• 1
  • 2
2022-05-20, 10:56
Binance tillåter inte oss att använda leverage längre om vi bor i sverige.
Vad är detta för skit?
Citera
2022-05-20, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superduktig
Binance tillåter inte oss att använda leverage längre om vi bor i sverige.
Vad är detta för skit?
Vi har inte regler som fungerar för leverage. Den tekniska tolkningen idag är att du ska beskattas på den lånade positionen, vilket i princip inte fungerar tillsammans med övriga tolkningar.
Citera
2022-05-20, 13:07
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Vi har inte regler som fungerar för leverage. Den tekniska tolkningen idag är att du ska beskattas på den lånade positionen, vilket i princip inte fungerar tillsammans med övriga tolkningar.

Jaha vad intressant. Ändrades den lagen nyligen? Eller insåg de detta först nu eller vadå?
Vad händer om jag skickar mina crypto till en unregulated exchange som låter mig använda leverage? Alltså senare när jag deklarerar?
Citera
2022-05-20, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superduktig
Jaha vad intressant. Ändrades den lagen nyligen? Eller insåg de detta först nu eller vadå?
Vad händer om jag skickar mina crypto till en unregulated exchange som låter mig använda leverage? Alltså senare när jag deklarerar?
Inga lagar är ändrade, utan det är tolkningar SKV gör utifrån givna lagar. Som inte fungerar alls. Därför är det troligt att lagar/regler kommer ändras, och då gälla retroaktivt (eftersom du bor i Sverige - den enda demokrati i hela världen [vad jag vet] där staten får ändra dessa lagar och sedan straffa dig retroaktivt)

Med det sagt kan jag inte veta om den här blockeringen hör ihop med det, men det skulle kunna vara en förklaring. Jag har nämligen hört att SKV struntat i felaktiga deklarationer av leverage trading tidigare år just pga att det inte fungerar att göra det "rätt".
Citera
2022-05-20, 16:35
Citat:
Inga lagar är ändrade, utan det är tolkningar SKV gör utifrån givna lagar. Som inte fungerar alls. Därför är det troligt att lagar/regler kommer ändras, och då gälla retroaktivt (eftersom du bor i Sverige - den enda demokrati i hela världen [vad jag vet] där staten får ändra dessa lagar och sedan straffa dig retroaktivt)

Med det sagt kan jag inte veta om den här blockeringen hör ihop med det, men det skulle kunna vara en förklaring. Jag har nämligen hört att SKV struntat i felaktiga deklarationer av leverage trading tidigare år just pga att det inte fungerar att göra det "rätt".

Vad finns det för bra sätt att deklarera leveraged trades för tillfället?
Hur gör koinly det? Koinly skapar ju hela deklareringsformen och fyller i den och hela alltet, specialtillverkad för sverige. Och SKV rekommenderar koinly.

Och varför kan man inte deklarera leveraged trades på samma sätt som man gör det med fiat när man tradear forex? Där har man ju leverage också.
Senast redigerad av superduktig 2022-05-20 kl. 16:43.
Citera
2022-05-23, 12:45
Det är helt hopplöst att tradea nu. Man måste ha leverage.
T ex om jag vill riskera 1% per trade, vilket är standard att göra, men vill bara ha 0.5% stop loss, då går det inte utan leverage. Jag måste ha 1% stop loss och sätta alla pengar jag har på samma trade för att ha 1% risk. Jag kan inte ha mindre än 1% stop loss. Och jag kan inte göra mer än 1 trade åt gången.
Citera
2022-05-25, 16:09
Medlem
undercover-racists avatar
Finns margin trade nu vilket innefattar leverage
Citera
2022-05-25, 21:51
Citat:
Ursprungligen postat av undercover-racist
Finns margin trade nu vilket innefattar leverage

Loggade in igen för att kolla och har fortfarande detta meddelande:

Citat:
Dear Binancians, This is a reminder that Binance.com is restricting certain product offerings for users from Sweden. Users have until 30 June 2022, 11:59 PM (UTC) to redeem, reduce and close any existing positions they may have in the following products:

Futures Options Leveraged Tokens Binance EARN - Dual Investment

If you have any existing open positions, you will continue to be able to top-up your margin balance to prevent margin calls and liquidations, but you will not be able to increase your positions or open new ones. After 30 June 2022, 11:59 PM UTC, you will no longer be able to manually close the positions and thereafter Binance will close any remaining positions progressively. Regular trading fees will apply for the automatic settlement.

Så nej, ingen leverage/margin.

Jag skickade igår över alla mina pengar till en unregulated exchange som har leverage, det kostade några hundra sek i avgifter men har inte så mycket val. Går inte tradea effektivt utan leverage.
Citera
2022-05-26, 20:38
Medlem
Citat:

Det här svaret fick jag från SKV när jag frågade dem om deklaration av handel med leverage i höstas:

Citat:
Avyttringen av varje kontrakt/stängd position ska redovisas på blankett K4. Eftersom den underliggande tillgången är kryptovaluta ska redovisningen ske i avsnitt D på blanketten K4. Du får räkna upp inköpspriset med hävstången för att resultatet ska bli korrekt vid redovisningen. Värdena ska anges i SEK.
Citera
2022-05-27, 10:02
Medlem
Problemet med att deklarera positioner med hävstång borde väl gälla alla instrument i så fall? Finns flera plattformar som erbjuder hävstång för Forex, råvaror mm. Måste drabba professionella traders hårt om de inte kan använda det längre.
Citera
2022-06-08, 05:01
Medlem
Konstigt att det bara gäller binance.

Finns ju många andra sidor man kan köra leverage på.

Går väl på Avanza också?
Citera
2022-06-08, 11:16
Medlem
DroidBishops avatar
Binance suger. Använd Bybit eller Phemex
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto