2022-05-19, 12:14
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Och frågetecken är begrepp? Ord har faktiskt betydelse. Jag konstaterar nu att du inte rett ut några som helst begrepp fast du påstod att du skulle det och dessutom inte verkar förstå vad det innebär. Du lyckades faktiskt inte nämna ett enda begrepp du rett ut trots allt.
Att zebror inte utvecklats från samma art som hästar.
Att människor delar DNA med flertalet djurarter.

Citat:
Vad sägs om till hästen, åsnans och zebrans gemensamma förfader?
Vi benade ju ut att hästar och zebror inte utvecklades från samma art. Zebror och åsnor utvecklades från "other zebrae species" och hästar ingick inte där. Vad menar du är deras gemensamma förfader?

Citat:
Fast det gjorde de ju, och ja, du skrev exakt det jag citerade, att de "inte har varit samma art någonsin". Exakt de orden.
De bror på hur du drar gränserna för 'samma art'. Du använder en väldigt bred definition där du tekniskt sett skulle kunna få det till att hästar och vargar en gång har varit samma art, vilket inte låter så logiskt egentligen eller hur?

Citat:
Så ditt påstående hade inte något distinkt värde heller? Det var taget ur luften?
Du kan t ex inte säga att ja har sagt att människor har över 90% samma DNA som hyenor med det, nej.

Citat:
Men du kände dig ändå manad att slå på stora trumman och konstatera att du nu skulle reda ut begreppsförvirring inom evolution och gjorde dina inlägg trots det?

Nej, snarare att du inte verkar förstå vad du pratar om eller vad ord du använder betyder och ser ut att svara på något helt annat än det du citerat.
Det kom att handla mer och mer om biologi allt eftersom, och ja va beredd på en mer religiös debatt eftersom det är sånt som intresserar mig.

Citat:
Hånfulla leenden kan vara rätt svåra att uttrycka i inläggsform. Jag tror du läser in mer än vad som finns där. Jag skulle även vilja veta vilka argument jag bemött med icke-svar. Det du citerade var del i en längre diskussion och inlägget innehöll idel motargument men just den raden handlade om att Hartlam ville lämna diskussionen om påven och hans påstådda anti-teism då han ansåg att det inte bidrog till diskussionen. Vad för motargument förväntar du dig till att någon vill sluta argumentera?
Du verkar inte veta vad det är du diskuterar.
Men det här är ett debattforum och man får hoppa in i debatter. Ja kände till zebrornas liknande DNA med hästar och allt det där sen tidigare; du kan inte välja att nån inte ska debattera med dig liksom. Och om ja ska va ärlig så borde diskussionen återgå till evolutionsteori och skapelselära.

Citat:
Ja, den stämmer bevisligen så långt då det faktiskt är testbart och demonstrerbart. Frågan blir då var finns spärren eller stoppfunktionen om man vill hävda att teorin inte fungerar längre än så.
Om du undrar om ja tror att de inte är möjligt pga. guds vilja eller liknande så tror ja inte det. Ja tror mycket väl att sånt kan fungera; ja förstår mekanismerna bakom det själv.
Citera
2022-05-20, 18:28
Medlem
Alla däggdjur utvecklades snabbt efter dinosauriernas massutdöende. Innan dess var Vi små ljusskygga djur som gömde Oss på dagtid för de hemska dinosaurier som dominerade ytan. På natten kom Vi fram och åt av det Vi kom över (ornivorer). Sedan när dessa skräcködlor dött ut utvecklades däggdjuren på 60 miljoner år till där Vi är idag.
Citera
2022-05-20, 19:16
Medlem
Vare sig Du som läser detta vill det eller inte så började livet i en pöl genom 🧬 långvarig kemisk evolution. Ju fortare Du accepterar det eller inte, desto mer värde kan Vi sätta på våra miserabla liv och den lilla tid Vi har i detta stora meningslösa Multiuniversum. Du lever på lånad tid. Gör det bästa av det. Det finns en Gud och Gud skiter högaktningsfullt i Oss och Vår värdelösa existens.
Citera
2022-05-20, 20:12
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaquesChirac
Jag antar att det går att använda evolutionsteorin och den centrala dogma om att Gud skapat Multiuniversum och allt som finns där, inklusive de naturlagar och kemiska evolution som gav upphov till urcellen för 3.7 miljarder år sedan på denna knappnål i detta universum och parallella dimensioner. Vilka är argumenten för och emot att man en dag kommer kunna kombinera modern biologi 🧬 och centrala dogmer inom religion. Vilken religion som helst, från de mest kända till de minst kända. Tycker admin att denna frågeställning passar bättre under filosofi så flytta det dit. Kom med sakliga argument och motargument, och inte tarvliga personargument eller trams/off topic.

