2022-05-19, 17:08
Avslutad
Ett annat skäl till varför politikerna ser det som mer nödvändigt med NATO idag än under kalla kriget skulle även kunna vara att hela riksdagen borde vara fullt medvetna om vad man har gjort/inte gjort åt bristerna i vår beredskap...

Inom alla möjliga områden. Och att dom därför vet att vi är i princip chanslösa i en större kris, och definitivt i ett krig.

Spekulation såklart, men som bygger på: Riksrevisionens tidigare rapporter 2008-2019 som handlar om diverse tänkbara kriser:

Citat:
“Dricksvattenförsörjning – beredskap för stora kriser (RiR 2008:8).

Samhället står inte väl rustat om en allvarlig kris skulle inträffa i dricksvattenförsörjningen.

Riksrevisionen har granskat om regeringen och ansvariga myndigheter har skapat förutsättningar för att allvarliga kriser inom dricksvattenförsörjningen ska kunna hanteras.

En allvarlig kris innebär att dricksvatten som ett livsuppehållande livsmedel inte kan distribueras till befolkningen i någon av våra största städer, att många människors hälsa och stora ekonomiska värden äventyras och att medborgarnas förtroende för myndigheterna riskerar att skadas."

Citat:
"Pandemier – hantering av hot mot människors hälsa (RiR 2008:1)

En granskning av statens insatser för att hantera ett utbrott av pandemisk influensa har genomförts.

Granskningen visar allvarliga brister i samhällets beredskap för att hantera ett utbrott av en influensapandemi."

Citat:
"Om det värsta skulle hända – statens arbete för att förhindra och hantera kärntekniska olyckor (RiR 2019:30)

(...)Riksrevisionens samlade bedömning är att statens arbete för att förhindra och hantera kärntekniska olyckor inte kan bedömas som helt tillfredsställande.

Detta innebär att det kan bli svårt att bereda människors liv och hälsa samt egendom och miljö i Sverige ett tillfredsställande och likvärdigt skydd om en kärnteknisk olycka trots allt skulle inträffa, och att det även kan bli svårt att värna samhällets funktionalitet."

Citat:
“Föråldrade it-system – hinder för en effektiv digitalisering (RiR 2019:28)

Den övergripande slutsatsen är att flertalet myndigheter inte har gjort tillräckligt för att hantera problemet.

Riksrevisionen menar att problemet är så allvarligt och utbrett att det innebär ett hinder för en fortsatt effektiv digitalisering av statsförvaltningen.

Regeringen har dock bristande kunskap om förekomsten och konsekvenserna av problemen med föråldrade it-system. Det saknas också åtgärder som mer direkt riktas mot föråldrade it-system."

Osv. Osv. (Sedan blir det val efter val där alla "löser" det genom att fortsätta skylla på varandra)

https://www.riksrevisionen.se
Citera
2022-05-19, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Det gjorde jag inte. Jag skrev om "vet ej" är soffliggare, så skulle utfallet av "nej" bli betydligt större. Hur stort eller litet vet jag såklart inte (det är kanske därför vi ska rösta om det?).
Det är inte ett rimligt antagande. Studier har visat att de som väljer "vet ej" i denna typ av OP är mer benägna att inte rösta i parlamentsval.

Om antalet röstberättigade i Sverige är säg 7miljoner (minns inte exakt) och c:a 3.5milj röstar "ja" 1.75milj röstar "nej" 1.75milj "röstar ej, ligger på soffan" hur kan det anses att "ja" vinner med liten marginal?

Sorry citerade fel person i alla hast.
Skulle citera libertarismus
Citera
2022-05-19, 17:26
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Om antalet röstberättigade i Sverige är säg 7miljoner (minns inte exakt) och c:a 3.5milj röstar "ja" 1.75milj röstar "nej" 1.75milj "röstar ej, ligger på soffan" hur kan det anses att "ja" vinner med liten marginal?

Sorry citerade fel person i alla hast.
Skulle citera libertarismus
Min poäng var att den procentuella delen av "nej-sidan" blir större om man tar bort "vej ej". 23% blir 30% (23/76 ~0,3), visserligen blir "ja-sidan" också större. Men eftersom du skrev att du tog hänsyn till "nej-sidan" ville jag bara påpeka att den blir större procentuellt sett (inte i absoluta tal) om "vet ej" är soffliggare.
Citera
2022-05-19, 17:43
Medlem
Citat:
Det gjorde jag inte. Jag skrev om "vet ej" är soffliggare, så skulle utfallet av "nej" bli betydligt större. Hur stort eller litet vet jag såklart inte (det är kanske därför vi ska rösta om det?).
Det är inte ett rimligt antagande. Studier har visat att de som väljer "vet ej" i denna typ av OP är mer benägna att inte rösta i parlamentsval.

