2022-05-20, 17:01
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det har stått still i månader. Sedan tog de Popasna i början av veckan och fortsätter tempot så kommer de ta Soledar nästa vecka och klippa vägen till Lysychansk.

Sedan då?
Citera
2022-05-20, 17:04
Medlem
MakingteaattheBBCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Exakt. Man förlorade 73 pansarfordon och uppemot 1000 soldater vid övergången av floden Sivers Donets. Efter detta har de inte kommit så mycket längre och man kan gissa att de måste simma om de ska tillbaka över floden.

Vi vet att ryssarna är bajs men det sker oroande saker på marken. De Ukrainska trupperna väster om Sieverodonetsk kan bli omringande.
Citera
2022-05-20, 17:20
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MakingteaattheBBC
Vi vet att ryssarna är bajs men det sker oroande saker på marken. De Ukrainska trupperna väster om Sieverodonetsk kan bli omringande.

Du menar framryckningen över Popasna som ryssarna försöker med? Ja. Ofarligt är det ju inte. Har dock svårt att se att Ukraina inte har ögonen på den utvecklingen.
Citera
2022-05-20, 17:26
Medlem
Använder ryssarna inte alls sitt s-400 system eller är det bara jag som lyckats missa det?
Här lite av deras s-300.

https://twitter.com/Existenzse/status/1527653369174577155?s=20&t=Gxm-EbresuxfM-OaSw-A9Q
Citera
2022-05-20, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Använder ryssarna inte alls sitt s-400 system eller är det bara jag som lyckats missa det?
Här lite av deras s-300.

https://twitter.com/Existenzse/status/1527653369174577155?s=20&t=Gxm-EbresuxfM-OaSw-A9Q
Jag har funderat på det också. Vi har sett S-400 tidigare i kriget, men det kan hända att de börjar ta slut då Ukraina givetvis försöker bekämpa ryskt LV.

Min måhända oinsatta och amatörmässiga magkänsla är att S-300 fungerar bättre än S-400, även om S-400 är bättre på pappret. Gamla sovjetiska saker må vara omoderna eller dåligt underhållna¹, men de var inte samma överspecade glädjekalkyler som ryska system är. Gissningsvis har ryssarna bra mycket mer S-300 än S-400 och S-300 är gissningsvis jämförbara. Antingen nästan lika bra, eller lika bra eller lite bättre. Alltså inte totalt underlägsna eller totalt överlägsna. Ukraina har ju själva S-300 och de lyckas ju uppenbart skjuta ner såväl flyg som kryssningsrobotar med dem. Inte varje gång, inte hela tiden, men mellan tummen och pekfingret så plockar Ukraina ner 1/3 av kryssningsrobotarna med S-300, iaf mot värdefulla mål.

Samtidigt verkar ryssarna använda S-300 mer framskjutet och behålla S-400 längre in i Ryssland. Det har väl flera skäl och är väl också vettigt om man tänker sig att S-400 är dyrare och har längre räckvidd och S-300 är fler till antalet (man kanske också väljer att skydda egna fasta mål inne i Ryssland med S-400, om vi antar att systemet faktiskt presterar bättre).

Ta detta med en nypa salt och observera att jag skriver utifrån lågvärdiga källor som "magkänsla" och "min sammanfattande bild" snarare än har en länk till någon som faktiskt undersökt saken och vet.

1) Med tanke på att ryssarna börjat använda Kh-22 i kriget så verkar gamla sovjetiska saker vara robusta. Det är således både rätt imponerande och samtidigt rätt löjeväckande att Kh-22 tagits i bruk mot landmål. Det visar både att systemet är hållbart och robust, och att ryssarna är desperata och har bara kanoner kvar för att bekämpa mygg. Det finns inget krigsekonomiskt vett att använda detta mot futtiga markmål som inte alls kan träffas med samma precision som sjömål.
Senast redigerad av DjILY 2022-05-20 kl. 18:19.
Citera
2022-05-20, 19:13
Medlem
Inte så konstigt med utvecklingen egentligen.

Rysslands militär är väl mycket inriktad på försvar, de får t.ex. enbart använda värnpliktiga om landet blir angripet.

Så de har enbart en mindre profesionell arme del att tillgå.

