2022-05-19, 08:30
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Tyvärr använder (nästan) ingen bitcoin till något annat än att köpa just bitcoin och att sälja det för fiatvaluta.
Till skillnad från guld, fonder, aktier, obligationer, räntepapper?

Eller vad menade du egentligen?

(Tolkar frånvaron av argument mot klon-snacket, som att den poängen gick hem iaf.)
Citera
2022-05-19, 08:32
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Till skillnad från guld, fonder, aktier, obligationer, räntepapper?

Eller vad menade du egentligen?

De är inte valutor. Är bitcoin en valuta eller en tillgång?

Gällande det du kallar för "nätverkseffekten" så låter det ju misstänkt likt en fiatvaluta, som får sitt värde av att man litar på den stat som ger ut valutan. I det här fallet så litar man på bitcoin för att... bitcoin.
Citera
2022-05-19, 08:49
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Du kan skapa en egen klon av Internet (det är trots allt också open source), men så länge du inte har någon som vill använda ditt alternativa Internet så kan dess värde inte mätas med det internet vi har.

Helt felaktig liknelse. "Internet" består inte av mjukvaran som t ex http-protokollet har byggts på.
Citera
2022-05-19, 08:52
Medlem
Leastons avatar
Citat:
De är inte valutor. Är bitcoin en valuta eller en tillgång?
Jag har ju pratat om Store of value, så det är en tillgång, iaf i första hand.
Den är reglerad som en tillgång i alla länder förutom i El Salvador där den är reglerad som fiat (legal tender).

Med 2:a lagers lösningar så som Lightning så kan man utöka egenskaperna till att bli så oroligt (!) mycket mer än bara vara en totalt överlägsen tillgång.
Se tex: Making an instant, free, cross-border payment over Twitter

Citat:
Gällande det du kallar för "nätverkseffekten" så låter det ju misstänkt likt en fiatvaluta, som får sitt värde av att man litar på den stat som ger ut valutan. I det här fallet så litar man på bitcoin för att... bitcoin.
Iom att en stat INTE ger ut Bitcoin så går det att lita allt mer på den, så tillvida att det inte plötsligt trycks upp mer valuta (som startar galen inflation...) när staten känner för det.
Så det är en otrolig styrka Bitcoin har jämte statliga fiat valutor. som ständigt tappar värde. I vissa fall 50% eller mer per år.
Citera
2022-05-19, 08:55
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Jag har ju pratat om Store of value, så det är en tillgång, iaf i första hand.
Den är reglerad som en tillgång i alla länder förutom i El Salvador där den är reglerad som fiat (legal tender).

Borde vi kanske döpa om forumet till "kryptotokens" då? Det är ju vad de är. Inte valutor.

Det är ju en intressant "tillgång" som går att reproducera oändligt många gånger och vars värde bygger på att folks tillit... man har alltså återuppfunnit hjulet och tagit de sämsta sidorna av både fiatvalutor och fasta tillgångar.
Citera
2022-05-19, 08:55
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Helt felaktig liknelse. "Internet" består inte av mjukvaran som t ex http-protokollet har byggts på.
Nej, och det sade jag inte.
Vem som helst kan kopiera mjukvaran och hårdvaran, eller uppfinna bättre protokoll och hårdvara, och göra sitt egna internet.
Men det finns liksom ingen poäng i att göra detta, av exakt samma anledning som det inte finns någon poäng i att klona Bitcoin till Bitcoin 2.
Citera
2022-05-19, 08:56
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Nej, och det sade jag inte.
Vem som helst kan kopiera mjukvaran och hårdvaran, eller uppfinna bättre protokoll och hårdvara, och göra sitt egna internet.
Men det finns liksom ingen poäng i att göra detta, av exakt samma anledning som det inte finns någon poäng i att klona Bitcoin till Bitcoin 2.

