Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
verkligen?? Det var en papperstiger.
Vad vi vet om Rysslands industriella kapacitet och förmågan att ersätta förlorad materiel så Njet. Det skiter sig.
Tjena zigge.
USA's militärbudget är över 10 ggr så stor som Rysslands. Kina har också större budget. England något lägre än Ryssland men inte mycket.
USA har en aktiv personal på typ 1,4 miljoner soldater som kan användas vid invasioner t.ex. Över 10 ggr vad Ryssland har för detta.
Ryssland har ca 340 interkontinentala missil avfyrare, USA har 400.
Ry 1'100 stridsflyg, USA 1'600.
USA's är väl mycket nyare dock även om Ry har tagit fram ett nytt plan vet inte om det produceras ännu dock.
Attack helikoptrar: USA har dubbelt så många.
Jag tror att Ryssarna hade kunnat bomba sönder Ukraina om de ville, ävenså Kiew, men det har de valt att inte göra. Det verkar som om de inte vill ha för mycket civila dödsoffer.
Pansarvagnar, Ry 2'900, USA 2600.
Rysslands kommunikation har dessutom varit övervakad mycket tydligen.
Ryssland är ju en stor kärnvapennation, men jag tror inte de kommer använda dom i Ukraina men vem vet...
Ekonomiskt har det här väl varit svårt för Ryssland, men rubeln verkar vara tillbaks på nivån innan kriget startade.
Kan Ryssland bygga nya stridsvagnar, k-pistar, helikoptrar och stridsflyg t.ex. Jag tror det ivarjefall mycket. Hur det står sig i kvalitet gentemot vapen tillverkade i EU, USA och liknande har jag ingen aning om, men även Ukrainska armen använder väl rysktillverkade automatvapen i stor grad. Men jag är inte intresserad av militär utrustning, vapen och liknande så man får nog fråga de som kan mer om detta.