Citat:

Ursprungligen postat av 
SamhallAlekum

Stor visdom från någon som verkar vara en mycket liten och arg  människa.
Titta på ryska armén och hur deras värar blir slaktade i deras  grannland. En armé som kört stenhårt på kadaverdisciplin och auktoritärt ledarskap kryddat med pennalism och ultramachokultur. När de väl får tag på civila så fattar de inte vad som är rätt och fel och våldtar och torterar. Men det är väl inte mer än rätt åt sojafolket i din sjuka värld. Precis som de gjorde i Tjetjenien 94. Tvingade familjemedlemmar våldta varandra under vapenhot osv. Klockrent soldatmaterial. Verkligen.
Jag kan hålla med om att materialet var hårdare förr alltifrån mental till kroppslig styrka. Det beror säkert på flera faktorer. Idag är soldaterna säkert mer medvetna om vad själva vill ha. Pliktkänslan tror jag är stark men inte per automatik.

Men snälla Herr Soja det har inget med mitt humör att göra jag redogör för en naturlag. Är din uppgift att döda andra människor är det till föga hjälp att vara "mer medvetna om vad de själva vill ha". Hahaha! Det är så vrickat att man saknar ord. Disciplin i en armé handlar om att individen INTE ska vara medveten om vad som är bäst för honom själv.
Sedan tror jag inte att du ska falla i fällan att analysera händelser utifrån krigspropaganda - från någon av sidorna. Om du vill lära dig att känna igen krigspropaganda skaffa dig då en bok och läs på om historiska exempel så har du större förutsättningar att känna igen den.
Som exempel är motståndaren alltid (på båda sidor!) ondskefull, satanist, nazist, Hitler, dement, våldtar och dödar civila, inte respekterar sina egna döda soldater, stjäl våra kuvöser, ägnar sig åt homosexuella orgier samt klär sig i kvinnokläder. I Putins fall tillkommer att han ibland rider på en björn samt att han haft cancer sedan 2014.