2022-05-20, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Tack för komplimangen, killgissare.

En sak i sänder. Det som händer nu är att svenska regeringen åker och förhandlar med Erdogan om de svenska kurderna och om PYD. Som du kanske såg i artikeln jag länkade till finns det starka ekonomiska intressen i att man bryter stödet till PYD. Det har inte med några principer att göra, man har inga problem med att gulla med Turkiet trots att de stöder IS och PYD är rätt bra som jag fattat det.
OK, kommer regeringen gå med på att kriminalisera PYD, för att få komma in i NATO? Jag tror de skulle sälja sin mormor, så lite utvisning av kurder eller avkriminalisering av oskuldskontroller osv är nog inget de betraktar som en "faktor".

Det är där vi är nu. Vad händer i framtiden? Jag har sett att NATO-gänget i tråden är bombsäkra på att svenska värnpliktiga inte kommer att skickas till Europa och strida. Det kan de inte lova. Jag tror att det kommer att bli så, sen får ni väsa hur mycket fula ord som helst och låtsas att ni kan garantera att det inte blir så.
Det här med Turkiet, är en grej som i alla fall fått mig att gå från osäker till ganska säker.
NATO? nä.... Vi klarar oss utan.

Vad är du så orolig för?
Danmark och Island och Norge har överlevt rätt bra i dryga 70 år.
Du måste antingen vara turk eller ryssälskare för att vara så avogt inställd till att Sverige äntligen ska med i Nato.

"Alliansfriheten har tjänat oss väl! My ass.
Citera
2022-05-20, 19:45
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Nej du hävdade att värnpliktiga skulle slåss för Turkiet.

Vart är källan???

Sluta lek ryss.
Sluta kalla mig ryss, personangrepp.

Jag har inte någonsin hävdat att svenska soldater ska krika för Turkiet (om de inte angrips av utomstående), hitta inte på sånt om mig

Du ville ha källa på att Turkiyär en stor makt i Nato och jag gav det.

Jag är hygglig mot dig, sluta nu.
Citera
2022-05-20, 19:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Hur är det med läsförmågan? Jag skrev att de inte är tvingade av mandatet, däremot bör de ju följa sin linje om de vill ha några röster i nästa val. Det är där demokratin kommer in.

Ta snuttefilten nu och trösta dig lite, man kan inte vinna varje gång!

Jag har länkat till det du skrev. Att du försöker rätta till det är bara pinsamt.
Citera
2022-05-20, 19:47
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodor1000
Vad är du så orolig för?
Danmark och Island och Norge har överlevt rätt bra i dryga 70 år.
Du måste antingen vara turk eller ryssälskare för att vara så avogt inställd till att Sverige äntligen ska med i Nato.

"Alliansfriheten har tjänat oss väl! My ass.

Där kom den, ja... Turk eller ryssälskare.
Hur kommer det sig att NATO-fanatikerna har så få argument?

Klart Sverige har haft stora fördelar av alliansfriheten. Enda anledningen att bryta den i dag skulle vara om det fanns ett stort reellt hot mot Sverige. Särskilt som NATO medför att man måste fjäska för Turkiet.
Och nä jag tror inte på det där överhängande hotet mot Sverige.
Citera
2022-05-20, 20:00
Medlem
Citat:
Där kom den, ja... Turk eller ryssälskare.
Hur kommer det sig att NATO-fanatikerna har så få argument?

Klart Sverige har haft stora fördelar av alliansfriheten. Enda anledningen att bryta den i dag skulle vara om det fanns ett stort reellt hot mot Sverige. Särskilt som NATO medför att man måste fjäska för Turkiet.
Och nä jag tror inte på det där överhängande hotet mot Sverige.

Vilka fördelar har vi haft?

Och hur har våra grannländer drabbats av att ha varit med i Nato?
Citera
2022-05-20, 20:04
Medlem
Citat:
Turkisk ambassadör vill att riksdagsledamot Amineh Kakabaveh utlämnas

https://www.expressen.se/nyheter/ambassador-vill-se-riksdagsledamot-utlamnad/

Tror ni att detta blir av?
Citera
2022-05-20, 20:12
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Vilka fördelar har vi haft?

Och hur har våra grannländer drabbats av att ha varit med i Nato?

Va? Tror du på allvar att Sverige inte hade stora fördelar av att hålla sig utanför första och andra världskrigen?

Det är ett nytt världsläge nu och jag blir inte impad av dem som bara pekar på Norge och Danmark. Det finns kritik mot NATO i Norge och Danmark också. Alla länder har olika historia, olika geografiskt läge, har gått med vid olika tidpunkter. Dessutom är det ju en upptrappning av konflikten nu. Det är inte samma sak att gå med i NATO nu som att gå med 1949.
Citera
2022-05-20, 20:15
Medlem
Citat:
Va? Tror du på allvar att Sverige inte hade stora fördelar av att hålla sig utanför första och andra världskrigen?

Det är ett nytt världsläge nu och jag blir inte impad av dem som bara pekar på Norge och Danmark. Det finns kritik mot NATO i Norge och Danmark också. Alla länder har olika historia, olika geografiskt läge, har gått med vid olika tidpunkter. Dessutom är det ju en upptrappning av konflikten nu. Det är inte samma sak att gå med i NATO nu som att gå med 1949.

Men det har ju inget med Nato att göra din ärthjärna? Danmark och Norge var också neutrala men pga deras läge så åkte de dit ändå i krigen. Svenskar klarade sig utan andra världskrigen pga vänlig hållning till både tyskar och engelsmän och kungar som var lite tjenis med Nazitopparna. Hade inte ett skit att göra med att vi inte varit i krig sen tidigt 1800-tal.
Citera
2022-05-20, 20:23
Medlem
Det kanske första argumentet mot NATO, som folket lyfte fram, är att vi kan bli politiskt in-manövrerade till att behöva husera- eller installera vapensystem eller andra militära eller politiska resurser i vårt land, som andra länder vill ha hit och kontrollerar. Militära resurser som ökar risken för ett ryskt angrepp avsevärt, mot Sverige, inte mot dom som forcerat på oss såna militära resurser.

Motargumentet av "Neeej, men herregud. Det fattar du väl själv? Så kommer det inte att bli. Så funkar inte NATO. Nato-medlemsländerna kan ju inte hålla på tvinga varandra till en massa saker, och försöka kapitalisera på varandras medlemskap, med fulspel, det fattar ju vem som helst. Nato är ju en försvars-allians, inte paradise hotel heller? I nato håller alla ihop."

Och nu, när vi går med i NATO, vad händer? Mycket riktigt, andra Nato-länder - och inte bara Turkiet - börjar direkt kapitalisera på vårt medlemskap och forcera oss att agera på ett sätt som inte ligger i vårt intresse. T.o.m. innan vi ens är medlemmar!

Vad tror vi är nästa nivå? Vad kommer vi bli manövrerade in i- och forcerade att göra, för att ens nå möjligheten att tillgodose vår egen nytta med NATO-medlemskapet? Kanske lite extra militär här, som Sverige inte anser är nödvändig, men som vi blir tvugna att gå med på, för konsekvenserna av att inte göra så är värre än att gå åt andra hållet?

Tack, NATO-förespråkare, för ni släpper in denna kultur, plus högre hotbild från Ryssland i Sverige, allt pga juvenil rädsla för ett Ryssland som annars aldrig haft för avsikt att påverka Sverige överhuvudtaget.
Senast redigerad av Robbinist 2022-05-20 kl. 20:37.
Citera
2022-05-20, 20:32
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Ja, vill du tro att det funkar så får du väl göra det.
Kul att du tittar in och gör bort dig igen...
Citera
2022-05-20, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Det kanske första argumentet mot NATO, som folket lyfte fram, är att vi kan bli politiskt in-manövrerade till att behöva husera- eller installera vapensystem i vårt land, som andra länder vill ha hit och kontrollerar. Militära resurser som ökar risken för ett ryskt angrepp avsevärt, mot Sverige, men inte dom som forcerat hit såna militära resurser.

Motargumentet av "Neeej, herregud. Det fattar du väl själv? Så kommer det inte att bli. Så funkar inte NATO. Nato-medlemsländerna kan ju inte hålla på tvinga varandra till en massa saker, och försöka kapitalisera på varandras medlemskap, med fulspel, det fattar ju vem som helst. Nato är ju en försvars-allians, inte paradise hotel heller."

Och nu, när vi går med i NATO, vad händer? Jo, andra Nato-länder - och inte bara Turkiet - börjar direkt kapitalisera på vårt medlemskap och forcera oss att agera på ett sätt som inte ligger i vårt egna intresse. T.o.m. innan vi ens är medlemmar!

Vad tror vi är nästa nivå? Vad kommer vi bli manövrerade in i- och forcerade att göra, för att ens nå möjligheten att tillgodose vår egen nytta med NATO-medlemskapet?

Tack, NATO-förespråkare, för ni släpper in denna kultur, plus högre hotbild från Ryssland i Sverige, allt pga juvenil rädsla för ett Ryssland som annars aldrig haft för avsikt att påverka Sverige överhuvudtaget.

Det är väl inte alltför svårt att titta på våra grannländer Norge och Danmark och se hur de har lidit av att vara med i NATO i över 70år. Där bör man i mångt och mycket kunna se vad som händer och inte händer om man är med i NATO, för sannolikheten att Sverige skulle bli påtvingade allt möjligt som Norge och Danmark slipper och har sluppit är ju ändå inte realistiskt.
Citera
2022-05-20, 20:39
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Men det har ju inget med Nato att göra din ärthjärna? Danmark och Norge var också neutrala men pga deras läge så åkte de dit ändå i krigen. Svenskar klarade sig utan andra världskrigen pga vänlig hållning till både tyskar och engelsmän och kungar som var lite tjenis med Nazitopparna. Hade inte ett skit att göra med att vi inte varit i krig sen tidigt 1800-tal.

Haha ärthjärna! Hur många kungar hade Sverige menar du?

Annars får jag ge dig ett rätt, dvs Sverige vek sig för Tyskland och daltade lite lagom med nazisterna. Det var mycket antisemitism i Sverige också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in