2022-05-19, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Varför skulle dom skicka missiler som kan skjutas ner?
Om dom nu skulle skicka missilier, kan vi räkna med att det blir hypersonic varianten.

Nej det kan vi inte. De har inte så många, och de är svindyra. Kanske nån enstaka. Enda effekten blir att Sverige får ännu starkare band till NATO och skadorna på Sverige blir sett till hela riket - minimala
Citera
2022-05-19, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Turkisk inrikespolitik avgör om Sverige får ansluta sig till NATO

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/turkiets-krav-for-att-slappa-in-sverige-i-nato

Väntat. Kan inte förstå hur detta kan vara en överraskning för någon. Turkiet är en tredje världens skurkstat, med inkompetens som genomsyrar exakt hela landet.

Se bara på deras inflation och hanteringen av den.
Citera
2022-05-19, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Jag är inte 100 % säker på vad jag tycker i sakfrågan men: det fetade?

S var ju mot NATO fram till alldeles nyligen. Det är väl ett demokratiskt problem att folk röstar på en sak och sen ändras den på några månader bara?
SD hade för övrigt också nej till NATO i sitt valprogram vilket innebär att ja och nej vägde ganska lika i Riksdagen.
Före invasionen brukar opinionssiffrorna väl ligga nånstans runt 40 procent ja till NATO och resten nej eller tveksamma. Eftersom det inte precis är så att Rysslands armé står för dörren men man vet att Putin och Ryssland är nojiga och känner sig hotade av USA: varför inte låta det ta lite mer tid?
Nu är ansökan redan inskickad så bollen är i rullning. Det känns inte bra.

Jag tycker det är sunt om partier kan ändra sig i frågor när förutsättningar ändras eller förvärras, att hålla fast vid gamla sanningar trots ändrade förutsättningar är ju inte alls bra enligt mig.
Att partier ändrar sig och byter ståndpunkt är ju vardagsmat oavsett vad de lovade i föregående val, så inget nytt där direkt, där får ju väljarna då avgöra i nästa val vilket parti de ger sin röst.
Finns väl inge anledning att vänta till "ryssen står utanför dörren", det är väl bättre att förbereda sig i god tid innan om det skulle ske, man måste inse att det inte alltid går att vänta och se.

Det är ju ingen som vet om Putin och Ryssland verkligen är nojiga, är det nåt de säger, ljuger de för att vina tid? Det går inte att veta. Vad ska mer tid göra för skillnad för Sverige? De enda som gynnas av mer tid är i så fall ryssarna. Förutsättningarna är ju tämligen klara och tack och lov så tillsätts det inte utredningar på frågor med klara förutsättningar som drar ut månader eller år på tiden som det ofta tenderar att göra i Sverige
Citera
2022-05-19, 12:42
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darfsson
Nej det kan vi inte. De har inte så många, och de är svindyra. Kanske nån enstaka. Enda effekten blir att Sverige får ännu starkare band till NATO och skadorna på Sverige blir sett till hela riket - minimala

Finns väl inget som pekar på det? Dom har ju redan skjutit av ett gäng i Ukraina, tror inte dom skulle göra det om det var dom sista eller dom bara har någon enstaka kvar.

https://edition.cnn.com/2022/03/22/europe/biden-russia-hypersonic-missiles-explainer-intl-hnk/index.html
Citera
2022-05-19, 12:49
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det viktigaste är som jag ser det principen att ett val används för att bestämma vilket mandat de politiska partierna har. Att göra NATO-frågan till något som i synnerhet S kategoriskt kan säga nej till och sedan tvärvänder strax före nästa val är utan tvekan att hantera det demokratiska mandatet på ett mycket tveksamt sätt.