Kan du investera i internet och köpa andelar av den? Eller betala med delar av internet i en butik? Liknelsen är fortfarande helt felaktig.
Citera
2022-05-19, 08:58
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Borde vi kanske döpa om forumet till "kryptotokens" då? Det är ju vad de är. Inte valutor.
Om det är det som stör dig, så starta en separat tråd och diskutera detta. Personligen har jag ingen större åsikt i denna filosofiska fråga, och jag förstår inte hur det har något med din invändning mot Bitcoin att göra.

Citat:
Det är ju en intressant "tillgång" som går att reproducera oändligt många gånger och vars värde bygger på att folks tillit... man har alltså återuppfunnit hjulet och tagit de sämsta sidorna av både fiatvalutor och fasta tillgångar.

Missade du detta?

* Den är decentraliserad, det finns ingen som kan bestämma sig för att spä ut värdet eller ändra på attributen.
* Den är okonfiskerbar, en myndighet kan inte beslagta eller frysa dina Bitcoins.
* Den är ocensurerbar, ingen kan stoppa dig från att göra de transaktioner du vill göra
* Den är delbar, du kan skicka en halv Bitcoin eller en tusendels Bitcoin.
* Den är tillgänglig, du kan när som helst göra transaktioner var som helst.
* Den är portabel, du kan ta med dig värden för flera miljarder var som helst genom att memorera 12 ord i huvudet.
* Den är otroligt säker och otroligt svår att hacka eller manipulera.
* Den är programmerbar, du kan programmera in smarta kontrakt och 2:a lagerslösningar ovanpå Bitcoin lagret.
* Den är otroligt sällsynt. Det finns bara 21 miljoner Bitcoin i hela universum och inget kan ändra på detta.
* Den är robust och tålig, den ruttnar inte eller på annat sätt åldras över tid.
* Den är verifierbar, vem som helst kan sätta upp en egen nod om man inte vill förlita sig på extern part.
* Den är fungibel, en Bitcoin i Tyskland är samma som en Bitcoin i Japan och som en Bitcoin i Boliva.

Allt i en bild: https://img.wirexapp.com/image/upload/v1515002227/Table_01__1_.jpg
Citera
2022-05-19, 09:00
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Kan du investera i internet och köpa andelar av den? Eller betala med delar av internet i en butik? Liknelsen är fortfarande helt felaktig.
Nu börjar du spåra...

Jag tror vi är klara i denna diskussion. Tror inte du kan komma med något nytt vettigt som jag inte redan bemött.
Citera
2022-05-19, 09:02
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Om det är det som stör dig, så starta en separat tråd och diskutera detta. Personligen har jag ingen större åsikt i denna filosofiska fråga, och jag förstår inte hur det har något med din invändning mot Bitcoin att göra.

Missade du detta?

* Den är decentraliserad, det finns ingen som kan bestämma sig för att spä ut värdet eller ändra på attributen.
* Den är okonfiskerbar, en myndighet kan inte beslagta eller frysa dina Bitcoins.
* Den är ocensurerbar, ingen kan stoppa dig från att göra de transaktioner du vill göra
* Den är delbar, du kan skicka en halv Bitcoin eller en tusendels Bitcoin.
* Den är tillgänglig, du kan när som helst göra transaktioner var som helst.
* Den är portabel, du kan ta med dig värden för flera miljarder var som helst genom att memorera 12 ord i huvudet.
* Den är otroligt säker och otroligt svår att hacka eller manipulera.
* Den är programmerbar, du kan programmera in smarta kontrakt och 2:a lagerslösningar ovanpå Bitcoin lagret.
* Den är otroligt sällsynt. Det finns bara 21 miljoner Bitcoin i hela universum och inget kan ändra på detta.
* Den är robust och tålig, den ruttnar inte eller på annat sätt åldras över tid.
* Den är verifierbar, vem som helst kan sätta upp en egen nod om man inte vill förlita sig på extern part.
* Den är fungibel, en Bitcoin i Tyskland är samma som en Bitcoin i Japan och som en Bitcoin i Boliva.

