Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-06-09, 18:18
  #8725
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
När Trump var som värst så skissade de västeuropeiska demokratierna på hur de skulle kunna skapa en ny försvarsalians.

Om NATO slutar vara den fria världens demokratiers försvarare, då kommer det behöva uppstå andra försvarsalianser.

Antingen löser NATO problemet med att halvdiktatorn Erdogan vill bestämma spelreglerna i NATO, eller så kommer de behövas en ny försvarsalians så småningom.

Varken Erdogan eller Putin ska bestämma över Sveriges politik, över Svenska medier eller över Svenska ministrar.

Jag skulle inte vilja påstå att Erdogan bestämmer spelreglerna i NATO eller Sveriges politik, han blockerar nya medlemmar för att han misslyckats med sin inrikespolitik som totalitära ledare alltid tenderar att göra.
NATO vill inte bli av med Turkiet pga deras starka militär och strategiska läge därför gör man allt för att lösa problemet och om det hålls ens någorlunda demokratiska val i Turkiet finns ju en chans att Erdogan förlorar med tanke på att han verkar misskött inte minst ekonomin grovt.
Turkiets problematik med bristande demokrati har inte kommit över en natt heller, det har pågått länge men NATO:s regel om att alla medlemsstater måste godkänna nya medlemmar gör att Turkiets problem kommer till ytan.
Citera
2022-06-10, 12:39
  #8726
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Turkiets problematik med bristande demokrati har inte kommit över en natt heller, det har pågått länge men NATO:s regel om att alla medlemsstater måste godkänna nya medlemmar gör att Turkiets problem kommer till ytan.


NATO förlorar sin legitimitet om det accepterar att försvara en halv-diktatur som angriper befolkningsgrupper utanför sitt land och kräver att andra natoländer ska vara lojala med deras världsbild.

Erdogan har bara 1/4 del av rösterna, men oppositionen har svårt att ena sig för många politiker och journalister har satts i fängelse.
Citera
2022-06-10, 15:41
  #8727
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
NATO förlorar sin legitimitet om det accepterar att försvara en halv-diktatur som angriper befolkningsgrupper utanför sitt land och kräver att andra natoländer ska vara lojala med deras världsbild.

Erdogan har bara 1/4 del av rösterna, men oppositionen har svårt att ena sig för många politiker och journalister har satts i fängelse.

Erdogan har 50% stöd i sitt land.
Citera
2022-06-10, 17:33
  #8728
Medlem
Mightybitchs avatar
Erdogan ❤️ Ryssland
Citera
2022-06-10, 18:06
  #8729
Medlem
Typ alla andra länder i Nato vill ha med Sverige och Finland. Släng ut Turkiet så är problemet löst.
De har ändå inte i Nato att göra.
Citera
2022-06-10, 19:13
  #8730
Avstängd
Låt Finland gå med. Och låt sedan Finland överta Gotland. Sen kan Sverige fortsätta vara EUs gemensamma flyktingläger. Varken Nato eller EU vill ha skiten.
Citera
2022-06-10, 19:43
  #8731
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
NATO förlorar sin legitimitet om det accepterar att försvara en halv-diktatur som angriper befolkningsgrupper utanför sitt land och kräver att andra natoländer ska vara lojala med deras världsbild.

Erdogan har bara 1/4 del av rösterna, men oppositionen har svårt att ena sig för många politiker och journalister har satts i fängelse.

Erdogans urholkning av demokratin i Turkiet är ett problem, inte bara för NATO.
Dock finns det inte mycket någon kan göra om Erdogan bestämt sig för att stoppa Finland och/eller Sverige från NATO men Turkiets militära och geografiska ställning i NATO är starkt och det vet Erdogan.
NATO kan inte och vill inte bli av med Turkiet inte minst pga att det finns stor risk att Erdogan slår sig ihop med Putin och det förstår NATO att det vore katastrofalt, totalitära ledare brukar ofta kunna "klia varandras ryggar". Erdogans köp av s-400 systemet av Ryssland är ett tydligt närmande från Erdogans sida vilket fick USA att ilskna till.

Om NATO:s legitimitet är hotad pga Turkiet så har den varit så en längre tid, dock som jag skrev ovan så finns det två "dåliga" val och man väljer det minst dåliga vilket är att ha Turkiet kvar i NATO. Verkar inte rent praktiskt gå att sparka ut nån ur NATO heller förutom att möjligen på något vis göra tillvaron så svår att det oönskade landet självmant går ur, men det är ett extremt teoretiskt och osannolikt scenario.
Citera
2022-06-12, 16:22
  #8732
Medlem
Finland går inte med i Nato utan Sverige säger Niinistö.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ges-sak-ar-var
Citera
2022-06-12, 16:37
  #8733
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Finland går inte med i Nato utan Sverige säger Niinistö.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ges-sak-ar-var

Intressant nog finner jag inte samma rubriker i finsk press. Utan där är mera : Man måste lyssna på Turkiets oro !
Citera
2022-06-12, 17:05
  #8734
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Intressant nog finner jag inte samma rubriker i finsk press. Utan där är mera : Man måste lyssna på Turkiets oro !

Vilka rubrikssättningar som görs i respektive tidning är väl egentligen inte så relevant i sammanhanget. Det viktiga är väl vad Niinistö svarade:


Kan man tänka sig en situation där Finland fortsätter sin process utan Sverige?

– Då jag senast besökte Sverige sade jag det mycket klart. I Sverige har man sagt att ”Finlands sak är vår”. På samma sätt är Sveriges sak vår. Det betyder att vi går vidare hand i hand.
Citera
2022-06-13, 12:08
  #8735
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Intressant nog finner jag inte samma rubriker i finsk press. Utan där är mera : Man måste lyssna på Turkiets oro !

I find it possible that there is deliberate effort to not to give this "announcement" more traction. I assume this was NOT coordinated with the other political leadership, and think at least part of it thinks (like me) that it was a very BAD idea.
Citera
2022-06-13, 12:37
  #8736
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Vilka rubrikssättningar som görs i respektive tidning är väl egentligen inte så relevant i sammanhanget. Det viktiga är väl vad Niinistö svarade:

Kan man tänka sig en situation där Finland fortsätter sin process utan Sverige?

– Då jag senast besökte Sverige sade jag det mycket klart. I Sverige har man sagt att ”Finlands sak är vår”. På samma sätt är Sveriges sak vår. Det betyder att vi går vidare hand i hand.

Om jag har förstått det hela rätt, så röstas det separat för länderna. Således om då det röstas för Finland först och det blir "tummen upp".., och sedan blir det "tummen ner" för Sverige.., är det då realistiskt att Finland kovänder och säger : "-Nej förresten, inte nu"..

Men det som kommer troligen att ske, är att man försäkrar sig att Turkiet ger ett "tummen upp" för bägge länderna innan det blir en omröstning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback