2022-05-20, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Alla utom Turkiet vad jag vet.

Men varje land måste ju ha någon form av ratificerings process. Ingen aning hur det går till lär väl vara olika för olika länder förmodar jag. Därför jag var nyfiken om det var fler än de 4 som är klara.
Citera
2022-05-20, 22:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Vad är det du citerar? Vilken fakta? Starka kopplingar? Mycket surrande i en överhettad hjärna idag.

Som sagt ypg är inte terrorklassade och har fått hjälp för att stoppa IS av många västländer t.ex. Frankrike efter terrordåden i Paris 2015 där över 100 dog. I alla fall är alla västländer inblandade i jobbet med att stoppa IS med hjälp av YPG.

Du lyssnar för mycket på Erdogan som hatar Kurder generellt.

Enligt underrättelsetjänsten är YPG och PKK en och samma organisation.
Citera
2022-05-20, 22:28
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
När lämnade PKK kommunismen? Jag har kanske missat det, men alla PKK demos är iaf fulla med flaggor med hammaren och skäran sist jag kollade.
Intervjun med Duran Kalkan där han pratar om "den antiimperialistiska kampen" är från Mars i år.

När Abdullah Öcalan låstes in för tjugo år sedan lämnade PKK kommunismen. Sovjet fanns ju inte mer så de fick skaffa andra ursäkter för att utföra terrordåd.
Citera
2022-05-20, 22:30
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shageki
Enligt underrättelsetjänsten är YPG och PKK en och samma organisation.

Vilken underrättelsetjänst är det? Erdogans?
Citera
2022-05-20, 22:31
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Hela den muslimska och hinduistiska världen menar att guld är den uppbackning av valuta som är halal. Detta vet Putin. Utöver detta får han med sig ortodoxa kyrkan.

Kommer Ryssland/ Kina/ Indien/ Iran att lyckas införa en ny världsvaluta backad av guld? Den som (över)lever får se.

Ryssland och Afrika har mycket av de råvaror som behövs när oljan fasas ut. När de vita länderna flyttar ut ur den afrikanska marknaden flyttar de gula in.

Ukraina är här vid bara en liten del i maktförskjutningen, en del Väst behöver för att kontrollera exporten från Ryssland söderut. Helst skulle vi haft Afghanistan också, men det sket sig som bekant. Ukrainska folket är lättare att kuppa, jag menar;
Vilka vita folk föredrar att leva under Sovjet framför USA och Västeuropa/ Bryssel?

Låt oss säga att det finns en sådan ambition i denna "mottley crew". Ja det låter ju bra men verkligheten är att de har inget gemensamt utöver sitt hat mot väst och framförallt USA. Nä det kommer inte att hända. Även om vissa i gänget, framförallt Indien och Pakistan fortfarande har befolkningspyramider som ser okey ut så har de övriga det rakt motsatta. Värst är det för Kina. Som lök på laxen har kina nyligen motvilligt erkänt att de överrappoterat sina födelsesiffror med sisådär 100 miljoner de senaste trettio åren. Det kina vi har vant oss vid är borta om tio år. Trist. Jag bodde halvårsvis i Shanghai mellan 1999 och 2012 och älskar kulturen.

Bortsett från de så hatar de varandra av politiskta, religiösa och ekonomiska skäl. Gemensamt hat är inget man kan bygga världsdominans på.

Du vet vad jag anser om rasteorier men okey. Jag är trots det en anhängare av teorin "The White Mans Burden". Ja, vi har ett särskilt ansvar. Den svarte och den brune ja även den rundskallige slaven är som barn. Även om man inte kan säga det så rakt längre är vårt ansvar som världens vuxna att sprida civilisation, kapitalism och protestantiska värderinar till världens alla barn. Därmed inte sagt att negern är sämre eller den rundskallige slaven ondare. Vi måste dock som världens vuxna sträcka på ryggen och inte rädas att kalla en spade en spade. Ett barn är ett barn och måste uppfostras med fast hand av en ansvarkännande vuxen. Ansvaret är vårt - the white mans burden.
Citera
2022-05-20, 22:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Jag vet att PKK sidorna tar bort bilder där det syns att de har haft aktiviteter i Sverige överallt för närvarande. Kanske de...

Flera evenemang hölls i de svenska städerna Sala, Göteborg och Stockholm för att fira 43-årsdagen av PKK:s bildande.

Evenemangen hölls med parollen "Sluta isolering, ockupation, fascism, det är dags att uppnå frihet".

