2022-05-20, 00:36
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Eurobankomater är en fasligt bra iakttagelse. Tunnelskräcken...
Ja tunnelskräcken är inte heller helt borta ur mina tankar.. om den faktiskt existerade så var han nog kraftigt stressad alternativt tagit nåt för att lugna nerverna. Och då fattar man inte alltid lysande beslut.
Citera
2022-05-20, 00:44
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indokinesen
Det ser ut som någon har slagit sönder bilens vänstra bakljus med t ex vad någon härinne nämnde, ett basebollträ "som i filmer"? Tj var ju rätt mån om bilen? (Källa: svtvideoklippet)

Eller gick lyset sönder när boken föll?

Vet ej i vilket skick baklyset var. Dock låg det kvar väldigt mycket plastdelar och splitter i rött, orange och vitt från billyktorna på platsen när Terjes bil hade fraktats bort. Även svarta plastdelar av stötfångare(?). Så en del av bilen hade nog gått sönder.

Jag gissar - utan att veta - att bommen dröjde pga kostnader och att folk är förändringsobenägna och inte vill ha ”mer besvär och krångligheter” Att någon skulle vilja hemlighålla sina bompassager för de som skulle kunna kolla bom-loggarna tror jag är lite långsökt.
Det har sedan 40-talet varit ”hederligt” folk som oftast byggt sina sommarstugor för hand därute.
Sedan har de ärvts vidare, moderniserats och ibland sålts. Men någon inhemsk kriminalitet på Muskö - förutom diskret tjuvfiske och en och annan svartbyggd för stor veranda, finns det nog knappast inte.

Det finns, tyvärr, ingen torsk längre runt Muskö, försvann för 10-15 år sedan. Fanns väldigt mycket förr men inte nu längre. I Muskövattnen finns det främst gädda, aborre, sik, plattfisk, löj, nors och strömming maj-juli. Och allt mer bottenfiskar som invandrat. Och säl.
Vintertid i december utan att isen lagt sig, vilket händer med många års mellanrum och inte heller hände i vintras, fiskar nästan ingen människa där. Finns som sagt inga småbåtar kvar i vattnet vintertid, de är alla uppdragna.
Senast redigerad av coli 2022-05-20 kl. 00:50.
Citera
2022-05-20, 04:48
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linxieloo
Ja tunnelskräcken är inte heller helt borta ur mina tankar.. om den faktiskt existerade så var han nog kraftigt stressad alternativt tagit nåt för att lugna nerverna. Och då fattar man inte alltid lysande beslut.

Du tänkte så jag tänkte på ett annat sätt.

Jag tänkte först inte alls på att Norge inte har euro. De är ju med i Nato. Men det visar sig ju inte alls ha med saken att göra. För man bör ju va med i EU. Annars blir det väl ogjort. Svårt med alla unioner hit o dit. Men med i Schengen är de. Och vad mer det heter. Men att ge sig ut att fara omkring efter bankomater. Det måste ju polisen ha nåt spår på. Det kan ju handla om rätt stora belopp då?
Citera
2022-05-20, 07:00
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Vet ej i vilket skick baklyset var. Dock låg det kvar väldigt mycket plastdelar och splitter i rött, orange och vitt från billyktorna på platsen när Terjes bil hade fraktats bort. Även svarta plastdelar av stötfångare(?). Så en del av bilen hade nog gått sönder.

Jag gissar - utan att veta - att bommen dröjde pga kostnader och att folk är förändringsobenägna och inte vill ha ”mer besvär och krångligheter” Att någon skulle vilja hemlighålla sina bompassager för de som skulle kunna kolla bom-loggarna tror jag är lite långsökt.
Det har sedan 40-talet varit ”hederligt” folk som oftast byggt sina sommarstugor för hand därute.
Sedan har de ärvts vidare, moderniserats och ibland sålts. Men någon inhemsk kriminalitet på Muskö - förutom diskret tjuvfiske och en och annan svartbyggd för stor veranda, finns det nog knappast inte.

