Citat:
Ursprungligen postat av
sillynamnam
Jag är inte 100 % säker på vad jag tycker i sakfrågan men: det fetade?
S var ju mot NATO fram till alldeles nyligen. Det är väl ett demokratiskt problem att folk röstar på en sak och sen ändras den på några månader bara?
SD hade för övrigt också nej till NATO i sitt valprogram vilket innebär att ja och nej vägde ganska lika i Riksdagen.
Före invasionen brukar opinionssiffrorna väl ligga nånstans runt 40 procent ja till NATO och resten nej eller tveksamma. Eftersom det inte precis är så att Rysslands armé står för dörren men man vet att Putin och Ryssland är nojiga och känner sig hotade av USA: varför inte låta det ta lite mer tid?
Nu är ansökan redan inskickad så bollen är i rullning. Det känns inte bra.
Jag tycker det är sunt om partier kan ändra sig i frågor när förutsättningar ändras eller förvärras, att hålla fast vid gamla sanningar trots ändrade förutsättningar är ju inte alls bra enligt mig.
Att partier ändrar sig och byter ståndpunkt är ju vardagsmat oavsett vad de lovade i föregående val, så inget nytt där direkt, där får ju väljarna då avgöra i nästa val vilket parti de ger sin röst.
Finns väl inge anledning att vänta till "ryssen står utanför dörren", det är väl bättre att förbereda sig i god tid innan om det skulle ske, man måste inse att det inte alltid går att vänta och se.
Det är ju ingen som vet om Putin och Ryssland verkligen är nojiga, är det nåt de säger, ljuger de för att vina tid? Det går inte att veta. Vad ska mer tid göra för skillnad för Sverige? De enda som gynnas av mer tid är i så fall ryssarna. Förutsättningarna är ju tämligen klara och tack och lov så tillsätts det inte utredningar på frågor med klara förutsättningar som drar ut månader eller år på tiden som det ofta tenderar att göra i Sverige