2022-05-19, 13:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Jag tycker om en handlingskraftig regering som agerar efter det som de bedömer är bäst för Sverige och inte agerar efter någon hållning de hade förr. Jag ser inget odemokratiskt i att ändra ståndpunkt även om det sker strax innan ett val. Jag tycker inte det kommer som en blixt från klar himmel att S ändrat sig i NATO frågan, ända sen ryssarnas krig i Georgien 2008 och senare annektering av Krim har ju gjort att flera partier närmat sig ja i NATO frågan.

Du tycker det för att det går i linje med din åsikt. Om så inte skett hade du tyckt annorlunda. Tycker det är lite skrämmande att du (och många med dig) tar så lätt på de demokratiska principerna och inte klarar att skilja på den egna åsikten och och systemets pålitlighet.

Citat:
Oavsett vilka säkerhetspolitiska analyser som gjorts förr så har man gjort en ny nu, det har hänt lite sista tiden.
Det är väl ingen som vet vem som haft önskan att gå med i NATO eller inte, men nu har en analys av läget kommit fram till att det är bäst för Sverige, sen att du inte håller med och det har du alla rätt till.

Att fyra månader före ett val ändra kategoriskt nej till definitivt ja är något som framtiden kommer att se på ett mer nyktert sätt när den kommer.
Citera
2022-05-19, 13:16
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
God dag yxskaft. Läs vad jag skriver och försök förstå i stället för att komma med korkade uttalanden. De som säger att svenska folket tycker att det är rätt att ansluta sig till NATO kan inte göra det på något annat än opinionsundersökningar för att påstå det. Givetvis sneglar även partier som S på opinionsundersökningarna och drar egna slutsatser utifrån det. Om du inte begriper det är du helt okunnig.

Det som jag kritiserar är ett förfaringssätt där S väljer att byta sida totalt några månader före ett val. Läget är inte akut och det finns ingen anledning att inte avvakta till efter valet. Det vill de dock inte för de är rädda att det skulle missgynna dem.

Om du tycker att det är helt i sin ordning att partier går ut med en viss kategorisk hållning i ett val och sedan ändrar den kort före nästa val så får du naturligtvis tycka det. Det är bara hoppas att du kommer att bli drabbad i framtiden när någonting du tycker vänds till sin motsats utan att du fick någon möjlighet att reagera.
Om det är nödvändigt, givetvis skall de ändra sig då.
Du verkar fortfarande inte fatta detta med en parlamentarisk demokrati.
Frågan är om du är dum eller obildad?
Senast redigerad av Knut-Anne 2022-05-19 kl. 13:29.
Citera
2022-05-19, 13:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne

Subjektivt svar.
Citera
2022-05-19, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Tror jag visst att de gör men inte om att de uppfattar USA som fientliga. Det är de ju. Förr var det två stormakter som var fiender. Alla visste att de var fiender. Alla visste att i värsta fall kunde det bli världskrig, atomvapenkrig osv. Nu har Sovjetunionen upplösts, men USA är såklart fortfarande lika fientligt och det uppfattas som det. Just det är det väl inga frågetecken runt.

Ja det är väl tråkigt för ryssarna om de är rädd för USA men jag kan trösta ryssarna med att de har 1500 aktiva kärnvapen så ingen kan göra något åt ryssarna.
Putin är rädd för demokrati det är vad det handlar om och den rädslan kan vi tyvärr inte göra något åt och inte han heller, förutom kanske någon slags KBT terapi.
Dessutom är inte NATO samma som USA vad än folk säger. Kolla bara på Turkiet, de gör som de vill mot USA:s vilja i frågan om Sverige och Finland ska gå med i NATO.
Citera
2022-05-19, 13:30
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Subjektivt svar.
Oneliner.
Citera
2022-05-19, 13:33
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ja det är väl tråkigt för ryssarna om de är rädd för USA men jag kan trösta ryssarna med att de har 1500 aktiva kärnvapen så ingen kan göra något åt ryssarna.
Putin är rädd för demokrati det är vad det handlar om och den rädslan kan vi tyvärr inte göra något åt och inte han heller, förutom kanske någon slags KBT terapi.
Dessutom är inte NATO samma som USA vad än folk säger. Kolla bara på Turkiet, de gör som de vill mot USA:s vilja i frågan om Sverige och Finland ska gå med i NATO.

Hm, just det här med att Turkiet gör som de vill i fråga om Sverige och Finland är kanske inte bästa argumentet för NATO...
Citera
2022-05-19, 13:38
Medlem
Estland vann kampen om det land som snabbast godkänner Sverige och Finland som NATO-medlemmar. De har redan formellt sagt ja till bägge länderna:

https://twitter.com/kajakallas

Nu återstår övriga 29 (inklusive den labile Turken)
Citera
2022-05-19, 13:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Oneliner.

