Citat:
Ursprungligen postat av
Kolsyran
Nu finns Pluto TV i Sverige så ni kan ladda ner appen till mobilen eller smart TV eller bara kolla i webbläsaren på pluto.tv
Herrejävlar vilken sunkig inkompetent kodad tjänst, den slår alla rekord.
Till att börja med så verkar allt material vara i 30fps, även om det verkar vara svajigt, för det hoppar mellan 29.976 och 30fps i flera titlar. Appen i sig växlar dock inte över enhetens utsignal till lämpliga 60Hz refresh rate, trots att det är fullt möjligt att koda in en sådan funktion, se Kodi. Resultatet blir att all uppspelning kommer lida av frame rate mismatch för en Europeisk 50Hz refresh rate defaultinställd enhet.
Ok, man kanske har en AppleTV4+ eller en AndroidTV-enhet som sköter refresh rate åt en, detta hjälper dock inte, för inget av materialet verkar vara korrekt omkodat till 30fps, det skulle isånafall varit judder från 3:2-pulldown, det är det inte, det är kraftiga ryck från felkonverteringen hårdkodat i absolut
allting jag provade att starta upp, inklusive svenska reality-serier, som jag inte vet om dom är filmade i 23.976, 24 eller direkt i 25/50fps, men oavsett så är dom felkonverterade. Detta gäller även VOD-materialet och filmerna
powered by ViaFree.
Dom filmerna som låg uppe på gamla Viafree däremot var korrekt konverterade från 23.976 till 25fps, så jag undrar om det verkligen är ViaFree som är inkompetenta eller pantgömmena på Pluto.
Man tvingas på svensk textning av allting, går inte att stänga av, än mindre välja engelsk text. Dom amerikanska
live-kanalerna som har engelsk text finns inte tillgängliga i appen. För den som är dum nog att vilja se på TV med reklam så finns ju hela världens Pluto-kanaler utan geoblock genom andra appar, men linjär-TV för film och serier är om inte redan snart dött.
Under testet så kastas jag ut ur appen ca 10ggr, då den saknar en exit-spärr på bakåt-knappen, vilken man måste trycka på ganska mycket för att komma ur uppspelningen, ibland kommer man ett steg bakåt, ett tryck till på back kör upp fullskärm igen.
Att det hela tiden spelas upp en live-kanal i bakgrunden när man försöker manövrera i skiten hjälper inte precis det röriga gränssnittet, men givetvis vill Pluto-fuskarna fuska upp tittarsiffrorna.
Tjänsten är lika usel som deras betalda forum-influencers är bubbligt korkade. Varför någon skulle vilja kolla på det närmast uteslutande sunkiga innehållet med reklam(om vi bortser från dom stora tekniska bristerna) övergår också mitt förstånd, känner ingen som gör det längre och då är det ändå bekanta i alla åldrar upp till över 80. Om någon frågar så kommer det bli en stark recommendation att hålla sig långt borta från denna genomusla tjänst.
Om dom fixar till så allt felkonverterat försvinner och ersätts med korrekt konverterat material, ändrar så man kan välja engelsk textning eller köra utan, och se VOD-materialet utan reklam, vilket sannolikt lära kräva tredjepartstillägg, så kan man ju kolla om det skulle råka dyka upp någon intressant titel, men som det är nu så framställer denna tjänsten Paramount+ som lyckad i jämförelse.
Avoid at all cost.