Det är ingen poäng i att diskutera de punkterna när bitcoin redan faller på det jag beskrev tidigare. Det är dessutom inget unikt med något av det du beskriver ovan.

Säkerhetsaspekten med bitcoin är för övrigt helt horribel. Vad gör du om din plånbok blir hackad? Eller om du glömmer ditt lösenord? Eller om din plånbok går sönder? Osv... dina miljarder är borta. Det är lite motsägelsefullt att först hävda att det är en styrka att bitcoin är decentraliserat och samtidigt hur fint det är med att du kan ta med dig dina bitcoins överallt. Du kan ju därför bli av med dem hur enkelt som helst. Ingen vill använda en sån "store of value".
Citera
2022-05-19, 09:04
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Nu börjar du spåra...

Jag tror vi är klara i denna diskussion. Tror inte du kan komma med något nytt vettigt som jag inte redan bemött.

Ja det är vi nog, du är ju helt insnöad i bitcoin-träsket (vilket man kan redan ana utifrån din profilbild). Men jag tänkte att andra som läser diskussionen kanske kommer på bättre tankar, åtminstone.
Citera
2022-05-19, 09:21
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Det är ingen poäng i att diskutera de punkterna när bitcoin redan faller på det jag beskrev tidigare. Det är dessutom inget unikt med något av det du beskriver ovan.
Att den går att klona har jag redan bemött med att klonen aldrig kommer ta över nätverkseffekten som också behövs.

Citat:
Säkerhetsaspekten med bitcoin är för övrigt helt horribel. Vad gör du om din plånbok blir hackad?
Enda sättet att komma åt en plånbok är att ha komma åt seed phrasen. Det är lättare att gömma seed phrasen än att gömma möjligheten att komma åt folks internetbanker (vi måste ju ställa allt i paritet, eller hur...?).

Citat:
Eller om du glömmer ditt lösenord?
Likt som att du idag anförtror dina värden till en bank, så kan du göra likadant med dina Bitcoin. Det är bara en tidsfråga innan även de Svenska bankerna erbjuder denna tjänst om du inte vill använda Coinbase eller liknande.

Citat:
Eller om din plånbok går sönder?
Om hårdvaran går sönder så kan du restora din plånbok på annan hårdvara (eller mjukvara).

Citat:
Det är lite motsägelsefullt att först hävda att det är en styrka att bitcoin är decentraliserat och samtidigt hur fint det är med att du kan ta med dig dina bitcoins överallt. Du kan ju därför bli av med dem hur enkelt som helst. Ingen vill använda en sån "store of value".
Det fina med Bitcoin är att du kan vara din egna bank, om du vill. Men om du har för stora värden och du är nervös för att hantera dem själv, så kan du ha dem hos en annan bank (precis som du har med fiat).
Den fina skillnaden med Bitcoin banker är att du kommer åt dina Bitcoin 24/7 och kan ta ut dom till egen wallet på någon minut om du så vill. Alla som köade till ryska* bankomater för några veckor sedan hade nog önskat denna möjlighet
*Eller Grekiska, Turkiska, Portugisiska, Argentinska, Venezuelanska, Iranska (osv osv), för att nämna andra exempel i närtid där folks besparingar gått upp i rök för att dom inte kunnat få tillgång till dem när det behövdes.

Ingen Bitcoin plånbok har blivit "hackad". Skall vi ställa det i paritet med att fråga oss hur många som blir rånade på sina fiat valutor varje dag, världen om?

Citat:
Ja det är vi nog, du är ju helt insnöad i bitcoin-träsket (vilket man kan redan ana utifrån din profilbild). Men jag tänkte att andra som läser diskussionen kanske kommer på bättre tankar, åtminstone.
Insöad kanske... Påläst om inte annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in