2022-05-20, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Berätta gärna om processen som varit hos de länder som lämnat NATO.
Jag är oerhört nyfiken.
Det är inget land som vill lämna Nato, eftersom Nato är så jävla bra.
Citera
2022-05-20, 07:46
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Nej, Socialdemokraterna har varit ett NEJ till NATO oerhört tydligt alltid.
I och med att de redan lämnat in ansökan så finns ingen risk för några större proteströster. Hade däremot frågan drivits i en valrörelse så finns den risken. Helt klart är att Socialdemokraterna oavsett hade förlorat väljare på att driva den.
Om en så viktig och central fråga redan ligger i linje med övriga partier så ges utrymme för att flytta partisympatier baserat på andra, mindre viktiga frågor.
Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna hade förlorat väljare. SD kommer att förlora på sitt ställningstagande - men nu får de vara med och leka med stora flickorna i riksdagen.

Det är inte en stor fråga för dig menar du? Jag tror majoriteten av befolkningen faktiskt har ett hum om hur stor denna fråga faktiskt är.
NATO är en stor fråga för mig. Jag tycker att det är viktigt att vi går med i NATO och det har jag alltid tyckt. Men om vi tittar på vilka frågor det svenska folket tycker är viktiga så hamnar NATO väldigt långt ned på listan och stödet för en folkomröstning i frågan om NATO är låg.
Citera
2022-05-20, 07:48
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepDepp
Det är inget land som vill lämna Nato, eftersom Nato är så jävla bra.
Ja, exakt så är det. NATO innebär ökad trygghet/säkerhet och inga nackdelar överhuvudtaget.
Citera
2022-05-20, 07:51
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Det finns inget land som har lämnat NATO. Det som finns är Frankrike som lämnade delar av NATO avtalet och sedan kom tillbaka som fullvärdiga medlemmar. Det kunde göra det enkelt, både att lämna delar av avtalet och att komma tillbaka. Inga problem.
De avsade sig militärstyrning och närvaro från NATO på Fransk mark. De lämnade inte och är en av de nationer som deltagit mest flitigt i olika NATO-ledda militäroperationer.
Skälet till det beslutet var att NATO styrde för mycket.
Okomplicerat lär det ju inte ha varit eftersom de inte lämnade NATO helt -- och som sagt var, de har inte lämnat NATO.
Citera
2022-05-20, 07:52
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
NATO är en stor fråga för mig. Jag tycker att det är viktigt att vi går med i NATO och det har jag alltid tyckt. Men om vi tittar på vilka frågor det svenska folket tycker är viktiga så hamnar NATO väldigt långt ned på listan och stödet för en folkomröstning i frågan om NATO är låg.
Uppenbarligen inte eftersom du nyss sa att det inte är en stor fråga.
Är du lika mycket vindflöjel som vår regering?
Citera
2022-05-20, 07:52
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
De avsade sig militärstyrning och närvaro från NATO på Fransk mark. De lämnade inte och är en av de nationer som deltagit mest flitigt i olika NATO-ledda militäroperationer.
Skälet till det beslutet var att NATO styrde för mycket.
Okomplicerat lär det ju inte ha varit eftersom de inte lämnade NATO helt -- och som sagt var, de har inte lämnat NATO.
Det var ju det jag skrev, att det inte finns något land som lämnat NATO. Frankrike har aldrig ansökt om att lämna NATO. Inget land har någonsin ansökt om att lämna NATO.
Citera
2022-05-20, 07:54
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Det var ju det jag skrev, att det inte finns något land som lämnat NATO. Frankrike har aldrig ansökt om att lämna NATO.
Ja, precis -- du tog som exempel på hur lätt det är att lämna ett land som inte lämnat.
Bra där.
Citera
2022-05-20, 07:55
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Uppenbarligen inte eftersom du nyss sa att det inte är en stor fråga.
Är du lika mycket vindflöjel som vår regering?
Nej, jag skrev att det inte är en stor fråga för väljarna. Det är givetvis en stor fråga för en del individer, men det var inte individer jag skrev om utan om gruppen väljare. Har du svårt med läsförståelsen?
Citera
2022-05-20, 07:55
Medlem
Ördögs avatar
Det norska extremvänsterpartiet Rödt vill inte att Sverige och Finland ska gå med i NATO.

https://www.nrk.no/norge/solberg-om-rodt-motstand-mot-finsk-og-svensk-nato-medlemskap_-_-harreisende-1.15973124
Citera
2022-05-20, 07:57
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ja, precis -- du tog som exempel på hur lätt det är att lämna ett land som inte lämnat.
Bra där.
Nej, jag tog det enda exemplet som existerade där något NATO land har ändrat sin NATO status. Jag tror minsann att du missförstår med flit. Det är en rätt osmaklig retorik du kör med.
Citera
2022-05-20, 08:00
Medlem
Citat:
Nej, jag tog det enda exemplet som existerade där något NATO land har ändrat sin NATO status. Jag tror minsann att du missförstår med flit. Det är en rätt osmaklig retorik du kör med.
Och sen insåg Frankrike sitt misstag och återgick till den vanliga versionen av Natomedlemskapet.
Senast redigerad av DeepDepp 2022-05-20 kl. 08:04.
Citera
2022-05-20, 08:03
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Nej, jag skrev att det inte är en stor fråga för väljarna. Det är givetvis en stor fråga för en del individer, men det var inte individer jag skrev om utan om gruppen väljare. Har du svårt med läsförståelsen?
Jag ser att du sätter dig på höga hästar och låtsas kunna avgöra vad andra väljare vill.
Det är du och sossarna ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in