https://da.se/2021/05/arbetsmiljover...over-reglerna/
Frn en artikel i Dagens Arbete:
Varfr granskar ni inte om truckkorten r kta eller inte?
Vi har varken mjlighet eller mandat att gra det.
Nr det intrffat en arbetsplatsolycka utreds den av polis och klagare p Riksenheten fr milj- och arbetsmiljml (REMA). Men inte heller de kontrollerar om korten r kta
eller inte.
Vi kontrollerar inte truckkortens kthet. De underlag som vi fr frn arbetsgivaren nr vi ska utreda frutstter vi r korrekt, sger Christer Forssman, kammarklagare p REMA.
De tycker inte att de har resurser fr att kunna granska alla handlingar som kommer in till dem.
/.../
Arbetsmiljverket granskar krtillstndet, men att bara kontrollera det tycker inte regionala skyddsombud r tillrckligt.
Vi har frstelse fr det, men vi kan inte g in och ta ver arbetsgivarens ansvar att skerstlla medarbetarens kompetens eller till exempel lmplighet fr att kra truck, sger Torben Vincentsen.
Enl. faktarutan:
Vem fr utfrda truckkort?
I princip vem som helst.
En annan artikel i Dagens Arbete, de kollar hur ltt det r att f truckkort:
I mejlet berttar Jonas att han behver ett truckkort nsta dag d hans anstllning brjar. Samtliga fretag som vi mejlade lovade Jonas truckkort inom ett par timmar mot betalning.
/en utbildare/
Om du vill bevisa fr ditt fretag att du redan har en gtt en kurs och har truckkort kan jag skicka till ditt fretag eller till dig ett epostmeddelande som bekrftar att du har ftt det frn oss innan du gr kursen.
/en annan/
Jonas: Behver jag Bank-id eller p annat stt bevisa att det r jag som gr teorin p distans? Utbildare 2: Nej. Tycker du det r svrt kan
du be en kompis hjlpa dig.
/en annan/
Jonas: Det lter som lite lite krtid?
Utbildare 3: Tro mig, kra truck r busenkelt. Vi garanterar att alla som gr kursen fr
truckkort.
En annan artikel i Dagens Arbete,
En annan som frskt f stopp p fusket r Johan Nyman, regionalt skyddsombud p Transport. Efter att en man blev pkrd av en truck inne p ett lager i Gteborg upptckte Johan Nyman att truckfrarna saknade truckkort och hade inte genomgtt ngon utbildning.
Han stoppade arbetet. Men dagen efter rullade allt p som vanligt igen. Arbetsmiljverket hade hvt skyddsstoppet d arbetsgivaren meddelat att de sett till att samtliga anstllda frare nu hade truckkort. /.../
Fyra anstllda intygade ven skriftligt att de inte ftt ngon utbildning. Johan Nyman trodde att det skulle rcka fr att Arbetsmiljverket skulle ingripa. Men det gjorde det inte. Arbetsmiljverket har inte ngon skyldighet att granska truckkort eller andra utbildningsbevis. Vittnesutsagorna frn de anstllda avfrdades i det hr fallet nr arbetsgivaren hvdade att de anstllda ljg. /.../
Arbetsmiljverket kontrollerar i stllet krtillstnd som utfrdas till truckfrare av arbetsgivaren.
Arbetsgivarens krtillstnd r det allra viktigaste, har du inte det kr du olovandes och r sjlv ansvarig om det hnder ngot. T.ex. arbetsgivaren kan krva dig p ersttning om du kr snder ngot.
Det finns rekommenderat vad man ska kunna, men bara rekommenderat.
DA:s hvdande av "falska" truckkort br man ta med en nypa salt, det finns ingen certifiering av utbildare, som de sger "vem som helst
fr utfrda truckkort"
Det som finns rekommenderat r ganska omfattande, inget man lr sig p en frmiddag.
Det har utvecklat sig som s mycket annat hr i landet, frn en av artiklarna:
"Yusuf har frskt lyfta frgan om *falska kort och undermliga utbildningar. Nu betalar han priset. Under det *senaste ret har han ftt flera hot.
De som hller p med falska kort och oserisa utbildningar har hotat att brnna mina lokaler. Jag har familj och vgar inte driva anmlningar vidare hos polisen."
Om det saknas krtillstnd av arbetsgivaren kan Arbetsmiljverket utfrda sanktionsavgift, minimum 15000 fr en anstlld, sen 270 kr per anstlld upp till 500 st som r taket, dvs 150000. Allts smpengar verlag, om n en slant fr fretaget med en anstlld.