Citera
2022-05-19, 18:01
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
I ditt exempel skulle ju "ja" få 67% och "nej" 33%, vilket inte är en liten marginal. Men med om man räknar med "vet ej" skulle "nej" endast få 25%, detta trodde jag var viktigt för dig då du tidigare skrev att "nej-sidans" storlek delvis avgör majoritetens storhet.
Citera
2022-05-19, 18:12
Medlem
Citat:

När man ser på hur andra länder rapporterar om Finlands och Sveriges opinion för/emot ett medlemskap så noteras det att Finlands stöd är skyhigh och att Sveriges är tveksamt. Vilket självklart beror på att gruppen tveksamma är så pass stor i Sverige.

Att en majoritet är för trollar inte bort det faktumet eftersom tveksamma kan svänga åt båda hållen.

Likaledes verkar inte debatten "det gick för fort" finnas i Finland på samma sätt. som här. Någon finländare får gärna rätta mig om jag har fel i det.

Men det verkar som Finland kunnat förankra sitt beslut hos sin befolkning på ett helt annat sätt..
Citera
2022-05-19, 18:14
Medlem
Citat:
I ditt exempel skulle ju "ja" få 67% och "nej" 33%, vilket inte är en liten marginal. Men med om man räknar med "vet ej" skulle "nej" endast få 25%, detta trodde jag var viktigt för dig då du tidigare skrev att "nej-sidans" storlek delvis avgör majoritetens storhet.

Ja hur du än räknar vinner "ja" sidan övertygade.
Citera
2022-05-19, 18:15
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ja hur du än räknar vinner "ja" sidan övertygade.
I ditt påhittade exempel ja, såklart. Men i verkligheten är det en annan fråga.
Citera
2022-05-19, 18:16
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
När man ser på hur andra länder rapporterar om Finlands och Sveriges opinion för/emot ett medlemskap så noteras det att Finlands stöd är skyhigh och att Sveriges är tveksamt. Vilket självklart beror på att gruppen tveksamma är så pass stor i Sverige.

Att en majoritet är för trollar inte bort det faktumet eftersom tveksamma kan svänga åt båda hållen.

Likaledes verkar inte debatten "det gick för fort" finnas i Finland på samma sätt. som här. Någon finländare får gärna rätta mig om jag har fel i det.

Men det verkar som Finland kunnat förankra sitt beslut hos sin befolkning på ett helt annat sätt..
Debatten i Finland har inte gått fort, den har varit aktiv sedan minst 90-talet, efter att Sovjet upplöstes.
Finlands folk har ett annat läge, en helt annan historia och helt andra skäl att vilja gå in i NATO när ryssen väl briserat - än Sverige. Där är majoriteten för NATO stor - sk kvalificerad majoritet med 76%.
Det finns här.
Citera
2022-05-19, 18:22
Medlem
Citat:
I ditt påhittade exempel ja, såklart. Men i verkligheten är det en annan fråga.

Ok, i din verklighet vinner "nej", då förstår jag.
Citera
2022-05-19, 18:22
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Debatten i Finland har inte gått fort, den har varit aktiv sedan minst 90-talet, efter att Sovjet upplöstes.
Finlands folk har ett annat läge, en helt annan historia och helt andra skäl att vilja gå in i NATO när ryssen väl briserat - än Sverige. Där är majoriteten för NATO stor - sk kvalificerad majoritet med 76%.
Det finns här.
Jag tycker inte att det gått fort i Sverige heller. Vi har stadigt i årtionden närmat oss NATO mer och mer. Vi sitter på NATO möten och vi övar och samtalar ständigt med NATO. Det är knappast en överraskning att det till slut kommer en medlemsansökan.
Citera
2022-05-19, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Jag tycker inte att det gått fort i Sverige heller. Vi har stadigt i årtionden närmat oss NATO mer och mer. Vi sitter på NATO möten och vi övar och samtalar ständigt med NATO. Det är knappast en överraskning att det till slut kommer en medlemsansökan.

Håller med fullständigt. Många tror att frågan om NATO togs upp på agendan för första gången för några veckor sen. Der har pågått länge även i Sverige även om väldigt många inte uppmärksammat det alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in