2022-05-19, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Ska det vara nån glädje i bägaren så: nu kanske man skönjer slutet på byggen av alla jädra kartonghusghetton som slängts upp i våra städer.
Skönt

Det tror jag inte… det är ju fortfarande extrem bostadsbrist och man ombildar hyresrätter till bostadsrätter hela tiden tack vare högern. Någonstans måste ju människor bo.
Citera
2022-05-19, 08:04
Medlem
I min stad byggs det otroligt mycket hyreslägenheter vilket kommunen har bestämt så även mindre bemedlade ska ha råd att bo i fina kvarter. Det som hänt nu är att byggena försenats då det är svårt och dyrt att få tag i material och budgeten skenar. Tyvärr hyresgästen som i slutändan får ta smällen säger de. Gällande försäljning av villor så har det slagits 4 rekord bara i år och mäklarna ser ingen avmattning trots rådande läge i samhället.
Citera
2022-05-19, 08:05
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Fast den logiken fungerar inte ifall materialpriser och byggkostnader inte följer inflationen och isf går mot trenden, just nu har vi ju dock sett det motsatta. Får vi väldigt många personer som väljer att bo i tält eller husbilar eller något annat "substitut" för ett normalt boende.

Men ja, det är väl hönan eller ägget. Antingen måste nyproduktioner konkurrera ut befintligt bestånd eller så måste befintligt bestånd konkurrera ut nyproduktionen.

Priserna är till största delen uppbyggda på stora lån.

Nyproduktionspriserna är ett bedrägeri baserat på en korrupt marknad.
Ett nybyggena har dessutom en teknisk livslängd på max 50 år. Sedan lär det vara billigare att riva o bygga nytt.

Har inte folk råd att bo i nyproducerat så blir det att gå tillbaka som det var förr. Man får tränga ihopsig i det som redan är producerat.
Allt fler får hyra rum. Kanske i vissa fall dela på ett rum.
Citera
2022-05-19, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
När jag tänkt efter så fick jag värsta varningsklockan nyligen: yngre par(högst ordinära jobb) köpt boende för många miljoner(bra mycket mer än 5), där egna kommande lägenhetsförsäljningar skulle bidra till en stor del av insatsen. Alarmklockan red alert!

Varför alarmklocka? De har ju lägenheter att sälja som de garanterat gör vinst på. Skillnad mot om du inte har det. Det kommer inte gå ner över en natt. Man brukar sälja inom 2-4 v efter att man köpt ny bostad.
Citera
2022-05-19, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd

Ett nybyggena har dessutom en teknisk livslängd på max 50 år. Sedan lär det vara billigare att riva o bygga nytt.

Har inte folk råd att bo i nyproducerat så blir det att gå tillbaka som det var förr. Man får tränga ihopsig i det som redan är producerat.

Utvecklingen är ju inte omöjlig. Finns väldigt många civiliserade länder där folk bor primitivt, t ex USA med alla trailer parks och där mobila hem är en stor marknad.
Citera
2022-05-19, 08:10
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Det tror jag inte… det är ju fortfarande extrem bostadsbrist och man ombildar hyresrätter till bostadsrätter hela tiden tack vare högern. Någonstans måste ju människor bo.

Folk får tränga ihop sig.
Hyra rum.
Pendla någon timme till jobbet.

Fattiga får flytta dit de kan försörja sig tillräckligt för att klara sitt levende.
Citera
2022-05-19, 08:11
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
I min stad byggs det otroligt mycket hyreslägenheter vilket kommunen har bestämt så även mindre bemedlade ska ha råd att bo i fina kvarter. Det som hänt nu är att byggena försenats då det är svårt och dyrt att få tag i material och budgeten skenar. Tyvärr hyresgästen som i slutändan får ta smällen säger de. Gällande försäljning av villor så har det slagits 4 rekord bara i år och mäklarna ser ingen avmattning trots rådande läge i samhället.
Haha, du är lättlurad du. Den som kommer få ta smällen är DU! Hyresgästerna har inte råd att bo där så då kommer kommunen och pröjsar. Det vill säga alla som har inkomstskatt i din kommun.

Hade jag varit dig hade jag flyttat till grannkommunen.

Du vet väl om att priserna dalar först i Stockholm och sedan kommer resten av landet eftersläpandes?
Citera
2022-05-19, 08:14
Medlem
Citat:
Folk får tränga ihop sig.
Hyra rum.
Pendla någon timme till jobbet.

Fattiga får flytta dit de kan försörja sig tillräckligt för att klara sitt levende.

Ja men så är det väl redan för många? Pendla 1 h till jobbet gör jag dagligen. Det är det nog många som gör. Men alla som kan kommer låna och göra vad de kan för att ha ett bra boende. Och där är det nog inte stopp än på länge.
Citera
2022-05-19, 08:14
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Utvecklingen är ju inte omöjlig. Finns väldigt många civiliserade länder där folk bor primitivt, t ex USA med alla trailer parks och där mobila hem är en stor marknad.

Bert Karlsson lär ha hållt på med att sälja ”mobila” hem. Så det lär även komma hit.

Det stockholm saknar är lägenhets/bostadshotell.
Samt övernattningslägenheter på typ 15 kvadrat.
Citera
2022-05-19, 08:15
Medlem
Det behövs en ökad politisk styrning av bostadsmarknaden för art åstadkomma de nödvändiga omfördelningarna. Det kommer att innebära en nedgång i priserna eftersom man med politiska medel kan anpassa boendekostnaden på ett gynnsamt sätt för samhället.
Citera
2022-05-19, 08:26
Medlem
Utbud av bostäder på Hemnet. Har stigit stadigt sedan december men ännu inget som sticker ut direkt
https://www.hemnet.se/statistik
Citera
2022-05-19, 08:33
Medlem
Citat:

Vilket innebär att prisbortfallet kommer och drabba alla förutom bostadsägarna i nybyggen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in