STOCKHOLM

Ett firande ägde rum i huvudstaden Stockholm, där hundratals personer deltog. KCK:s verkställande rådsmedlem Zübeyir Aydar sa att PKK, som grundades av 22 personer, fortsätter idag med miljontals människor.

Daniel Riazat, på uppdrag av Svenska Vänsterpartiet, tog upp exemplet Nelson Mandela och sa att de hoppas att även den kurdiska folkets ledare Abdullah Öcalan ska befrias.

https://anfenglish-com.translate.goog/news/kurds-in-sweden-celebrate-43rd-anniversary-of-the-pkk-56530?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=en
Citera
2022-05-20, 22:34
Bannlyst
Citat:

De europeiska och israeliska
Citera
2022-05-20, 22:37
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Jag påstod inte något i sakfrågan utan det jag påstod var att svenska myndigheter terrorstämplar en organisation (YPG) som regeringen sponsrar efter kohandel med Kakabaveh.

En snabb sökning på Migrationsverket och YPG leder t.ex. till följande:

Migrationsverket och Migrationsdomstolen motiverar besluten med att de kurdiska organisationerna har en nära koppling till terroriststämplade PKK och att de ska ha gjort sig skyldiga till systematiska, omfattande och grova övergrepp.

Migrationsverkets beslut omfattar det politiska partiet PYD, dess väpnade gren, YPG, och samarbetsorganisationen, SDF, som domineras av kurdiska styrkorna.

Samtidigt beskrivs de kurdiska organisationerna, av regeringen, som Sveriges allierade i kampen mot IS.

https://www.sanna-ord.se/asylnytt/arkiv/skal/sapo_klipp.html

Socialdemokraternas uppgörelse med Kakabaveh:
https://www.socialdemokraterna.se/download/18.f50969e17cdf8deec0ea9a/1637740782503/SC3-19-MPC21112408290.pdf

Regeringens pengar till YPG:
https://www.middleeastmonitor.com/20211213-sweden-boosts-funding-for-ypg-to-376-million/

Migrationsverkets jobb är såklart att köra med dubbel säkerhet. Vi skall inte ta in terrorister, vilket är bra.

Övergrepp som skett i krig mot IS var säkert grova. Svinhugg går igen.
Citera
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
Men varje land måste ju ha någon form av ratificerings process. Ingen aning hur det går till lär väl vara olika för olika länder förmodar jag. Därför jag var nyfiken om det var fler än de 4 som är klara.
De röstade ju häromdagen, var bara Turkiet som motsade sig det hela. Klart det kommer ta tid att ratificera men antar att det var mer en koll på hur medlemsländerna ställde sig initialt till ansökan. Ser inte att något annat land kommer motsäga sig (undantaget Kroatiens president då) ansökan.

Gällande just Kroatien var väl deras förbehåll att kroater i Bosnien diskriminerades så vet inte ens hur det hade med NATO att göra ens.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Jag tror Turkiet drar ut lite här, plockar lite motprestation av USA, troligen försäljning av F16 och kanske nån större anti-PKK plan i Europa och släpper in Finland som egentligen har mest akut behov av medlemskap. Just nu ser det svårare och svårare för Sverige. Passar Turkiet också ta ett skalp inför västeuropa men samtidigt vara medgörligt via Finland.
Tror också Finland accepteras i ett första steg efter eftergifter från USA om F16 planen. Finland är inte lika extremt som Sverige gällande kurdkopplingarna. Finns knappt invandrare där.

Gällande Sverige tror jag att det kommer dröjas till efter valet. Endast en borgerlig regering kan möjligen lösa upp knutarna. Skulle Socialdemokraterna terrorstämpla YPG, som de för ett halvår sedan sagt sig vilja fördjupa samarbete med, så har de helt tappat förtroende i sin utrikespolitik och kommer åka på en käftsmäll samtidigt som V får luft under vingarna.
Citera
2022-05-20, 22:38
Medlem
Citat:

Skit samma vilken underrättelsetjänst, eller vilken organisation pengarna gått till. Alla kurdiska partier och organisationer har samma i grunden samma mål…
Citera
2022-05-20, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
De röstade ju häromdagen, var bara Turkiet som motsade sig det hela. Klart det kommer ta tid att ratificera men antar att det var mer en koll på hur medlemsländerna ställde sig initialt till ansökan. Ser inte att något annat land kommer motsäga sig (undantaget Kroatiens president då) ansökan.

Gällande just Kroatien var väl deras förbehåll att kroater i Bosnien diskriminerades så vet inte ens hur det hade med NATO att göra ens.

Ok. Då lär ratificeringen snarare bara vara formalia även om det känns som lite vad som helst hända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in