2022-05-08, 15:39
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo

Jag gjorde en WIASP-test då jag gjorde en npf-utredning. Jag visste inte att man fick ut någon iq-siffra av en sån test. Gör man det?
Däremot får man se sitt resultat i de olika delområdena , mönsterigenkänning, verbalt osv och hur de ligger gentemot genomsnittsområdet, och hur de varierade med och utan tidspress.

Psykologen gav mig diagnosen ADD (den fanns egentligen inte kvar som diagnos då, men det stod så) och atypisk autism. Den senare delen ifrågasätter jag stämmer öht. Den verkar baserad mest på att jag hade en fläck på skjortan och inte har så många vänner.

Elvanse har hjälpt mig lite med igångsättandet så jag håller renare omkring mig, och jag har genomfört mer kreativa projekt som jag bara tänkt på förut. Men så blir man ju med tjack.

Det man hämmar är väl återupptagningen, så resultatet blir ökat dopamin i hjärnan.

Antipsykotisk medicin däremot drar ju ner dopaminnivåerna.
Senast redigerad av st33r 2022-05-08 kl. 15:47.
Citera
2022-05-08, 15:53
Medlem
Vad kan man göra mot ADD om tjackvägen är utesluten?
Citera
2022-05-08, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6IXFEET
Vad kan man göra mot ADD om tjackvägen är utesluten?

Semen retention 90 dagar
Kalla duschar
Styrketräning
Inget koffein, alkohol eller tobak
Upprepa att du är pigg och frisk minst 50 ggr per dag(affirmations)
Håll låg kroppsfett och ät perfekt kost

Jag slår vad om att du inte ens har problem alls efter 90 dagar. Bevisa mig gärna att jag har fel. Min ”ADD” försvann helt med ovanstående åtgärder.
Citera
2022-05-09, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Semen retention 90 dagar
Kalla duschar
Styrketräning
Inget koffein, alkohol eller tobak
Upprepa att du är pigg och frisk minst 50 ggr per dag(affirmations)
Håll låg kroppsfett och ät perfekt kost

Jag slår vad om att du inte ens har problem alls efter 90 dagar. Bevisa mig gärna att jag har fel. Min ”ADD” försvann helt med ovanstående åtgärder.
Semen retention in action.

Annars har jag lite att jobba på då men funderingar: Om jag ej är pigg eller frisk utan rätt orkeslös och sjuk ska jag ändå upprepa mantrat menar du? Lura mig själv med ett positivt tänkande? Hur ska en kall realist klara uppgiften?

Varför skulle jag sluta med koffein? Dricker 1-2 koppar svart om dagen.

Vad är perfekt kost i din bok?

Vad tycker du om kosttillskott? Jag såg på mina naglar att jag lider av zink-brist så har köpt hem 25mg i burk. Sen får jag i mig för lite folsyra enligt prover så vitamin b forte är fixat. Magnesium 125mg dagligen tar jag för att sova bättre. D-vitamin tar jag året om.
Citera
2022-05-09, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6IXFEET
Semen retention in action.

Annars har jag lite att jobba på då men funderingar: Om jag ej är pigg eller frisk utan rätt orkeslös och sjuk ska jag ändå upprepa mantrat menar du? Lura mig själv med ett positivt tänkande? Hur ska en kall realist klara uppgiften?

Varför skulle jag sluta med koffein? Dricker 1-2 koppar svart om dagen.

Vad är perfekt kost i din bok?

Vad tycker du om kosttillskott? Jag såg på mina naglar att jag lider av zink-brist så har köpt hem 25mg i burk. Sen får jag i mig för lite folsyra enligt prover så vitamin b forte är fixat. Magnesium 125mg dagligen tar jag för att sova bättre. D-vitamin tar jag året om.

Japp du skall lura dig själv tills det blir verklighet och tro på det att det kommer att bli så.

Koffein är skit för kroppen. Det påverkar sömnen vare sig du tror det eller ej. Du hamnar även konstant i ett läge där du är i withdrawal och är trött jämt.
Du måste sluta med ditt kära kaffe, tro mig jag har också varit där.
Möjligtvis när du ställt om hjärnan och dopaminsignalering att du kan dricka en halv till en kopp svart tidigt typ varannan eller var tredje dag för pump på gymmet och allmänt lite ökat välbefinnande. Men lätt att bli beroende snabbt och hamna i det där läget du befinner dig i idag.

Är inte mycket för kosttillskott alls faktiskt. Tycker det är totalt onödigt om man äter en bra kost och kroppen gör sig bara av med överflödet.
D-vitamin är onödigt på sommaren, beroende på dos kan du bygga upp för stort lager istället. Du bör bara ta det på vintern och ihop med vitamin K2.
Lär inte skada dig att ta lite zink och magnesium men som sagt, onödigt.

Jag hade sådan kraftig ”ADD” förr att jag inte ens orkade mig för att betala en räkning. Var som världens spärr.
Citera
2022-05-11, 18:24
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D0dsknarkarnazi
Blev du stämplad ADHD klass ADD då? Knaprar du något?
Dodsknarkarnazisten värkar har uppfyllt sitt öde då han inte längre är med oss (5 dagar sedan inloggad) vi väntar på svar om hans lycakade Norepineprine droger
Citera
2022-05-16, 00:29
Medlem
neuron-drones avatar
Hej ADHD-tråden.

Varför minns ingen att jag har ADD? Det är som det inte är värt något. Som om det inte påverkar ens sätt att tänka. Fast det gör det jättemycket. Har man aspergers och ADD så hör de bara aspergers för det räknas och ADD räknas inte.

Det är som ADD är en slags normal. Medan aspergers inte är det.

Ska även tillägga att jag bara snudd på fick aspergerdiagnos men fick ADD-diagnos med råge.

Det går inte att "skylla" på ADD. Dvs förklara varför man gör fel ibland. Däremot kan man skylla precis allt på asperger.
Citera
2022-05-16, 01:20
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Hej ADHD-tråden.

Varför minns ingen att jag har ADD? Det är som det inte är värt något. Som om det inte påverkar ens sätt att tänka. Fast det gör det jättemycket. Har man aspergers och ADD så hör de bara aspergers för det räknas och ADD räknas inte.

Det är som ADD är en slags normal. Medan aspergers inte är det.

Ska även tillägga att jag bara snudd på fick aspergerdiagnos men fick ADD-diagnos med råge.

Det går inte att "skylla" på ADD. Dvs förklara varför man gör fel ibland. Däremot kan man skylla precis allt på asperger.

Ibland tycker jag att ADD är mer åt aspergerhållet än vad adhd är. Tycker adhd och add skiljer sig mer symptommässigt. Det som liknar varandra i diagoserna (add och adhd) verkar väl vara bristen på fokus och arbetsminne.

Så för att svara på frågan så har ju adhd hypats i media som någon slags superkraft, vilket har lett till att folk inte tänker på att man kan ha olika grav diagnos.
Citera
2022-05-16, 01:22
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Ibland tycker jag att ADD är mer åt aspergerhållet än vad adhd är. Tycker adhd och add skiljer sig mer symptommässigt. Det som liknar varandra i diagoserna (add och adhd) verkar väl vara bristen på fokus och arbetsminne.

Så för att svara på frågan så har ju adhd hypats i media som någon slags superkraft, vilket har lett till att folk inte tänker på att man kan ha olika grav diagnos.

ADD är mer likt aspergers än ADHD, men samtidigt tycker jag ofta aspergers och ADD drar åt olika håll. Det känns som man både har ett fyrkantigt ordningsjag och ett kreativt kaosjag.
Citera
2022-05-19, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo

Citat:
ADD är mer likt aspergers än ADHD, men samtidigt tycker jag ofta aspergers och ADD drar åt olika håll. Det känns som man både har ett fyrkantigt ordningsjag och ett kreativt kaosjag.

Utifrån sett, vad skulle ni säga skiljer Asperger och AAD åt? Alltså de för omgivningen synliga symptomen på att en person har Asperger eller ADD. Är de med ADD också dåliga på ögonkontakt?

Det verkar inte vara helt ovanligt att personer får både diagnosen ADD och Asperger. Är de oftast feldiagnostiserade?

(Jag citerade f30malmo och neuron-drone för att de diskuterar likheter mellan ADD och Asperger men givetvis är jag intresserad av vad alla andra har att säga om (o)likheter mellan diagnoserna).
Senast redigerad av KennethRothman 2022-05-19 kl. 09:16.
Citera
2022-05-19, 19:40
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KennethRothman
Utifrån sett, vad skulle ni säga skiljer Asperger och AAD åt? Alltså de för omgivningen synliga symptomen på att en person har Asperger eller ADD. Är de med ADD också dåliga på ögonkontakt?

Det verkar inte vara helt ovanligt att personer får både diagnosen ADD och Asperger. Är de oftast feldiagnostiserade?

(Jag citerade f30malmo och neuron-drone för att de diskuterar likheter mellan ADD och Asperger men givetvis är jag intresserad av vad alla andra har att säga om (o)likheter mellan diagnoserna).

ADD har inte sociala problem, så det är svårare att se utifrån. De med AS som huvuddiagnos har ganska ofta ADD, men det är mer ovanligt att de med ADD som huvuddiagnos har AS.
Citera
2022-05-20, 09:03
Medlem
Citat:
ADD har inte sociala problem, så det är svårare att se utifrån. De med AS som huvuddiagnos har ganska ofta ADD, men det är mer ovanligt att de med ADD som huvuddiagnos har AS.

Hur är det med ögonkontakt? Har de med ”bara” ADD inga problem med ögonkontakt?

Både Asperger och ADD kan väl vara lite dåliga på att svara på tilltal?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in