2022-05-19, 10:46
Medlem
Även om den totala arean av en slalombacke kan innehålla 1% is och vara hårt pistad är ändå aldrig snö hårdare än betong och asfalt.

På vintern har man i regel en tjock mössa som i alla fall skyddar mer än inget alls.

Har oerhört svårt att se att det är vanligare att man sopar skallen i backen vid skidåkning jämfört med skejtboard.

Ändå en nästan fullständig enighet i den världen att åkning utan hjälm är ren idioti och att föräldrar som inte ser till att barnen har hjälm bör oroanmälas till socialtjänsten.

Skejtboard körs på ett underlag som inte kan bli mycket hårdare, asfalt och betong.

Hela brädan är som gjord för att dra i bakhuvudet i backen.

Som inte det räcker ska det gärna också blandas in stålkonstruktioner i form av räcken etc som det ska åkas över och runt.

Helt barhuvad utan mössa.

Och där tycks normen och kulturen både bland vuxna och ungdomar (ej mindre barn) vara hjälmlöst.

Vad beror detta på?
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-05-19 kl. 10:50.
Citera
2022-05-19, 10:49
Medlem
TijuanaTequilas avatar
Vet inte men jag tänker att skillnaden i hastiget är den största faktorn.
Citera
2022-05-19, 10:52
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TijuanaTequila

Ligger mycket i det. Bra där!
Citera
2022-05-19, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TijuanaTequila

Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Ligger mycket i det. Bra där!

Men är du så duktig att du åker fort lägger du ju tyngdpunkten neråt i backen som dessutom sluttar neråt. Ok att man kan köra i kull men det finns ju inte alls samma rörelseenergi och kraft som får huvudet att med automatik dras rakt ner mot ett plant och stenhårt underlag.
Citera
2022-05-19, 11:03
Medlem
dwgs avatar
Handlar mycket om kulturen.

Sisådär 10år sen så hade fåtal hjälm i slalombacken.
Sen "hände" hjälmar blev snyggare å bättre att håller värmen bra.

Livet kan ändras snabbt så hjälm på, men svårt att övertala en ungdom när grupptrycket är stort.
Citera
2022-05-19, 11:16
Medlem
Nu hänger jag inte vansinnigt mycket i skateparker men jag tycker det har blivit vanligare med hjälm på senare år?
Själv försökte jag spela ball för något år sedan och skulle åka snowbord och dom frågade om jag ville ha hjälm? Nej nej jag kan det här, det är lugnt.
Men så var det en jättesöt tjej bredvid som tog en hjälm så... Jag tog en hjälm också. 🥺
Citera
2022-05-19, 11:18
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Även om den totala arean av en slalombacke kan innehålla 1% is och vara hårt pistad är ändå aldrig snö hårdare än betong och asfalt.

På vintern har man i regel en tjock mössa som i alla fall skyddar mer än inget alls.

Har oerhört svårt att se att det är vanligare att man sopar skallen i backen vid skidåkning jämfört med skejtboard.

Ändå en nästan fullständig enighet i den världen att åkning utan hjälm är ren idioti och att föräldrar som inte ser till att barnen har hjälm bör oroanmälas till socialtjänsten.

Skejtboard körs på ett underlag som inte kan bli mycket hårdare, asfalt och betong.

Hela brädan är som gjord för att dra i bakhuvudet i backen.

Som inte det räcker ska det gärna också blandas in stålkonstruktioner i form av räcken etc som det ska åkas över och runt.

Helt barhuvad utan mössa.

Och där tycks normen och kulturen både bland vuxna och ungdomar (ej mindre barn) vara hjälmlöst.

Vad beror detta på?

Mamma och pappa är med på Åre-resan. Mamma och pappa är inte med i skateparken.
Så enkelt är det nog!
Citera
2022-05-19, 11:23
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Men är du så duktig att du åker fort lägger du ju tyngdpunkten neråt i backen som dessutom sluttar neråt. Ok att man kan köra i kull men det finns ju inte alls samma rörelseenergi och kraft som får huvudet att med automatik dras rakt ner mot ett plant och stenhårt underlag.

Den stora faran med skidåkning är inte slaget i backen utan i något annan föremål (ex ett träd utanför backen, eller en annan åkare som du glider in i med huvudet först med hög hastighet en stund efter att du ramlat).

Dessutom är skidåkning mer en familjesktivitet. Dvs föräldrarna tar på sig hjälm för att barnen ska använda hjälm. När barnen åker skateboard är föräldrarna hemma.
Citera
2022-05-19, 11:24
Medlem
TheJackets avatar
Finns massa skatare med hjälm.
Citera
2022-05-19, 11:28
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Nu hänger jag inte vansinnigt mycket i skateparker men jag tycker det har blivit vanligare med hjälm på senare år?
Själv försökte jag spela ball för något år sedan och skulle åka snowbord och dom frågade om jag ville ha hjälm? Nej nej jag kan det här, det är lugnt.
Men så var det en jättesöt tjej bredvid som tog en hjälm så... Jag tog en hjälm också. 🥺

Gullig anekdot. Men det hjälper inte, bärande av hjälm är lika töntigt oavsett bakomliggande faktorer.

Hjälm är för losers helt enkelt, det är sedan gammalt. Och så kommer det förbli!

Live dangerous, and you live right!
Citera
2022-05-19, 11:44
Medlem
borrizs avatar
Det är som med is-prinsessorna.
På konståkningsskolorna är det bara nybörjarna som använder hjälm.
Citera
2022-05-19, 11:52
Medlem
I Luleå så är det hjälmtvång (inne- och uteparken) om du är under 16.
Finns flera vuxna som alltid använder hjälm.

Själv så har jag aldrig använt hjälm så det har blivit några hjärnskakningar och stygn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in