Det finns, tyvärr, ingen torsk längre runt Muskö, försvann för 10-15 år sedan. Fanns väldigt mycket förr men inte nu längre. I Muskövattnen finns det främst gädda, aborre, sik, plattfisk, löj, nors och strömming maj-juli. Och allt mer bottenfiskar som invandrat. Och säl.
Vintertid i december utan att isen lagt sig, vilket händer med många års mellanrum och inte heller hände i vintras, fiskar nästan ingen människa där. Finns som sagt inga småbåtar kvar i vattnet vintertid, de är alla uppdragna.
I det fallet menar jag inte någon inhemsk boende utan någon utifrån. Var det så att han skulle möta någon där borde personen varit loggad innan Terje eller ha passerat den trasiga bommen efter Terje. Då Terje hade fel kod så hade antagligen isf även den personen det så antagligen kom han eller hon efter Terje. Jag försöker bara tänka igenom alla möjligheter och utesluta de som är omöjliga...
Citera
2022-05-20, 08:30
Medlem
Citat:
Jag har faktiskt inte uteslutit självmord heller. Tidigare i tråden sägs det att han hade perioder av depression och ångest. Och tidningsartiklarna säger att orsaken till hans goda humör var den nya bilen. Plötsligt har han krashat bilen och förstört eller iaf försvårat möjligheterna att ta sig till Nordnorge. Att krocka en bil för 250000 norska kronor utan möjlighet att få ut nåt på försäkring då det var självförvållad skulle få vem som helst att må dåligt och med tendenser till psykisk ohälsa så kan jag tänka mig att det blir sju resor värre ..

Buda 600k nok... rökrida.. det kanske gäller ett bud på en last av något slag? 60k euro... 100 st uttag...Vilka partistorlekar rör det sig om då? Överpris i pandemitorktiderna?

Han kanske var i ett bipolärt skov och avslöjade lite för mycket om pris och adressen.. lös kanon... det är inte heller bra att äta centralstimulerande eller b enzo i ett sånt tillstånd.. man kan bli helt utomsig, så pass utom sig att man kan bli friad från brott

I svt-artikeln har han 12k nok på fickan... oklart om dessa inkluderar Helges 6k nok.

Många sexor, många grannar, ena grannpojke kanske hamnat i trubbel?

Äh, tråden har redan avhandlat den här substansen, vad finns det för andra tankar utanför lådan så att säga?

Citera
2022-05-20, 09:54
Medlem
Citat:
(...)Men brödrafolken kan se åt samma håll kring sånt nu. Polare i alla väder, fast flytande eller i gasform. Och Sverige har statsbesök av Ninistö. Norge får kanske Marinbesök istället? Alltså premiärministern. Av Finland.

Jag tänkte också som så att jag själv inte helt kan slå bort tanken på att Terje egentligen aldrig nådde hela vägen ända fram. Hur långt det nu än var. Det finns inga fotspår därifrån. Bara en sån sak. Man brukar ju behöva sätta ner foten. Han kan ju inte flyga. Det skulle på sätt o vis göra saker klarare.
(...)

Ett halvt stenkast ifrån vrakplatsen, på elvan, fanns det ett företag inom aviation, men som något år innan, flyttat till annan adress på ön. Det kanske stod en kvarlämnad helikopter? Finns det någon fastighet som har helikopterplatta och tillstånd?
Senast redigerad av indokinesen 2022-05-20 kl. 10:48. Anledning: ändrar lite...
Citera
2022-05-20, 11:18
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Du tänkte så jag tänkte på ett annat sätt.

Jag tänkte först inte alls på att Norge inte har euro. De är ju med i Nato. Men det visar sig ju inte alls ha med saken att göra. För man bör ju va med i EU. Annars blir det väl ogjort. Svårt med alla unioner hit o dit. Men med i Schengen är de. Och vad mer det heter. Men att ge sig ut att fara omkring efter bankomater. Det måste ju polisen ha nåt spår på. Det kan ju handla om rätt stora belopp då?
Det skulle kunna handla om lite större belopp men ofta har konton en maxgräns för vad man får ta ut per dag ur automat. Så isf skulle det krävas flera kontokort. De kan kanske gå och kolla om några av hans bekanta ansökt om nya kort efter han försvann. Men möjligt att sekretessen inte tillåter det i fall det inte finns en misstanke med mer substans. Tror inte att han tagit ut från eget konto.
Citera
2022-05-20, 11:27
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indokinesen
Buda 600k nok... rökrida.. det kanske gäller ett bud på en last av något slag? 60k euro... 100 st uttag...Vilka partistorlekar rör det sig om då? Överpris i pandemitorktiderna?