Jag är ju inte bokstavstroende så för mig är Gud och evolutionen i någon mening olika uttryck för samma princip om livets uppkomst. Andemeningen här är ju att "skaparhanden" inte är en människas hand. Och samma princip gäller då för Bibeln som "Guds ord". Bibeln är ju en samling skrifter som skrivits av den osynliga hand som utgörs av kulturella och evolutionära mekanismer, snarare än ett verk av en människa.
Citera
2022-05-21, 01:03
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Jag är ju inte bokstavstroende så för mig är Gud och evolutionen i någon mening olika uttryck för samma princip om livets uppkomst. Andemeningen här är ju att "skaparhanden" inte är en människas hand. Och samma princip gäller då för Bibeln som "Guds ord". Bibeln är ju en samling skrifter som skrivits av den osynliga hand som utgörs av kulturella och evolutionära mekanismer, snarare än ett verk av en människa.
Så jorden är 7000 år gammal och bibeln ska tolkas bokstavligt?
Tycker du att de e synd att svära elr ha sex utanför äktenskapet?
Att vältra sig i sex eller gluttoni är också något du ser som syndigt och fel?
Citera
2022-05-21, 12:27
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.
Så jorden är 7000 år gammal och bibeln ska tolkas bokstavligt?
Tycker du att de e synd att svära elr ha sex utanför äktenskapet?
Att vältra sig i sex eller gluttoni är också något du ser som syndigt och fel?

Du frågar alltså någon som precis skrivit att han INTE är bokstavstroende om bibeln ska tolkas bokstavligt.
Läser du inte inläggen innan du svarar?

Citera
2022-05-21, 12:37
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Intressant. Är du pandeist?

https://en.wikipedia.org/wiki/Pandeism
Citera
2022-05-21, 20:04
Medlem
Själv lutar jag rent logiskt åt teism. Gud skapade naturlagarna, resten gick per automatik, inklusive evolution, och sedan gav Gud och överlämnade ”Skapelsen” åt sitt miserabla öde. Gud har inte mer känslor för Oss än vad Vi har för en amöba.
Citera
2022-05-21, 23:45
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Du frågar alltså någon som precis skrivit att han INTE är bokstavstroende om bibeln ska tolkas bokstavligt.
Läser du inte inläggen innan du svarar?

Såg fel.
Men vad e egentligen grejen med att inte va bokstavstroende? Ja e satanist men de går inte att va bokstavstroende på samma sätt men däremot tror ja ju att satanismen har objektivt 'rätt' och ja är inte direkt så mesig i hur radikal ja är i min tro.
Citera
2022-05-23, 09:45
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.
Att zebror inte utvecklats från samma art som hästar.
Fast det har de ju. Ungefär 4 milj år sedan delade sig arterna. De kan fortfarande avla avkomma med varandra.
Citat:
Att människor delar DNA med flertalet djurarter.
Vem har förnekat det? Självklart gör vi det. Det hade varit enormt konstigt annars.

Citat:
Vi benade ju ut att hästar och zebror inte utvecklades från samma art. Zebror och åsnor utvecklades från "other zebrae species" och hästar ingick inte där. Vad menar du är deras gemensamma förfader?
Nej, du påstod det. Det är inte samma sak som att "bena ut".
https://www.nature.com/articles/nature12323
Our analyses suggest that the Equus lineage giving rise to all contemporary horses, zebras and donkeys originated 4.0–4.5 million years before present

Citat:
De bror på hur du drar gränserna för 'samma art'. Du använder en väldigt bred definition där du tekniskt sett skulle kunna få det till att hästar och vargar en gång har varit samma art, vilket inte låter så logiskt egentligen eller hur?
Klart de har varit samma art en gång. Vad trodde du? Hästar och vargar är båda däggdjur så artdelningen ligger relativt nära ändå.
Hästar och zebror är riktigt nära varandra eftersom de kan få avkomma.

Citat:
Du kan t ex inte säga att ja har sagt att människor har över 90% samma DNA som hyenor med det, nej.
Om skillnaden "är inte mycket större" så är den närliggande. Skärp dig.

Citat:
Det kom att handla mer och mer om biologi allt eftersom, och ja va beredd på en mer religiös debatt eftersom det är sånt som intresserar mig.

Men det här är ett debattforum och man får hoppa in i debatter. Ja kände till zebrornas liknande DNA med hästar och allt det där sen tidigare; du kan inte välja att nån inte ska debattera med dig liksom. Och om ja ska va ärlig så borde diskussionen återgå till evolutionsteori och skapelselära.
När har jag sagt att du inte ska debattera? Så vilket argument har jag bemött med icke-svar?

Citat:
Om du undrar om ja tror att de inte är möjligt pga. guds vilja eller liknande så tror ja inte det. Ja tror mycket väl att sånt kan fungera; ja förstår mekanismerna bakom det själv.
Jag är osäker på vad du förstår.
Citera
2022-05-23, 11:54
Avslutad
Redan i rubriken anade man att tråden låg i religion. Det borde naturligtvis snarare heta ungefär:
Evolutionsläran och Skapelseteorin.
Citera
2022-05-23, 12:08
Medlem
Fleshbagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnolmes
Redan i rubriken anade man att tråden låg i religion. Det borde naturligtvis snarare heta ungefär:
Evolutionsläran och Skapelseteorin.
Skapelseberättelsen kom först. Av en naturlig anledning; Gud.

Ateistens oförmåga att tråckla sig förbi bl.a. den talande 'ormen' i edens lustgård kännetecknar ateistens begränsade förstånd när det gäller Bibeln. Ateisten är en bokstavs'troende' som faller i oförstånd.
Senast redigerad av Fleshbags 2022-05-23 kl. 12:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in