2022-06-14, 00:52
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
Från Dagbladet :
MUSKÖ (Dagbladet): Hunder med den skarpeste luktesansen deltok i søk mandag til havs og på land etter den forsvunne nordmannen Terje Johansen.

En av letehundene var den som fant Kim Wall i havet utenfor København etter drapet i ubåten til Peter Madsen 2017.

Men den markerte ikke for mistenkelig lukt eller andre spor etter Terje Johansen (61) i søket på og rundt den strategiske militærøya Muskö sør for Stockholm.

- Nå er mysteriet rundt forsvinningen blitt enda større. Snart et halvt år etter har det ikke kommet noen konkrete spor som kan gi en forklaring på hva som skjedde, sier kriminalinspektør Lotta Thyni i politiet i Stockholm til Dagbladet.
länk till reportagen :
https://www.dagbladet.no/nyheter/storstilt-savnetsok-mysteriet-enda-storre/76347710

Om en olycka skett och kroppen hade hamnat i terrängen så borde rimligen diverse asätare som rävar, vildsvin, kråkor med flera spritt kvarlevorna. Det borde väl göra det än lättare för en hund att känna vittring? Särskilt tränade likhundar. Han kan förstås gått ner sig i nån djup klippskreva men tycker ändå en tränad hund skulle känt vittring om det var inom sökområdet. Han kan ju såklart gått rätt långt men det var mörkt och -15° då han försvann.

Kanske tog han med sig en flaska sprit från bilen, bröt sig in i nåt båthus, båt, förråd, drack sig redlös och frös ihjäl?
Citera
2022-06-14, 01:01
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Det står förresten i artikeln att motorsågen och den saknade registreringsskylten återfanns nära bilen. Ingen annan DNA än TJs fanns i bilen. Sista samtalen ska ha ringts 17:21 och 17:28 till en granne och en familjemedlem.
Det står inget om det okända nr han ringt som nämndes i en annan artikel.
Citera
2022-06-14, 01:26
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Det står förresten i artikeln att motorsågen och den saknade registreringsskylten återfanns nära bilen. Ingen annan DNA än TJs fanns i bilen. Sista samtalen ska ha ringts 17:21 och 17:28 till en granne och en familjemedlem.

Noterade detsamma. Även skylt, o dna.

Man får intrycket att Terje lämnat bilen själv.

Alla typer av vävnad eller blod som ligger kvar skulle nog kunna ge spår för hundarna.
Citera
2022-06-14, 01:31
Medlem
Citat:
Har sagt det innan och säger det igen, nått är helt galet i detta försvinnande.
All info som kommit ut ändras,det läggs till info lite hur som helst. Vittnesuppgifter från en person är ändrade från en artikel till att stå något helt annat i en annan artikel.
Något lurt är det med det hela.
Jag har heller aldrig varit med om att telefonanalytiker är med på sökningar av försvunna personer, och nu skulle 2 st varit med på söket efter T.
Nä tyvärr, detta tror jag inte alls på.
Senast redigerad av Medvetenommycketxx 2022-06-14 kl. 01:47. Anledning: Tillägg
Citera
2022-06-14, 03:08
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:

Vet inte om jag läste slarvigt första gången jag läste artikeln. Men nu när jag läser den igen står det att sista samtalet var 20:21 till en granne?
Stämmer de uppgifterna är det ju ca 2 1/2 h efter att han körde genom bommen?

Det borde ju rimligen vara samtalet som grannen tidigare uppgav att han ringde ca 18:15 som varade i 5 sek innan någon lade på? Och att tidpunkten i artikeln är fel? Eller minns kanske grannen fel på så lång tid?
Senast redigerad av bottenpaflaskan 2022-06-14 kl. 03:31. Anledning: Tillägg
Citera
2022-06-14, 10:09
Medlem
PippiAvdesyvhavs avatar
Citat:
Vet inte om jag läste slarvigt första gången jag läste artikeln. Men nu när jag läser den igen står det att sista samtalet var 20:21 till en granne?
Stämmer de uppgifterna är det ju ca 2 1/2 h efter att han körde genom bommen?

Det borde ju rimligen vara samtalet som grannen tidigare uppgav att han ringde ca 18:15 som varade i 5 sek innan någon lade på? Och att tidpunkten i artikeln är fel? Eller minns kanske grannen fel på så lång tid?

