2022-05-19, 13:40
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Känns bra mycket säkrare att vara min egen bank än att låta mina tillgångar ligga i det korrupta och snart fallerade fiatsystemet.

Och det skall sägas att bor du i Sydamerika, Afrika, Asien, Mellanöstern, eller någon av de svagare demokratierna i Europa så lär det kännas mycket säkrare att ha sina tillgångar på Coinbase framför den inhemska banken.
Citera
2022-05-19, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Säkerhetsaspekten med bitcoin är för övrigt helt horribel. Vad gör du om din plånbok blir hackad? Eller om du glömmer ditt lösenord? Eller om din plånbok går sönder? Osv... dina miljarder är borta. Det är lite motsägelsefullt att först hävda att det är en styrka att bitcoin är decentraliserat och samtidigt hur fint det är med att du kan ta med dig dina bitcoins överallt. Du kan ju därför bli av med dem hur enkelt som helst. Ingen vill använda en sån "store of value".
Se bitcoin som digitalt guld. Du väljer själv om du vill bevara din guldklimp under madrassen eller om en bank ska hantera den åt dig.

Men till skillnad från vanligt guld kan du också ha flera nyklar till bitcoinen gömda på flera platser.
Eller låta din nykel ligga i minnet med 12 ord.

Du kan dessutom lägga ett tidslås så att INGEN kommer åt dom förrän den dagen passerat.

Vad menar du är så negativt med alla dessa möjligheter? Är man rädd för att tappa lösenordet låter man banken ta hand om det. Det utesluter fortfarande inte alla möjligheter för oss själva att styra över vad som är vårt.
Citera
2022-05-19, 14:12
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
I motsats till vad? Hittills har människan inte konstruerat ett bättre store of value än BTC. Så ser jag det iallfall. Säkerheten får man lösa själv, personligt ansvar du vet. Du kan förvara dina seeds på papper om du vill, i ett kassaskåp.

Känns bra mycket säkrare att vara min egen bank än att låta mina tillgångar ligga i det korrupta och snart fallerade fiatsystemet.

Javisst, om man tänker sig att framtiden är en Mad Max-anarki. Annars är det långt ifrån vettigt.
Citera
2022-05-19, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Mycket möjligt. Jag hade planer på att slänga in en stor skopa fiat i btc på 31k. Blev en liten skopa. Står redo att fiska upp mer. Som det ser ut nu kommer jag sätta in 20% av kvarvarande investeringskapital vid 25-26k. 30% vid 20-21k och resten vid 15-16k. När vi inte dessa nivåer innan sommaren 2023 är slut så åker det in ändå. Blir några sköna bitcoins in i plånboken.

Det är det sköna med att inte ha panik och försöka toktradea sig upp ur fattigdom med hög hävstång. Det enda som kan skada mig är om bitcoin dyker och inte återhämtar sig på 10+ år. Det ser jag som 1-2% risk.

1-2% risk? Vilken dåre du är. Köp du dina virtual tulip tokens, vi andra köper producerade bolag med utdelningar. Det är under den här kommande lågkonjukturen som bitcoin och annan dynga ska utplånas. Tänk att crypto aldrig existerat i en lågkonjuktur.
Citera
2022-05-19, 14:27
Medlem
Citat:
I motsats till vad? Hittills har människan inte konstruerat ett bättre store of value än BTC. Så ser jag det iallfall. Säkerheten får man lösa själv, personligt ansvar du vet. Du kan förvara dina seeds på papper om du vill, i ett kassaskåp.

Vad är det för value du bevarar? Är ju bara ett värde satt av folk i hopp om att dom ska bli rik, typ som lotter.
Citera
2022-05-19, 14:27
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Javisst, om man tänker sig att framtiden är en Mad Max-anarki. Annars är det långt ifrån vettigt.
Återigen, i Sverige är det inget större problem med banker men Ryssland, Ukraina, Turkiet, Grekland låst folk från att komma åt sina tillgångar. Det sker i vart och varannat land årligen.
Det är en halv miljard människor bara där. Du kan lägga till ytterligare 50 länder med hundratal miljoner invånare de senaste 20 åren.

I Argentina får utlänska företag inte föra ut dollar ur landet, utan måste köpa deras Peso(?) som har en galloperande inflation. Detta gjorde att priset på lyxkryssare rusade i höjden, då företag köpte dessa för sin kassa och seglade till USA för att likvidera.

