2022-05-19, 11:15
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linxieloo
Jo, håller med. Dessutom borde hon ju faktiskt komma ihåg om hon ringde eller inte. Får känslan att i stort sett alla ljuger eller vet mer i det här fallet, både i Sverige och norge. Många har troligtvis inte ens gett sig till känna och det tyder i mina ögon iaf på att syftet med resan inte var helt oskyldigt.

Tror du har helt rätt.
Finns garanterat personer på båda sidor om gränsen som vet mer än dom sagt.

Ang tanklocket tror jag inte det framkommit om det var uppbrutet.
Citera
2022-05-19, 11:20
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lentil
Det vet vi inte, nej. Misstanken om tanklocket är väl att han använt bilens bensin till motorsågen som sågade ner tallen.

När polisen jämför drivmedelskvitton med körsträcka så kan de ju få ett närmevärde kring hur mkt som borde ha funnits i tanken. Sen kan de subtrahera vad som går i sågen.

De kan också bedöma om det borde ha funnits en reservdunk och om den är kvar. Och om inte, om det finns anledning att tro att den avlägsnats av ngn annan än tj själv. Vid samma tillfälle eller betydligt senare. Det finns säkerligen bensinsnåla norrmän, och tj kunde vara en. Ingen ölevandes person låter väl heller gärna motorbränsle gå till spillo eller ligga o drälla.

Men har tj haft tid att slanga så borde han ju haft tid att få med sig sina saker kanske ? Om han lämnat i en annan bil av egen kraft?

Men vem vet vad TJ egentligen haft i tankarna?
Citera
2022-05-19, 13:25
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
VET vi att Terje inte blev upphämtad efter att han körde fast med bilen? Jag tänker framförallt på det öppna tanklocket. Gick det köra genom bommen sen utan kod?
Nu menar jag inte att jag tror att det var han som låg i Värtan. Det känns ganska osannolikt.

Värtan kan vi nog skippa omgående. Terje har begravts av sin baneman på Muskö. När det kommer till bilen tror jag att den bärgades under polisöversyn. Polisen har nycklar till alla bommar och liknande hinder.
Citera
2022-05-19, 13:31
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lentil
Det vet vi inte, nej. Misstanken om tanklocket är väl att han använt bilens bensin till motorsågen som sågade ner tallen.

Jag undrar om det inte framgått tidigare i tråden att Terjes såg var eldriven?
Citera
2022-05-19, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Värtan kan vi nog skippa omgående. Terje har begravts av sin baneman på Muskö. När det kommer till bilen tror jag att den bärgades under polisöversyn. Polisen har nycklar till alla bommar och liknande hinder.
Menar du att polisen generellt har nycklar till alla bommar? Det tror jag inte ett ögonblick på. Bara logistiken med att hålla koll på dem är övermäktigt. Har inte heller hört talas om att det finns ett sånt krav. Var går gränsen för hur ett hinder ser ut när de ska ha nyckel eller inte?

Jag påstår att om de stoppas av ett hinder bryter de bara ner det eller tar dit låssmed.
Citera
2022-05-19, 15:43
Medlem
Citat:
Jag hittade en gemensam nämnare för ortena han besökt! 😀 Alla orterna har bankomater där man kan ta ut euro!

Eu-migranter, Euro-sedlar.., dessa brukar gå från hand till hand, hamn till hamn..

Har du något ytterligare uppslag här? Eller kört fast? Vad borde "polisen" kolla vidare på här? Någon annan skrev ju Follow the money, så vems konto kan det kunna röra sig om?

Citera
2022-05-19, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Orkar nån sammanfatta hans umgängskrets med vänner o så

Nationalitet,namn o beskrivning

Här finner du ett gammalt [
https://www.tb.no/nyheter/tommere-kopper-i-vinterkulda/s/2-2.12-1.1127466] reportage om hans närmsta romvänner (de från Tornala i Södra Slovakien på gränsen till Ungern). Gripande läsning om hur de fördrevs av svenskarna och hamnde söder om Oslo med öppna armar!

När det gäller den norska sido-umgängeskretsen får gärna någon annan summera, den kan vara lite känslig att skriva något om har jag märkt.

