Citat:
Ursprungligen postat av
Merrybum
Jag måste ta tillfället i akt och fråga, frågan är inte riktad till dig fnirp. Men om vi nu alla är överens om att Esbjörn ångrat sig. Var det då försvarbart att måla ut Majkgård och gänget som ni gjorde. Det har ju hävdats att man inte lämnat ut privat personer i onödan. Utan bara de som är direkta inblanda.
Har sagt det förut och jag säger det igen, Majkgård är spindeln i nätet. Esbjörn har inte hittat Monica, Binninge, Sture, Barry, Hestraadvokaterna och Brännström, det är via henne de kommer in i bilden. Hade Esbjörn velat haft ett ombud och varit tvungen att ordna med det själv, hade han ringt upp nummerupplysningen och begärt ett nummer till en advokat i Uppsala som pysslar med fastighetsfrågor.
Binninge, Sture och Brännström har agerat högst tvivelaktigt i den här affären och meriterna på de två förstnämnda är klart bristfälliga vad gäller området som tvisten gäller.
Ingen har väl hängt ut Barry, Ulf och Hestradvokaterna, mer än till typ deras namn?
Citat:
Ursprungligen postat av
Merrybum
Men åter till Esbjörn ånger. Esbjörn säger att han ångrade sig dagen efter, försökte kontakta Ebba och försökte med Majkgård hjälp betala tillbaka handpenningen. När det han inte lyckas nå Ebba skriver han ett brev daterat 3/9.
Det är för mig inte att ångra sig två gånger. Det är samma ånger.
Om Esbjörn ångrade sig dagen efter, varför tog han inte upp det med Ebba när det röjdes sly i slutet av augusti? Varför skämtade han, var glad och verkade nöjd vid det tillfället? Han säger dessutom själv i intervjun att han ångrade sig för att hon röjde sly.
Lägger man till ångerbrevet till ekvationen, så funkar inte dagen-efter-köpet-ångern speciellt bra. Däremot skulle dagen-efter-slyröjning-ånger fungera i sammanhanget.
Varför ångrar han sig när de röjer sly? Han har ju sagt att han vill bevara stället som det var och det har aldrig varit så övervuxet som de sista åren, så hur kan det vara ett problem att Ebba försöker återställa tomten som den en gång var? Jag är inne på att slyröjningen väckte Majkgård som då fick reda på att stället var sålt och därefter var allt annat än glad på Esbjörn. Om jag var beroende av en annan människa som ser till att jag håller hygien, har rena kläder på kroppen, mat i magen och tak över huvudet, så skulle inte heller jag vilja bli osams med den personen. Att ångra sig och ställa till det för Ebba var enklare än att ställa till det för Majkgård, för det skulle få konsekvenser i det långa loppet för Esbjörn.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merrybum
Att han sedan upplever att han var tvingad att skriva på stadfästelsen är anmärkningsvärt, men dementa människor gör anmärkningsvärda saker. Sen kommer samma ånger tillbaka. Han ångrar sig ju från dagen efter att han skrev på kontraktet. Hur är det olika ånger menar du?
För att kunna skriva på förlikningen måste han ångra sin ånger och när han skrivit på ångrar han sig återigen. Han återanvänder samma ursäkt som med Ebba, han har blivit pressad att skriva på. Han beter sig likadant som med Ebba, han duckar och följer inte upp sitt påstående, för han anmäler inte ombuden han har.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merrybum
Generalfullmakten kom till för att Esbjörn var förtvivlad över husköpet och dessutom en ekonomi i kaos. Han vänner ville hjälp honom med allt som var juridiskt krångligt, för att abstrakta saker är svåra när man är dement. Samtidigt som de ville röja upp och förenkla Esbjörn ekonomi. Generalfullmakten kom alltså till på grund av att han skrivet på huskontraktet. När han själv insåg vad han kunde ställa till med.
För att hjälpa Esbjörn i hans dåvarande vardag, behövdes ingen fullmakt. Att fullmakten är skriven så att fullmaktshavaren kan ducka insyn och ansvar, är i allra högsta grad något man bör fundera på varför. Lägg till att hans närstående påstår att Esbjörn inte ens förstår vad en försäljning är, men ändå får honom att skriva på en dylik fullmakt, vad säger det då om deras syften?