Han kanske var i ett bipolärt skov och avslöjade lite för mycket om pris och adressen.. lös kanon... det är inte heller bra att äta centralstimulerande eller b enzo i ett sånt tillstånd.. man kan bli helt utomsig, så pass utom sig att man kan bli friad från brott

Iaf så utom sig så man kör igenom en bom för att den står i vägen och man inte får upp den... Bipolär är inte otänkbart nej. Beskrivning av återkommande depressioner och upprymdheten när han åkte i kombination med en massa dyra inköp under kort tid har iaf fått mig att fundera i såna banor.
Senast redigerad av Linxieloo 2022-05-20 kl. 12:13.
Citera
2022-05-20, 12:46
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det skulle kunna handla om lite större belopp men ofta har konton en maxgräns för vad man får ta ut per dag ur automat. Så isf skulle det krävas flera kontokort. De kan kanske gå och kolla om några av hans bekanta ansökt om nya kort efter han försvann. Men möjligt att sekretessen inte tillåter det i fall det inte finns en misstanke med mer substans. Tror inte att han tagit ut från eget konto.

Ok. Tunnlarna kunde antyda tj höll en del för sig själv visavi grannar. Uttagen o deras myckenhet att han höll en del för sig själv även visavi staten, åtminstone till nästa deklaration. Och att hans arbetsgivare inte sitter på de där riktigt stora resurserna. Om man räknar ner en sådan logisk uppställning. Behöver inte va nåt ont i det i o f s. Men kanske riskabelt. Dessutom tycks det ju inte ha slutat väl.

(Om han inte har skuggat nån som var den som egentligen sökte upp bankomater; ergo, slutsatserna kräver fakta som vi inte besitter; men som polisen minst kan förmodas ha bättre uppfattningar om.)
Citera
2022-05-20, 12:49
Medlem
senapslamms avatar
Terje!
Du sønn av broderfolk. Du dro til et fremmed land. Duffelbagen din var full. Ville du begynt på nytt, ville du møtt kjæresten din?
Du har satt maur i hodet ditt over hele Skandinavia. Derfor ber jeg deg, Terje, gi meg beskjed. Alt er tilgitt.
Citera
2022-05-20, 13:05
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ok. Tunnlarna kunde antyda tj höll en del för sig själv visavi grannar. Uttagen o deras myckenhet att han höll en del för sig själv även visavi staten, åtminstone till nästa deklaration. Och att hans arbetsgivare inte sitter på de där riktigt stora resurserna. Om man räknar ner en sådan logisk uppställning. Behöver inte va nåt ont i det i o f s. Men kanske riskabelt. Dessutom tycks det ju inte ha slutat väl.

(Om han inte har skuggat nån som var den som egentligen sökte upp bankomater; ergo, slutsatserna kräver fakta som vi inte besitter; men som polisen minst kan förmodas ha bättre uppfattningar om.)
Ja det är sällan en sjukpesionär? (har jag fått det om bakfoten???) avlönar utländsk arbetskraft med vita pengar.
Citera
2022-05-20, 17:17
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ja det är sällan en sjukpesionär? (har jag fått det om bakfoten???) avlönar utländsk arbetskraft med vita pengar.

Mje. Och inte heller mitt bord riktgit.

Vad kan man tänka till tjs försvar?

Han åker runt o köper upp saker som han sen också fraktat o lastat av nånstans? Han vill ogärna bära runt för stora summor på sig i så pass nödlidande o utsatta sammanhang? Han sammanstrålar med folk just i anslutning till platser där det också finns bankomater. Och systembolag, apotek, mat, bank, buss, järnväg, post etc.

Sen har då ingen trätt fram. Såvitt vi hört.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in