Jag läste en intressant artikel om västs stöd till Ukraina. Tom USA börjar få lite ont om materiel så sakteliga.
Tydligen gör Ukraina av med en veckas materiel på en dag, så det flyter iväg rejält med grejer. Här kommer dock min första undran. I ALLA krig så används materiel och ammunition i en klart högre takt än man tänkt sig. Så varför verkar man aldrig lära sig att helt enkelt dubbla/trippla all åtgång? Dvs man räknar ut hur mycket man tror skall gå åt och sen bara dubblar man eller tripplar det! Alla uppskattningar i alla krig har ju alltid varit för låga. Att då godtyckligt öka den mängden borde göra ett estimaten blir mer rätt?
USA och andra västländer vill inte tömma sina förråd helt då de skulle stå utan vapen vid en egen konflikt. Tydligen har USA skickat ca 1/3 av alla sina Javelinrobotar till Ukraina. Här kommer då undran två. Källor i USA uppgav att de måste hålla på viss materiel om de själva råkar i konflikt med Ryssland eller Kina. Fullt förståeligt men seriöst, konflikt med Ryssland?
Att USA råkar i markstrid med Ryssland bedömer jag som ganska osannolikt. Vidare OM de gör det så har ju Ryssen visat sig vara ganska medioker. Dessutom har Rysslands bästa markstridsenheter slagits sönder i Ukraina. Vilka enheter kan Ryssland sätt in i "våg 2" mot USA, Polen osv? Ett gäng rostiga T55

r?
Så vid en markkonflikt mellan USA och Ryssland så skulle det alltså stå mellan en pigg, fräsch och väldigt välutbildad och samtränad armé (USA) och en sliten, dåligt utrustad och uselt tränad armé (Ryssland) Jag undrar hur den konflikten skulle sluta...
Kina är en annan sak.
Sen är ledtiderna för att få nya robotar, system, ammunition tydligen ganska långa då det är få fabriker och tillverkningstakten är ganska låg. Takten kan inte heller ökas enkelt då det krävs väldigt specifika fabriker och väldigt specifik kompetens hos fabriksarbetarna.