Ukraina har mer mannskap, låmgt mycket mer då de förbjudit män mellan typ 18 år och 50 år att lämna landet, samt dessutom verkar de ju bada i vapen från USA och EU & England, vapen som är mycket effektiva mot det som Ryssland använt.

Ukraina har väl 45 miljoner invånare, anta att 20 % av männen är i en ålder där de kan strida, det blir ju 4,5 miljoner soldater, medans Ryssland profesionella arme är väl ca 100'000 man eller nåt sånt om jag minns rätt.

Sedan verkar Ukrainare vara mycket nationalistiska medans den genomsnittliga Ryska soldaten kanske inte är jätteengagerad i att anfalla just Ukraina, Ryssland har ju redan rätt mycket territorium (understatement). Och motivation kan ju likaså ha betydelse.

Sedan är ju Ryssland världens näst största militärmakt efter USA och de har väl en betydande vapenindustri. Men t.ex. USA's militärbudget är mycket mycket större vilket då kanske också resulterar i större ordrar från militärindustri vilket leder till mer pengar till utveckling och liknande. USA och andra länder verkar ju också hjälpa Ukraina med underrättelse verksamhet. Var inte USA's utrikesminister och träffade Zelinsky och sade att de ville hjälpa Ukraina så att Rysslands arme försvagas, så att de inte kan invadera fler/andra länder...
Citera
2022-05-20, 20:24
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnP.

Rysslands militär är väl mycket inriktad på försvar, de får t.ex. enbart använda värnpliktiga om landet blir angripet.

Ukraina har mer mannskap, låmgt mycket mer då de förbjudit män mellan typ 18 år och 50 år att lämna landet, samt dessutom verkar de ju bada i vapen från USA och EU & England, vapen som är mycket effektiva mot det som Ryssland använt.

Ukraina har väl 45 miljoner invånare, anta att 20 % av männen är i en ålder där de kan strida, det blir ju 4,5 miljoner soldater, medans Ryssland profesionella arme är väl ca 100'000 man eller nåt sånt om jag minns rätt.

Sedan verkar Ukrainare vara mycket nationalistiska medans den genomsnittliga Ryska soldaten kanske inte är jätteengagerad i att anfalla just Ukraina, Ryssland har ju redan rätt mycket territorium (understatement). Och motivation kan ju likaså ha betydelse.

Sedan är ju Ryssland världens näst största militärmakt efter USA och de har väl en betydande vapenindustri. Men t.ex. USA's militärbudget är mycket mycket större vilket då kanske också resulterar i större ordrar från militärindustri vilket leder till mer pengar till utveckling och liknande. USA och andra länder verkar ju också hjälpa Ukraina med underrättelse verksamhet. Var inte USA's utrikesminister och träffade Zelinsky och sade att de ville hjälpa Ukraina så att Rysslands arme försvagas, så att de inte kan invadera fler/andra länder...
Glöm inte att Ukraina har utkämpat ett lågintinsivt krig sedan 2014. Det innebär att en stor del av Ukrainas kader utgörs av ärrade veteraner.
Citera
2022-05-20, 20:27
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karnivoren
Du menar framryckningen över Popasna som ryssarna försöker med? Ja. Ofarligt är det ju inte. Har dock svårt att se att Ukraina inte har ögonen på den utvecklingen.
Nu vet dom!
Det finns säkert ukrainare som läser Flasback !
Citera
2022-05-20, 20:39
Medlem
MarkoMirketiks avatar
Ännu en flopp, Ryssland.

"Nu vill Moskva ge igen. Stadsfullmäktige har planer på att byta namn på en plats vid USA:s ambassad till "Donbass försvarares torg" – syftandes på ryska soldater som bekämpar de "nazister" Ryssland påstår styr den ukrainska regionen."

Svaret från USA:
"Förvånade men inte förolämpade av det ryska förslaget, som vi förutsätter är en hyllning till de ukrainska soldater som så modigt försvarar sitt land från Kremls aggressioner".

https://www.dn.se/varlden/folj-det-sakerhetspolitiska-laget-i-europa/
Citera
2022-05-20, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnP.

Det fetade...

verkligen?? Det var en papperstiger.

