, vissa av sina pappor och sen var de en tjej som blev dödad bränd till döds av sin styvmor.

Detta är något för mig som kurd som måste försvinna ypg har haft mycket framgång med att ta bort denna mentalitet från våran kultur. I sverige har ju nästan alla hedersmord varit just kurder vilket jag inte ens visste om förens jag blev äldre och läste in mer i min kultur. Som tur e har jag haft en farsa som är just väldigt vänster riktad och inte lärt in mig i dessa vidriga delar av våran kultur men alla har ju inte det.
Citera
2022-05-20, 23:27
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Född och uppväxt i belgien, förstår inte riktigt hur man blir pkk medlem då om jag ska vara ärlig. Vad jag tror är att hon laddat upp någon post på facebook där hon supportar ypg fight mot isis vilket jag inte ser som någon rättfärdigt utvisningssjäl
Ja den där artikeln ger jag inte mycket för även om svenska myndigheter alltid utvisar fel personer. Lär nog finnas mer än en hund begraven om man får brev från Säpo minst sagt.
Citera
2022-05-20, 23:29
Medlem
Regeringen hinner bara skicka in ansökan så påminns de om vilka som sitter i NATO.
Trodde S att det bara var trevliga länder som USA och England?. Ska de nu sälja ut allt som vänstern står för, solidaritet och kamp mot förtryck. Tror inte det finns någon opinion för
att utvisa politiska Flyktingar, däremot alla jävla våldtäktsmän , de borde också klassas som terrorister
Citera
2022-05-20, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Hur ser du som kurd på PKK/YPG osv? Är de terrorister?
Ska vara ärlig att säga att jag har dålig koll på vad kurderna har för sig men jag antar att du inte vill se några utlänningar till Turkiet?

I övrigt tror jag nog också att vänstern för en gångs skull skulle kunna vara till godo där nere för att vända tankarna hos folk från 600-talet ett årtusende och ett halvt framåt. Hur fungerar det i irakiska Kurdistan nu?
Asså såhär, PKK har definitivt begått terror attentat de är inget man kan sticka under stolen sen kan ju jag se ur mitt egna perspektiv varför det har blivit som det har. I turkiet hade kurder imprincip inga rättigheter alls, att ens säga ordet kurd blev du fängslad och torrterad av militären. Kurdiska språket, kurdiska identiteten, kulturen som bla newroz som även firas av perser förbjöds i turkiet och nu när det är lagligt har man bytt stavningen till en turkisk variant och det räknas nu istället i turkiet som en turkisk högtid även fast turkar inte firar den. Många i sverige tror att vi har behandlats så eftersom vi är som zigenare i turkiet vilket inte är sant. Kurder har alltid varit ett hot mot den turkiska nationalismen då vi inte lika enkelt har låttits assimilera som andra folkslag i turkiet.

Tycker du borde läsa denna wiki sida om du orkar då den täcker väldigt mycket:https://en.wikipedia.org/wiki/Human_rights_of_Kurdish_people_in_Turkey

Jag har personligen inget problem med ypg, Ypg kontrollerat område har by far det bästa systemet i syrien och där folk behandlats bäst. Om vi tar Afrin till exempel som var en kurdisk stad så har nu turkiet efter sin invasion kört ut 70% av kurderna som bodde där och nu bygger man boskaper för palestinier och andra araber över de för att hindra kurder att ta tillbaka staden, det är något som ypg inte har gjort i de arab städerna de tagit över.

Edit: vill även lägga till att man enkelt kan se denna assimilering turkiet har försökt på kurderna genom att kolla på andra folkslag. Laz folket exempelvis har bott i dagens turkiet i tusentals år men deras språk dör ut just nu eftersom man pressat assimilering så hårt på de.
Senast redigerad av Kalken03 2022-05-20 kl. 23:34.
Citera
2022-05-20, 23:32
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Tror inte erdogan har spridit detta, de handlar nog mer om turkar på twitter och reddit. PKK är inte en jättestor organisation och att skicka kurder dit för något som inte handlar om dem känns väldigt sannolikt. enda gångerna pkk faktiskt har lagt i sig i en annan konflikt var när de räddade yezidierna i sinjar berget från isis och det var endast eftersom de flesta kurder ser yezidier som kurder. hade det varit araber tex hade pkk aldrig bryt sig

Jag förstår, jag ser en hel del azerbaijan (.az) sidor som påstår PKK slåss tillsammans med tjetjenier och Assad soldater i Ukraina, kan tilläggas.
Senast redigerad av doncroce 2022-05-20 kl. 23:35.
Citera
2022-05-20, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hitler.was.a.vegan
Varför skulle PKK döda Palme?

Han gjorde ju allt för dessa bergsturkar.
Teorin är att de gjorde så eftersom palme inte gav asyl till pkks ledare öcalan, det som gör det hela väldigt osannolikt är att ett flertal länder innan inte häller gav han asyl och det hade varit mer sannolikt ifall typ tysklands chancellor blev dödad då det finns tusentals fler kurder där än i sverige.
Citera
2022-05-20, 23:34
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Vad är det här då?
Ser ut som ett avtal att stödja PYD mellan S och Amineh Kakabaveh.
https://www.socialdemokraterna.se/download/18.f50969e17cdf8deec0ea9a/1637740782503/SC3-19-MPC21112408290.pdf
Det står att de stöttar turkiska socialdemokraterna och att de verkar för att turkiska socialdemokraternas partiledare friges.
Har Erdogan öppnat krig mot turkiska socialdemokraterna? Jag ser inget avtal om att köpa röster av PKK.
Senast redigerad av Eurypterida 2022-05-20 kl. 23:37.
Citera
2022-05-20, 23:34
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Nja. Sverige måste in i NATO för USA:s del, i praktiken till varje pris.

Skulle de inte få in Sverige i NATO skulle det bli en PR-katastrof. Fruktansvärt dålig optics för västmakterna. Och deras propagandasyften mot Ryssland skulle misslyckas totalt.

Insatsen från Washingtons sida är ganska stor. Samtidigt som Turkiet är en viktig strategisk allierad.

Alltså måste Sverige vika sig och lämna över riksdagsledamöter till Turkiet.
De här "samtalen" som USA håller i — är de förresten konstruktiva? — går kanhända ut på att amerikanerna sätter press på Sverige, och inte på Turkiet. Vem vet.

Sedan har jag min egen teori om att Turkiet skulle kunna ha som målsättning att spela Moskva i händerna, och om det är så det är kan Turkiet ständigt ställa nya krav till Sverige och USA tröttnar.

Sverige ger Turkiet allt och får gå med = seger för Turkiet och USA
Sverige ger inte med sig men får ändå gå med = seger för USA och förnedrande för Turkiet
Sverige får inte gå med = seger för Turkiet och för Ryssland, samt brakförlust för USA

Turkiet är vinnare i två scenarion och USA i två.

Man kan också tänka sig ett utdraget förlopp där Sverige måste byta regering för att öh. kunna gå med i Nato, vilket blir problematiskt med tanke på att sossarna ju nästan alltid vinner rent oavsett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in