Det var inte många år sedan Grekiska staten tog väl dessutom alla pengar över 1 miljon som folk hade på sina bankkonton.

Det finns all anledning för privata, men framförallt för stora företag att föredra att hantera sin kassa i Bitcoin.

Du får tänka lite hur det ser i världen utanför Sundbyberg eller var du nu bor...
Citera
2022-05-19, 14:28
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bidet2
Vad är det för value du bevarar? Är ju bara ett värde satt av folk i hopp om att dom ska bli rik, typ som lotter.
Ja, samma värde som gör att folk köper guld, aktier, fastigheter med mera.
Citera
2022-05-19, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Ja, samma värde som gör att folk köper guld, aktier, fastigheter med mera.

Nej du...
Folk köper aktier för att få tillgång till ett bolags framtida kassaflöde och utdelningar. Bitcoin har inga inkomster, bara utgifter.
Folk köper fastigheter för att bo i eller hyra ut till nån annan att bo där, du kan inte bo i en virtual tulip.
Folk kan köpa guld för många anledningar, den vanligaste är nog en bröllopsring.
Citera
2022-05-19, 14:38
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bidet2
Nej du...
Folk köper aktier för att få tillgång till ett bolags framtida kassaflöde och utdelningar. Bitcoin har inga inkomster, bara utgifter.
Folk köper fastigheter för att bo i eller hyra ut till nån annan att bo där, du kan inte bo i en virtual tulip.
Folk kan köpa guld för många anledningar, den vanligaste är nog en bröllopsring.

Värdet på aktien har väldigt lite med utdelningen att göra utan det är ren spekulation om att kunna sälja högre. Många aktier har inte ens utdelning, du vet...

Folk köper även fastigheter på ren spekulation. Speciellt företag som behöver få sin kassa att inte ätas upp av inflationen.

80% av handeln i guld, är i pappers guld i spekulationssyfte. Sedan är en stor del av den lilla del som blir över industrirelaterad (vilket ifs är ett värde). Ditt smyckes-värde är nog inte ens en procent av guldet värde idag.
Citera
2022-05-19, 15:01
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Det är väldigt konstigt att ha åsikter i specifika procentsatser, ärligt talat, som är baserade på exakt ingenting.

Man skulle nästan kunna hävda att du vill bara pumpa bitcoin på ett publikt forum med glädjesiffror. Hade det handlat om aktiemarknaden så hade det varit en juridisk gråzon.
Du kan väl tycka att det är konstigt om du vill. Det är min personliga bedömning, inget annat. Vad jag baserar den på har jag inte framfört. Trots det kan du redan nu säga att det är ”baserade på exakt ingenting”. Vad har du för belägg för det?

Du nämner också att jag sprider glädjesiffror. Vad har du för underlag som visar att det är glädjesiffror?

Hade det handlat om aktier så är det absolut ingen gråzon. Jag har full rätt att säga t ex att risken för att Teslaaktien går till noll är 1-2% enligt min bedömning. Inget olagligt alls.

Jag tror inte mina uttalanden här pumpar bitcoin överhuvudtaget. Att du tror att det ens är möjligt säger en del om dig. Jag säger det jag vill säga.
Citera
2022-05-19, 15:39
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Värdet på aktien har väldigt lite med utdelningen att göra utan det är ren spekulation om att kunna sälja högre. Många aktier har inte ens utdelning, du vet...

Folk köper även fastigheter på ren spekulation. Speciellt företag som behöver få sin kassa att inte ätas upp av inflationen.

80% av handeln i guld, är i pappers guld i spekulationssyfte. Sedan är en stor del av den lilla del som blir över industrirelaterad (vilket ifs är ett värde). Ditt smyckes-värde är nog inte ens en procent av guldet värde idag.

Värdet på aktien är, oavsett utdelning, ändå en andel av bolagets kassa + ägodelar och dylikt. Den är högst sannolikt inte 0.

Pappersguld kan jag hålla med om är skit.
Citera
2022-05-19, 16:34
Medlem
Madzen123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madzen123
Möjlig mid week reversal uppåt idag.

4h charten visar en nice uppsättning för en Long.
Ez
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in