Att använda opinionsundersökningar som underlag för hastiga beslut i stora frågor känns väldigt nära bananrepublikansk handlande.
Opinionsundersökningar används inte, herregud vad du tjatar!
Det är riksdagen som beslutar, vi har en parlamentarisk demokratin läs på!
Citera
2022-05-19, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Att ha en kategorisk hållning i en stor fråga och sedan ändra sig till det omvända strax före nästa val är i min värld att tänja på den demokratiska grundprincipen. Jag förstår givetvis att alla som nu vill gå med i NATO fullständigt skiter i det och tycker att det är bra för att det passar dem. Emellertid bör man alltid skilja på sak och process. Är detta verkligen ett tillvägagångssätt som man vill se i det vi i ordets rätta bemärkelse kallar demokrati?

Jag vill inte att det ska vara så. NATO i dag och något annat i morgon.

Det finns tre möjligheter eller kombinationer av dessa där regeringen (läs S) antingen:

-har grundat sin tidigare säkerhetspolitik på total okunskap om omvärlden.
-egentligen önskat gå med i NATO och bara väntat på tillfället.
-rädsla för att de skulle straffas i valet eftersom opinionsundersökningarna visat att ja ökat kraftigt.

Jag tycker om en handlingskraftig regering som agerar efter det som de bedömer är bäst för Sverige och inte agerar efter någon hållning de hade förr. Jag ser inget odemokratiskt i att ändra ståndpunkt även om det sker strax innan ett val. Jag tycker inte det kommer som en blixt från klar himmel att S ändrat sig i NATO frågan, ända sen ryssarnas krig i Georgien 2008 och senare annektering av Krim har ju gjort att flera partier närmat sig ja i NATO frågan.

Oavsett vilka säkerhetspolitiska analyser som gjorts förr så har man gjort en ny nu, det har hänt lite sista tiden.
Det är väl ingen som vet vem som haft önskan att gå med i NATO eller inte, men nu har en analys av läget kommit fram till att det är bäst för Sverige, sen att du inte håller med och det har du alla rätt till.
Citera
2022-05-19, 12:57
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Jag tycker det är sunt om partier kan ändra sig i frågor när förutsättningar ändras eller förvärras, att hålla fast vid gamla sanningar trots ändrade förutsättningar är ju inte alls bra enligt mig.
Att partier ändrar sig och byter ståndpunkt är ju vardagsmat oavsett vad de lovade i föregående val, så inget nytt där direkt, där får ju väljarna då avgöra i nästa val vilket parti de ger sin röst.
Finns väl inge anledning att vänta till "ryssen står utanför dörren", det är väl bättre att förbereda sig i god tid innan om det skulle ske, man måste inse att det inte alltid går att vänta och se.

Det är ju ingen som vet om Putin och Ryssland verkligen är nojiga, är det nåt de säger, ljuger de för att vina tid? Det går inte att veta. Vad ska mer tid göra för skillnad för Sverige? De enda som gynnas av mer tid är i så fall ryssarna. Förutsättningarna är ju tämligen klara och tack och lov så tillsätts det inte utredningar på frågor med klara förutsättningar som drar ut månader eller år på tiden som det ofta tenderar att göra i Sverige

Jo men det vet man, de uppfattar USA som aggressivt, en fientlig makt. Varför skulle de ljuga om en så sak, det har vart så ända sen kalla kriget.
Jag tycker det borde fått ta mer tid eftersom det inte finns en sån hotbild mot Sverige att det måste hastas fram. Kriget i Ukraina går inte ens bra för Ryssland.
Citera
2022-05-19, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Finns väl inget som pekar på det? Dom har ju redan skjutit av ett gäng i Ukraina, tror inte dom skulle göra det om det var dom sista eller dom bara har någon enstaka kvar.

https://edition.cnn.com/2022/03/22/europe/biden-russia-hypersonic-missiles-explainer-intl-hnk/index.html

Har det ändra något i krigsförloppet eller har ryssarna bara slösat pengar?
Ja de kan ha diverse robotar kvar men förråden krymper och nya tillverkas inte pga komponentbrist, funkar inte att slakta tvättmaskiner på komponenter.
Citera
2022-05-19, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Jo men det vet man, de uppfattar USA som aggressivt, en fientlig makt. Varför skulle de ljuga om en så sak, det har vart så ända sen kalla kriget.
Jag tycker det borde fått ta mer tid eftersom det inte finns en sån hotbild mot Sverige att det måste hastas fram. Kriget i Ukraina går inte ens bra för Ryssland.