Vad vi vet om Rysslands industriella kapacitet och förmågan att ersätta förlorad materiel så Njet. Det skiter sig.
Citera
2022-05-20, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Jag har funderat på det också. Vi har sett S-400 tidigare i kriget, men det kan hända att de börjar ta slut då Ukraina givetvis försöker bekämpa ryskt LV.

Min måhända oinsatta och amatörmässiga magkänsla är att S-300 fungerar bättre än S-400, även om S-400 är bättre på pappret. Gamla sovjetiska saker må vara omoderna eller dåligt underhållna¹, men de var inte samma överspecade glädjekalkyler som ryska system är. Gissningsvis har ryssarna bra mycket mer S-300 än S-400 och S-300 är gissningsvis jämförbara. Antingen nästan lika bra, eller lika bra eller lite bättre. Alltså inte totalt underlägsna eller totalt överlägsna. Ukraina har ju själva S-300 och de lyckas ju uppenbart skjuta ner såväl flyg som kryssningsrobotar med dem. Inte varje gång, inte hela tiden, men mellan tummen och pekfingret så plockar Ukraina ner 1/3 av kryssningsrobotarna med S-300, iaf mot värdefulla mål.

Samtidigt verkar ryssarna använda S-300 mer framskjutet och behålla S-400 längre in i Ryssland. Det har väl flera skäl och är väl också vettigt om man tänker sig att S-400 är dyrare och har längre räckvidd och S-300 är fler till antalet (man kanske också väljer att skydda egna fasta mål inne i Ryssland med S-400, om vi antar att systemet faktiskt presterar bättre).

Ta detta med en nypa salt och observera att jag skriver utifrån lågvärdiga källor som "magkänsla" och "min sammanfattande bild" snarare än har en länk till någon som faktiskt undersökt saken och vet.

1) Med tanke på att ryssarna börjat använda Kh-22 i kriget så verkar gamla sovjetiska saker vara robusta. Det är således både rätt imponerande och samtidigt rätt löjeväckande att Kh-22 tagits i bruk mot landmål. Det visar både att systemet är hållbart och robust, och att ryssarna är desperata och har bara kanoner kvar för att bekämpa mygg. Det finns inget krigsekonomiskt vett att använda detta mot futtiga markmål som inte alls kan träffas med samma precision som sjömål.

En väldigt bra beskrivning och tankar som i mina öron låter väldigt rimliga.
Tack för den.
Citera
2022-05-21, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
verkligen?? Det var en papperstiger.

Vad vi vet om Rysslands industriella kapacitet och förmågan att ersätta förlorad materiel så Njet. Det skiter sig.

Tjena zigge.

USA's militärbudget är över 10 ggr så stor som Rysslands. Kina har också större budget. England något lägre än Ryssland men inte mycket.

USA har en aktiv personal på typ 1,4 miljoner soldater som kan användas vid invasioner t.ex. Över 10 ggr vad Ryssland har för detta.

Ryssland har ca 340 interkontinentala missil avfyrare, USA har 400.

Ry 1'100 stridsflyg, USA 1'600.

USA's är väl mycket nyare dock även om Ry har tagit fram ett nytt plan vet inte om det produceras ännu dock.

Attack helikoptrar: USA har dubbelt så många.

Jag tror att Ryssarna hade kunnat bomba sönder Ukraina om de ville, ävenså Kiew, men det har de valt att inte göra. Det verkar som om de inte vill ha för mycket civila dödsoffer.

Pansarvagnar, Ry 2'900, USA 2600.

Rysslands kommunikation har dessutom varit övervakad mycket tydligen.

Ryssland är ju en stor kärnvapennation, men jag tror inte de kommer använda dom i Ukraina men vem vet...

Ekonomiskt har det här väl varit svårt för Ryssland, men rubeln verkar vara tillbaks på nivån innan kriget startade.

Kan Ryssland bygga nya stridsvagnar, k-pistar, helikoptrar och stridsflyg t.ex. Jag tror det ivarjefall mycket. Hur det står sig i kvalitet gentemot vapen tillverkade i EU, USA och liknande har jag ingen aning om, men även Ukrainska armen använder väl rysktillverkade automatvapen i stor grad. Men jag är inte intresserad av militär utrustning, vapen och liknande så man får nog fråga de som kan mer om detta.
Senast redigerad av JohnP. 2022-05-21 kl. 01:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in