Du förstod alltså inte och svarar med ett ord på engelska. Jag förstår däremot varför du så lättvindigt bara stämmer in i kören. Jag fattar det dock inte. För att du ska förstå ska jag förklara.

Ett subjektivt svar betyder att du inte har någon objektiv grund att luta dig mot. Du utgår enbart från ditt eget tyckande och använder tomma ord i stil med »nödvändigt« som argument. Det är ingen som kan säga att det är nödvändigt. Det vet varken du eller någon annan. Att säga att det är nödvändigt bygger på att du själv antar något som inte har hänt och sedan sätter du likhetstecken mellan din uppfattning och en sanning som inte finns tillgänglig för någon. Den säkerhetspolitiska utredningen kom inte fram till att det är nödvändigt att göra det nu.

Det är brister i det demokratiska systemet när ett parti kategoriskt håller en linje som inte ens har gått att diskutera som de sedan ändrar kort före ett val utan att ge väljarna möjlighet att reagera på det. Det är du som är en nyttig idiot som tycker annorlunda.
Citera
2022-05-19, 13:54
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Du verkar fortfarande inte fatta detta med en parlamentarisk demokrati.
Frågan är om du är dum eller obildad?
Men lägg ner för bövelen. Herrgickan ifrågasätter inte partiers juridiska rätt att ändra ståndpunkt och rösta om det i riksdagen i enlighet med regeringsformen. Han ifrågasätter huruvida det är demokratiskt förankrat att lova någonting innan valet, men göra motsatsen efter valet. Vår representativa demokrati riskerar nämligen att bli ganska ihålig om partierna skiter i sina löften och bara gör vad de själva vill.
Citera
2022-05-19, 14:00
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Jag tycker om en handlingskraftig regering som agerar efter det som de bedömer är bäst för Sverige och inte agerar efter någon hållning de hade förr. Jag ser inget odemokratiskt i att ändra ståndpunkt även om det sker strax innan ett val. Jag tycker inte det kommer som en blixt från klar himmel att S ändrat sig i NATO frågan, ända sen ryssarnas krig i Georgien 2008 och senare annektering av Krim har ju gjort att flera partier närmat sig ja i NATO frågan.

Oavsett vilka säkerhetspolitiska analyser som gjorts förr så har man gjort en ny nu, det har hänt lite sista tiden.
Det är väl ingen som vet vem som haft önskan att gå med i NATO eller inte, men nu har en analys av läget kommit fram till att det är bäst för Sverige, sen att du inte håller med och det har du alla rätt till.
Finns det någon gräns för dig där du skulle anse att en ändring av en ståndpunkt mellan två riksdagsval är odemokratisk? Hade det varit demokratiskt att gå med i EU utan att ge folket chansen att rösta om det, antingen i ett riksdagsval eller folkomröstning? Hade det varit demokratiskt att ge bort Lappland till Finland utan att låta svenska folket rösta om det?

Jag säger inte att det finns någon sådan gräns där det blir odemokratiskt, jag är bara nyfiken på dina tankar kring detta.
Citera
2022-05-19, 14:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Men lägg ner för bövelen. Herrgickan ifrågasätter inte partiers juridiska rätt att ändra ståndpunkt och rösta om det i riksdagen i enlighet med regeringsformen. Han ifrågasätter huruvida det är demokratiskt förankrat att lova någonting innan valet, men göra motsatsen efter valet. Vår representativa demokrati riskerar nämligen att bli ganska ihålig om partierna skiter i sina löften och bara gör vad de själva vill.

Precis och här pratar vi inte om vilket »löfte« som helst. De hade gott kunnat stilla sig och hade inte ens behövt göra det exakt samtidigt som Finland. Att lägga på sex månader och ordentligt tänka igenom frågan hade varit att ta ansvar på riktigt.

Det är bara förskräckta och historielösa som tror att det är ett akut hotande läge. Sverige löper ingen risk utanför NATO, Sverige löper ingen risk under ansökningstiden till NATO och Sverige kommer inte att löpa någon risk i NATO.
Citera
2022-05-19, 14:45
Medlem
Citat:
Du tycker det för att det går i linje med din åsikt. Om så inte skett hade du tyckt annorlunda. Tycker det är lite skrämmande att du (och många med dig) tar så lätt på de demokratiska principerna och inte klarar att skilja på den egna åsikten och och systemets pålitlighet.

Att fyra månader före ett val ändra kategoriskt nej till definitivt ja är något som framtiden kommer att se på ett mer nyktert sätt när den kommer.

Jag förstår fortfarande inte hur du kan påstå att demokratiska principerna åsidosätts för att ett parti gör en ny bedömning i en fråga och ändrar åsikt, oavsett om det är 2år eller 4månader till nästa val.
Var går tidsgränsen när ett parti får ändra åsikt utan att demokratin är hotad ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in