Ja det står sista samtal 20.21:

Citat Dagbladet:
- De to siste telefonene 1. desember var klokka 17.28 med et familiemedlem og 20.21 med en nabo. Det var mange innkomne oppringninger til batteriet var flatt i vinterkulda 7. eller 8. desember. Alle var fra kjentfolk, sier de to telefonanalytikerne.

Jag tror inte Terje er/har vært der ute nogon gång. Tror dom bør sjekke her hjemme i Norge.
Citera
2022-06-14, 13:16
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PippiAvdesyvhav
Ja det står sista samtal 20.21:

Citat Dagbladet:
- De to siste telefonene 1. desember var klokka 17.28 med et familiemedlem og 20.21 med en nabo. Det var mange innkomne oppringninger til batteriet var flatt i vinterkulda 7. eller 8. desember. Alle var fra kjentfolk, sier de to telefonanalytikerne.

Jag tror inte Terje er/har vært der ute nogon gång. Tror dom bør sjekke her hjemme i Norge.

20:21 med nabo, gäller det än?

Då bör ju bilen ha kommit ”fram”.

Det där är ju skumt. Eller var det en fickringning till en okänd norsk kvinna ?
Citera
2022-06-15, 07:59
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
20:21 med nabo, gäller det än?

Då bör ju bilen ha kommit ”fram”.

Det där är ju skumt. Eller var det en fickringning till en okänd norsk kvinna ?

Dom har inte ändrat i artikeln än iaf.. Stämmer uppgiften om 20:21 så har han eller nån annan haft tillgång till telefonen minst 2 1/2 h efter det att bilen passerade bommen.
Känns som det blev mer frågor än svar efter den senaste artikeln.
Citera
2022-06-15, 08:58
Moderator
pudelluss avatar
Den här gången verkar tidningen ha varit på plats. Kan det finnas något tidigare nämnt klockslag som liknar 20.21? Skrev man Södertälje men egentligen syftade på Svärdsö (1 mil från kommungränsen)? Eller har nya uppgifter tillkommit?

Citat:
Telefonen er sporet til Karlstad, Södertälje og Lidingö og punkter nord for Stockholm samme kveld og natt..
Citat:
https://www.dagbladet.no/nyheter/storstilt-savnetsok-mysteriet-enda-storre/76347710
Citera
2022-06-15, 10:26
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Dom har inte ändrat i artikeln än iaf.. Stämmer uppgiften om 20:21 så har han eller nån annan haft tillgång till telefonen minst 2 1/2 h efter det att bilen passerade bommen.
Känns som det blev mer frågor än svar efter den senaste artikeln.

Verkar inte som polisen vill va så tydliga med det än. Det är väl förståeligt.

Hade vart intressant veta men givet att utredningen inte gått framåt så är det väl inget helt avgörande. Det har aldrig talats om längd eller dyl på det samtalet? Formuleringen antyder ju ändå att någon svarat. Vilket skulle betyda att Terje inte antytt i samtalet vad som hänt?

Vad i hela friden gjorde T i tre timmar i skogen då?

Det finns ju tid för lite av varje. Som att besöka ngn. Eller försöka bryta sig in...?

Eller har han fått trassel med bilen o försökt hitta ett hus med nån i o sen blivit misstänkt för tjuv?

Eller har han... mest tröttnat på livet i Norge?
Senast redigerad av Lonnrot 2022-06-15 kl. 10:37.
Citera
2022-06-15, 20:22
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ah. Vad påhittiga ni är. Hade jag aldirg kommit på. Men i så fall så lyckades väl inte detta? Om syftet var att verkligen komma över huset.

Citat:
Verkar inte som polisen vill va så tydliga med det än. Det är väl förståeligt.

Hade vart intressant veta men givet att utredningen inte gått framåt så är det väl inget helt avgörande. Det har aldrig talats om längd eller dyl på det samtalet? Formuleringen antyder ju ändå att någon svarat. Vilket skulle betyda att Terje inte antytt i samtalet vad som hänt?

Vad i hela friden gjorde T i tre timmar i skogen då?
...
Han sågade kanske ned ett träd?
Jag håller helt med om att turerna bara blir konstigare när det kommer fram uppgifter om nya telefonsamtal.
Senast redigerad av Linxieloo 2022-06-15 kl. 20:26.
Citera
2022-06-16, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linxieloo
Han sågade kanske ned ett träd?
Jag håller helt med om att turerna bara blir konstigare när det kommer fram uppgifter om nya telefonsamtal.
Jag tror att polisen vet mycket mer om adressen han nämnde och vem han varit i kontakt med än de vill gå ut med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in