2022-05-20, 17:33
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Nej men Turkiet är inblandat i proxykrig i Syrien.
Så lätt är det inte att avgöra vad som är angrepp och vad som är självförsvar alltid. Krigets första offer är sanningen, osv.
Svenska politiker ger inte direkt ett tillförlitligt intryck idag så om Turkiet blir angripet av PKK t.ex, eller framställer det som att det är PKK som börjar, fast det kanske handlar om att Turkiet gått till attack nån annan stans, via IS - eller vad fan som helst. Då kommer Sverige skicka ner svenska värnpliktiga. Sverige har inga principer.

Du tror alltså på fullaste allvar att Sverige skulle skicka svenska värnpliktiga till Turkiet för att slåss mot PKK?! Du har fan noll koll. Det kommer inte att hända.
Citera
2022-05-20, 18:18
Medlem
Citat:
Lite kortsiktigt tänkt. Och cyniskt. Får man fråga om du är sverigedemokrat eller nåt åt det hållet?

Turkiet är en väldigt stark militärmakt, det stämmer, och som inte heller ligger särskilt nära oss. Går vi med i NATO är vi på Turkiets sida mot kurderna och på IS sida mot kurderna. Grattis alla värnpliktiga.
Källa
Citera
2022-05-20, 18:20
Medlem
Citat:
Lite kortsiktigt tänkt. Och cyniskt. Får man fråga om du är sverigedemokrat eller nåt åt det hållet?

Turkiet är en väldigt stark militärmakt, det stämmer, och som inte heller ligger särskilt nära oss. Går vi med i NATO är vi på Turkiets sida mot kurderna och på IS sida mot kurderna. Grattis alla värnpliktiga.

Mycket danskar och norrmän som är i Turkiet och krigar mot kurderna? Tänkte fråga dig som verkar ha bra koll.
Citera
2022-05-20, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Hur fungerar en demokrati då?
Människor blundar, lägger lappar i en låda och får se vilka överraskningar det kan erbjuda?
Vad är då poängen med att ens lägga lapparna i lådan.

Ja, vill du tro att det funkar så får du väl göra det.
Citera
2022-05-20, 19:10
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Källa
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Member_states_of_NATO

Turkiet är efter USA det land med flest soldater.
Men andra NATO medlemmar kanske inte tycker att det per automatik ska betyda att de har mycket att säga till om.

När Turkiet gick med i NATO var det en sekulär demokrati med fri press, men idag är de en konservativt muslimskt stat med svag demokrati och utan fri press.
Citera
2022-05-20, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det märks att du inte har förmågan att sätta enstaka saker i ett större sammanhang. Din punkt kan du slänga åt helvete eftersom du själv skrev: »Nä, faktiskt inte.« som svar på påståendet att politikerna ska arbeta för det de fått mandat för.

Att svara nej på betyder att du tycker/menar att politikerna inte ska arbeta för det de blivit valda på. Du understryker sedan i ett annat inlägg att du klankar ner på sådana som inte accepterar att politikerna diametralt byter riktning:

Det är snarare ett sundhetstecken i en demokrati att människor reagerar om de valt någon för att den säger sig representera en för dem viktig sak, men sedan i en hast gör tvärtom.

Jag skulle säga att vissa har extremt lätt att negligera brister i pålitligheten hos den demokratiska processen bara resultatet är samstämmigt med deras åsikt.

Hur är det med läsförmågan? Jag skrev att de inte är tvingade av mandatet, däremot bör de ju följa sin linje om de vill ha några röster i nästa val. Det är där demokratin kommer in.

Ta snuttefilten nu och trösta dig lite, man kan inte vinna varje gång!
Citera
2022-05-20, 19:28
Medlem
Varför ska vi gå med. Vi har hållit oss utanför 2 gigantiska världskrig genom att vara neutrala.

Så nu ska vi gå med i en allians med kärnvapen som grundbult, där en annan kärnvapenmakt, vem vet vilken skulle kunna bli en motståndare.

Jag vill inte att vi ska vara del av det hotet att bli nukade som man säger på utrikiska.

DEessutom verkar det onödigt. Rent strategiskt verkar det mycket mer sannolikt att Ryssland som alla verkar hysteriska över just nu, skulle anfalla Finland som de har en lång gräns gentemot. Om de ska anfalla Sverige måste de över Östersjön eller ta ivarjefall Norra delen av finland först och sen jobba sig ner.

Sverige har ju också en terräng som är ultimat för försvar.

Jag tycker det här verkar IDIOT bara, hysteri.

Det är väl en effekt av att politiker valt att prioritera annat än militären, då de inte sett något egentligt hot antar jag eller för att de velat låta våra skattepengar gå till annat. Så nu plötsligt vaknar de upp och vi har i praktiken inget mannskap att försvara oss med p.g.a. nedskärningar så nu ska Sverige därför göra sig beroende av andra. Glida på andras förmåga för att politikerna gjort fel val i decennier.