Varför skulle ryssarna ljuga? De ljuger ju hela tiden, det är ju en del av problemet för de att ingen längre kan ta vad säger på allvar för det kommer så mycket lögner.
Finns väl inge anledning att vänta på att en hotbild uppstår, då kan det vara försent.
Det är väl inget hastat i NATO beslutet, bara för att många i Sverige inte har tänkt en sekund på vad NATO är och hur det fungerar så finns det andra kunniga inom orådet som hela tiden i många år löpande värderat läget med NATO medlemskap eller inte. Hur NATO fungerar och vad ett medlemskap innebär är för många helt oklart, då förstår jag om beslutet kan kännas hastat.
Citera
2022-05-19, 13:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Opinionsundersökningar används inte, herregud vad du tjatar!
Det är riksdagen som beslutar, vi har en parlamentarisk demokratin läs på!

God dag yxskaft. Läs vad jag skriver och försök förstå i stället för att komma med korkade uttalanden. De som säger att svenska folket tycker att det är rätt att ansluta sig till NATO kan inte göra det på något annat än opinionsundersökningar för att påstå det. Givetvis sneglar även partier som S på opinionsundersökningarna och drar egna slutsatser utifrån det. Om du inte begriper det är du helt okunnig.

Det som jag kritiserar är ett förfaringssätt där S väljer att byta sida totalt några månader före ett val. Läget är inte akut och det finns ingen anledning att inte avvakta till efter valet. Det vill de dock inte för de är rädda att det skulle missgynna dem.

Om du tycker att det är helt i sin ordning att partier går ut med en viss kategorisk hållning i ett val och sedan ändrar den kort före nästa val så får du naturligtvis tycka det. Det är bara hoppas att du kommer att bli drabbad i framtiden när någonting du tycker vänds till sin motsats utan att du fick någon möjlighet att reagera.
Citera
2022-05-19, 13:10
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Varför skulle ryssarna ljuga? De ljuger ju hela tiden, det är ju en del av problemet för de att ingen längre kan ta vad säger på allvar för det kommer så mycket lögner.
Finns väl inge anledning att vänta på att en hotbild uppstår, då kan det vara försent.
Det är väl inget hastat i NATO beslutet, bara för att många i Sverige inte har tänkt en sekund på vad NATO är och hur det fungerar så finns det andra kunniga inom orådet som hela tiden i många år löpande värderat läget med NATO medlemskap eller inte. Hur NATO fungerar och vad ett medlemskap innebär är för många helt oklart, då förstår jag om beslutet kan kännas hastat.

Tror jag visst att de gör men inte om att de uppfattar USA som fientliga. Det är de ju. Förr var det två stormakter som var fiender. Alla visste att de var fiender. Alla visste att i värsta fall kunde det bli världskrig, atomvapenkrig osv. Nu har Sovjetunionen upplösts, men USA är såklart fortfarande lika fientligt och det uppfattas som det. Just det är det väl inga frågetecken runt.
Citera
2022-05-19, 13:10
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Har det ändra något i krigsförloppet eller har ryssarna bara slösat pengar?
Ja de kan ha diverse robotar kvar men förråden krymper och nya tillverkas inte pga komponentbrist, funkar inte att slakta tvättmaskiner på komponenter.

Det var ju första gången sådana missilerna användes i en konflikt, någonsin, så vi får nog se det som ett test, mer än något annat, och missilerna träffade väl sina mål?

Konflikter används ofta för att testa nya vapen under realistiska förhållanden.
Normal testdata kan simuleras men riktig strid kan inte simuleras så denna typ av testning är ovärderlig för vapentillverkare.
Senast redigerad av doncroce 2022-05-19 kl. 13:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in