2022-05-19, 12:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Även om den totala arean av en slalombacke kan innehålla 1% is och vara hårt pistad är ändå aldrig snö hårdare än betong och asfalt.

På vintern har man i regel en tjock mössa som i alla fall skyddar mer än inget alls.

Har oerhört svårt att se att det är vanligare att man sopar skallen i backen vid skidåkning jämfört med skejtboard.

Ändå en nästan fullständig enighet i den världen att åkning utan hjälm är ren idioti och att föräldrar som inte ser till att barnen har hjälm bör oroanmälas till socialtjänsten.

Skejtboard körs på ett underlag som inte kan bli mycket hårdare, asfalt och betong.

Hela brädan är som gjord för att dra i bakhuvudet i backen.

Som inte det räcker ska det gärna också blandas in stålkonstruktioner i form av räcken etc som det ska åkas över och runt.

Helt barhuvad utan mössa.

Och där tycks normen och kulturen både bland vuxna och ungdomar (ej mindre barn) vara hjälmlöst.

Vad beror detta på?

Har du själv åkt utan hjälm och slagit i melonen eller? Tror nog att dom flesta utan hjärnskador klarar av att stava till SKATEBOARD.

"skejtboard"

För helvete....
Citera
2022-05-19, 13:52
Medlem
Jag skejtade mycket förut. Många år.
Street, ramp, tävlade.
Ingen av oss hade hjälm, skulle nån ens föreslå det hade vi skrattat.
Kommer ihåg nån gång det kom en liten kille med hjälm, han fick en apelsin kastad rakt i plytet.
Var bara sån kulturen var då , iaf med dom jag skejtade med.
Vi söp, skejtade och tyckte vi var skitfräcka.
Sopade i huvudet ordentligt i en vertramp, annars slog jag aldrig i huvudet. Var mest handleder, anklar och sånt som tog stryk.
Citera
2022-05-19, 13:57
Avslutad
Normen säger väl att man ska ha hjälp i skidbacken, och inte på gatan. Ockhams rakkniv
Citera
2022-05-19, 14:08
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Jag tror att det även finns en stor praktisk aspekt: I skidåkning så sitter hjälm + balaklava bättre på plats och värmer bättre än mössa. Plus att skidglasögonen sitter bättre på plats när man har hjälm. Mössa + skidglasögon är extremt bökigt. Mössan korvar sig och/eller halkar på sne varje gång man försöker sätta upp glasögonen i pannan.

För skejtare finns nog inga praktiska fördelar med hjälm utöver det självklara då, att minska risken för att skada skallen.
Senast redigerad av Puss.in.boots 2022-05-19 kl. 14:16.
Citera
2022-05-19, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Mamma och pappa är med på Åre-resan. Mamma och pappa är inte med i skateparken.
Så enkelt är det nog!

Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Dessutom är skidåkning mer en familjesktivitet. Dvs föräldrarna tar på sig hjälm för att barnen ska använda hjälm. När barnen åker skateboard är föräldrarna hemma.

Har dom samma typ av föräldrar? Eller finns det skillnader i föräldrarnas inflytande och tyckande?

Citat:
Ursprungligen postat av PundarBaronen
Har du själv åkt utan hjälm och slagit i melonen eller? Tror nog att dom flesta utan hjärnskador klarar av att stava till SKATEBOARD.

"skejtboard"

För helvete....

Hej Boomer

https://svenska.se/so/?id=172633&pz=5

skejtboard skejt*boarden, plural skejt*boards el. skejt*boardar
substantiv [skej´tbård]

Citat:
Ursprungligen postat av casii
Kommer ihåg nån gång det kom en liten kille med hjälm, han fick en apelsin kastad rakt i plytet.

Senast redigerad av rotebro-conny 2022-05-19 kl. 15:49.
Citera
2022-05-19, 21:17
Medlem
ANewWayToSayHoorays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Handlar mycket om kulturen.

Sisådär 10år sen så hade fåtal hjälm i slalombacken.
Sen "hände" hjälmar blev snyggare å bättre att håller värmen bra.

Livet kan ändras snabbt så hjälm på, men svårt att övertala en ungdom när grupptrycket är stort.

Första gången jag hade hjälm på mig när jag åkte snowboard så fick jag en sladd framför ett hopp och slog i huvudet i isen framför hoppet så jävla hårt att och hade en fet huvudvärk resten av dagen. Då var jag glad att det blivit en standard grej att ha hjälm i backen. Kommer ha det 100% när jag åker skateboard med.
Senast redigerad av ANewWayToSayHooray 2022-05-19 kl. 21:23.
Citera
2026-08-09, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av casii
Jag skejtade mycket förut. Många år.
Street, ramp, tävlade.
Ingen av oss hade hjälm, skulle nån ens föreslå det hade vi skrattat.
Var bara sån kulturen var då , iaf med dom jag skejtade med.
Vi söp, skejtade och tyckte vi var skitfräcka.
Sopade i huvudet ordentligt i en vertramp, annars slog jag aldrig i huvudet. Var mest handleder, anklar och sånt som tog stryk.
Ja du låter skittuff. Som en riktig wannabe som sitter hemma och ritar och glor efter dom stora grabbarna medan du spinner vidare på alla dina mytomanhistorier. Kanske inte världens bästa knarkare men spelmissbruk och peddovarningar på dig. En riktig luffare låter du som.

https://youtu.be/Zr-u2cPJhYw?si=vzVOLrVfMlQ3HPZN
Citera
2026-08-09, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Ja du låter skittuff. Som en riktig wannabe som sitter hemma och ritar och glor efter dom stora grabbarna medan du spinner vidare på alla dina mytomanhistorier. Kanske inte världens bästa knarkare men spelmissbruk och peddovarningar på dig. En riktig luffare låter du som.

https://youtu.be/Zr-u2cPJhYw?si=vzVOLrVfMlQ3HPZN

Kul att du hittat hit till den här tråden med.
Åker du skateboard ?
Använder du hjälm?
Du förstärker ju inte alls bilden av dig själv som ett psykfall.
Har du suttit och gnisslat tänderna hela natten i ren ilska för att komma på saker att försöka dissa mig med?
Vad var det här, femte tråden som du tramspostade i --om mig.
Hoppas du slipper fler psykoser och sitter uppe hela natten som ett virrigt psykfall.
Lycka till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in