Och varför är alla så förbenat kåta på USA. Jag menar valfusket i USA var uppenbart och är fastslaget av experter. Jag läste t.o.m. i någon data tidning att de lyckades hacka röst-maskinerna. oCH DEN ENA AV TRE sorters MASKINER SOM ANVÄNDES skapades av en sydamerikansk diktatur, den andra köptes av ett kinesiskt bolag någon dag innan valet. Matematiker visade att i en delstat stog alla röstmaskinerna på exakt samma prpocent (typ 52,6 % för Trump på typ 100 röstmaskiner samtidigt i olika vallokaler) för att sedan ändras SYNKRONISERAT. Det är omöjligt tekniskt om dessa apparater inte var styrda av kod som var programerad för att en viss kandidat skulle vinna. Sedan tar jag inte på något sätt ställning för någon viss presidentkandidat/ president, jag hade ansett att det var valfusk om det varit åt andra hållet likaså.

Det är bara det att USA är inte riktigt en demokrati längre. Det kan bli det igen absolut... Men i nuläget...

Plus att USA verkar stökigt också. Hög kriminalitet och många stadskärnor där man knappt kan vistas. Kravaller och motsättningar och folk som ska in i senaten för att de är missnöjda med hur valet skötts. Visst en oerhört lyckad ekonomi och trevligt ofta.

Men som militär sammarbetspartner, vem vet vad man blir indragen i...

Men många politiker och i media verkar ju totalt megakåta på USA på ett nästan obehagligt sätt. De var de på 70 talet när borgerliga partiledare argumenterade för att Sverige skulle bli mångkulturellt som USA också.
Senast redigerad av JohnP. 2022-05-20 kl. 19:36.
Citera
2022-05-20, 19:33
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M_A_R
Jag är personligen inte särskilt förtjust i varken turkar eller Turkiet. Men samtidigt så är Turkiet en väldigt stark militärmakt med ett stort strategiskt värde, då de kontrollerar både Bosporen och Dardanellerna.
Turkiet använder natos regelverk för att manipulera till sig fördelar och makt.

Jag tycker Sverige ska hålla fast vid våra åsikter och sanktioner mot Turkiet, tillsammans med de andra Natoländern (förutom Turkiet).

Det kanske blir en liten tillfällig kris i NATO om Turkiet säger nej till Sverige, men NATO löser nog det.

Om hela NATO lägger sig platt för turkiet, en konservativ muslimsk stat utan fri press och med svag demokrati, då vill vi inte vara med.

Sverige har avtal om ömsesidigt militärt stöd med Finland och Storbritannien om vi blir anfallna (Tack!)

Vi kan ingå försvarsavtal med fler goda fria länder om NATO manipuleras att följa Erdogan.

Nato ska vara en försvargemenskap för fria demokratier om vi skavara med.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2022-05-20 kl. 19:36.
Citera
2022-05-20, 19:33
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M_A_R
Du tror alltså på fullaste allvar att Sverige skulle skicka svenska värnpliktiga till Turkiet för att slåss mot PKK?! Du har fan noll koll. Det kommer inte att hända.

Tack för komplimangen, killgissare.

En sak i sänder. Det som händer nu är att svenska regeringen åker och förhandlar med Erdogan om de svenska kurderna och om PYD. Som du kanske såg i artikeln jag länkade till finns det starka ekonomiska intressen i att man bryter stödet till PYD. Det har inte med några principer att göra, man har inga problem med att gulla med Turkiet trots att de stöder IS och PYD är rätt bra som jag fattat det.
OK, kommer regeringen gå med på att kriminalisera PYD, för att få komma in i NATO? Jag tror de skulle sälja sin mormor, så lite utvisning av kurder eller avkriminalisering av oskuldskontroller osv är nog inget de betraktar som en "faktor".

Det är där vi är nu. Vad händer i framtiden? Jag har sett att NATO-gänget i tråden är bombsäkra på att svenska värnpliktiga inte kommer att skickas till Europa och strida. Det kan de inte lova. Jag tror att det kommer att bli så, sen får ni väsa hur mycket fula ord som helst och låtsas att ni kan garantera att det inte blir så.
Det här med Turkiet, är en grej som i alla fall fått mig att gå från osäker till ganska säker.
NATO? nä.... Vi klarar oss utan.
Citera
2022-05-20, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Member_states_of_NATO

Turkiet är efter USA det land med flest soldater.
Men andra NATO medlemmar kanske inte tycker att det per automatik ska betyda att de har mycket att säga till om.

När Turkiet gick med i NATO var det en sekulär demokrati med fri press, men idag är de en konservativt muslimskt stat med svag demokrati och utan fri press.
Fortfarande ingen källa att alla värnpliktiga ska slåss med Turkiet..

Ryss retorik använder du
Citera
2022-05-20, 19:37
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Fortfarande ingen källa att alla värnpliktiga ska slåss med Turkiet..

Ryss retorik använder du
Bemöt med sakargument istället för med personangrepp mot mig.

Jag har aldrig hävdat att Svenska soldater ska kriga för Turkiet.

Du efterlyste en källa om att Turkiet är en stor nation i NATO och jag gav det, de är efter USA den nation med flest soldater.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2022-05-20 kl. 19:40.
Citera
2022-05-20, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Bemöt med sakargument istället för med personangrepp mot mig.
Nej du hävdade att värnpliktiga skulle slåss för Turkiet.

Vart är källan???

Sluta lek ryss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in