• 1
  • 2
2014-12-08, 20:32
Medlem
Har ätit en såååå god Pad Thai för länge sen, ätit där X antal gånger sen dess. Har letat runt efter olika recept och provat dem, men de blir inte alls likadant :/ Blir inte alls lika såsigt och blir nästan bara grötigt istället... Någon som har ett ultimat recept?
Citera
2014-12-08, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superboi25
Har ätit en såååå god Pad Thai för länge sen, ätit där X antal gånger sen dess. Har letat runt efter olika recept och provat dem, men de blir inte alls likadant :/ Blir inte alls lika såsigt och blir nästan bara grötigt istället... Någon som har ett ultimat recept?

Fan vet om det är ultimat men så här gör jag
http://barariktigmat.se/index.php/re...i-med-kyckling
Citera
2014-12-08, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Fan vet om det är ultimat men så här gör jag
http://barariktigmat.se/index.php/re...i-med-kyckling

Ser bra ut! men blir det inte grötigt om man kokar nudlarna? :s
Citera
2014-12-08, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superboi25
Ser bra ut! men blir det inte grötigt om man kokar nudlarna? :s

Nej grötigt är det verkligen inte. Det handlar lite om hur länge man kokar nudlarna. Jag brukar koka dem för kort och sedan röra ner resten. Det är sjukt viktigt att man inte överkokar nudlarna.
Citera
2014-12-08, 20:58
Medlem
Hemligheten för att lyckas med Pad Thai är att man skär grönsakerna på en iPad. Varför tror du annars ordet "Pad" ïngår i namnet?
Citera
2014-12-08, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dikterad
Hemligheten för att lyckas med Pad Thai är att man skär grönsakerna på en iPad. Varför tror du annars ordet "Pad" ïngår i namnet?

Citera
2014-12-08, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Nej grötigt är det verkligen inte. Det handlar lite om hur länge man kokar nudlarna. Jag brukar koka dem för kort och sedan röra ner resten. Det är sjukt viktigt att man inte överkokar nudlarna.

okej gött! Nä precis, hellre för okokta än överkokta!

Citat:
Ursprungligen postat av Dikterad

Hah jaaaduu, om du har en jag kan låna så
Citera
2014-12-08, 21:56
Medlem
Isets avatar
För bra stekta äggnudlar så kokar du upp vattnet, lägger i nystanen, lyfter kastrullen från plattan och låter det stå några minuter. Separera med gaffel, häll i durkslag o spola dom med kallvatten. Låt nudlarna torka. Tillsätt lite olja så de inte klibbar. Ju mindre vätska nudlarna har med sig till stekningen desto bättre.

Som skrivits tidigare, var noga att de inte drar för länge i vattnet!

När det gäller såsen fuskar jag faktiskt. Köper färdig från asienlivs (ej den försvenskade versionen som bor på ICAs hyllor). Den är härlig. Fast så är jag inte så stort fan av just thai-mat, kör mest kinesiskt o en del japanskt. Men stekta nudlar är bland det godaste som finns.
Citera
2014-12-09, 11:17
Medlem
Ungefär så här brukar jag göra:
4 msk fisksås
4 msk farinsocker (kanske lite mindre)
Juice av en lime
ca en tesked tamarindpasta upplöst i några matskedar varmt vatten

Sen blandas allt och värms upp så sockret löser sig.

Nu när jag skrivit receptet inser jag att proportionerna kanske inte riktigt stämmer, men grundtanken är i alla fall 1/3 fisksås, 1/3 socker, 1/3 syra (tamarind och lime). Sen får man smaka av, själv tycker jag att tamarinden kan bli lite för mycket (därför har jag bytt ut lite mot limejuice). Kan även bli lite väl sött med 1/3 socker.

Brukar woka med det jag har hemma (typ vitkål, morötter, lök, tofu, m.m.), och chili, vitlök och koriander. Ibland kör jag med ingefära, galanga eller citrongräs också. Huruvida det är särskilt genuint vet jag inte, men jag gillar överkryddad mat och tycker det blir gott.

Och så klart ägg, nudlar och jordnötter.
Citera
2022-05-20, 15:09
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Göra Pad thai?

Någon som brukar göra det själv?
Är det enkelt eller svårt, tar det lång tid?
Citera
2022-05-20, 15:17
Bannlyst
Inte såhär iallafall...: https://youtu.be/3IMItGHeOpE

Länken går till en YouTube-film som visar Gordon Ramsay tillaga Pad Thai och servera det till en thailändsk mästerkock.
Citera
2022-05-20, 15:45
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Vi har gjort det några gånger, det är enkelt:

"Koka" nudlar (läggs typ bara i uppkokat vatten) och häll av. Låt stå vid sidan.
Stek kycklingbitar (eller räkor) i wokpannan och efter en stund häll i grönsakerna
strimlad vitkål & morot, minimajs, broccoli, vattenkastanjer eller vad du nu vill ha i.

Häll sen på nudlarna och Woksås PadThai (finns på ICA).

Ha i koriander om du tål det (jag tycker det smakar Fenom skurpulver), lite salt & peppar.

Serveras med hackade jordnötter + limeklyfta
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in