Citera
2022-05-19, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av askum
Intressant, har anat det, det vore naturligt i detta område. Betrodda pga militär bakgrund och vissa med diskreta roller med t ex uppsyning och beredskap.

Polisen tror enligt intervju att Terje utsatts för grovt brott, rimligtvis innanför bommen och därför kanhända med lokal inblandning. Eventuellt har de gjort vad de kan och får. Locket på för Rikets säkerhet, incidenter kan inte alltid undvikas och lite svinn får man räkna med? Sen var det svårt att täta alla läckor i tid, men nu är det radiotystnad och nästan allt är snart glömt.

Men om det ligger något i ovanstående, varför senfärdigheten med att få bort bilen?

Det bakomliggande mysteriet är i vilket fall kvar: varför hamnade Terje på Muskö över huvud taget.

Senfärdighet kan vara ett signalvärde!?*

*att kunna verka avskräckande, i den tysta krypterade etern, helt öppet, här med makt över media att se till att det inte eskalerar till ett s.k. allmänintresseintresse.

Citera
2022-05-19, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Tycker sambanden är något oklara här.

Jag har hört att arvstvister kan bli fula...
Men visst, det vore konstigt om den typen av anledningen kan vara källorsak till det här försvinnandet.

Citera
2022-05-19, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Tomtägarföreningen på Kanada hade under många år diskuterat om en bom behövdes.
Sommaren 2021 kunde man äntligen sätta upp en vägbom, automatiserad med kodlås och allt.
Bommen hade kostat en slant och de i föreningen som drivit frågan och slutligen övertygat de andra att investera, var stolta över sin bom och vårdade den ömt.

(...)

Hur stora är oddsen att man INTE samlar alla grannar man kan uppbåda och ger sig ut på jakt efter inkräktarbilen som skadat bommen?
Även om man bara är en handfull arga grannkarlar med ficklampor kommer man rimligen finkamma hela sitt hemmaområde och inte ge upp innan man funnit inkräktaren.

(...)

Nej sannolikt är grannarna som samlats, även om de är ett fåtal, urförbannade på föraren av den där pickupen.
Kanske blir det handgemäng? Kanske gör man något i ilska och upprördhet som man sedan till varje pris vill dölja?Kanske jagas någon utför ett stup ner i vattnet?

(...)

Därefter håller man tyst. Håller en låg profil. När det blir lite för mycket sagt till journalister kräver man för säkerhets skull avpublicering.
Man sköter sig och sitt, håller ihop de som vet och hoppas att tiden, naturen och Mysingen slutligen ska utplåna spåren.

Detta är en teori, ingen anklagelse ty det finns inga som helst bevis för att det gått till så här.

Det ser ut som någon har slagit sönder bilens vänstra bakljus med t ex vad någon härinne nämnde, ett basebollträ "som i filmer"? Tj var ju rätt mån om bilen? (Källa: svtvideoklippet)

Eller gick lyset sönder när boken föll?

Citera
2022-05-19, 17:11
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indokinesen
Här finner du ett gammalt [
https://www.tb.no/nyheter/tommere-kopper-i-vinterkulda/s/2-2.12-1.1127466] reportage om hans närmsta romvänner (de från Tornala i Södra Slovakien på gränsen till Ungern). Gripande läsning om hur de fördrevs av svenskarna och hamnde söder om Oslo med öppna armar!

När det gäller den norska sido-umgängeskretsen får gärna någon annan summera, den kan vara lite känslig att skriva något om har jag märkt.

På en höft är familjenamnen ungerska, eller flertalet. Om jag inte missminner mig anger a-/ova-ändelsen en hustru gift till det namnet. Flera är yrkesbeteckningar eller anger nationalitet/härkomst. Likt i många andra europeiska språk. Farkas är väl varg. Vad de ungerska namnen sen betyder i deras egna specifika sammanhang är ju kanske inte nödvvis entydigt. Liksom inte ett finskklingande efternamn i Sverige berättar hela historien, eller ett svenskt i Finland. De är kanske inte ens etniska ungrare. Utan beteckningarna kan ju ha översatts (förungrats), eller namnen tagits i ngt sammanhang när kartorna ritats om.
Citera
2022-05-19, 17:16
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback

Nej polisen har inte nycklar till vägbommar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in