2022-05-17, 16:04
Medlem
Nu finns Pluto TV i Sverige så ni kan ladda ner appen till mobilen eller smart TV eller bara kolla i webbläsaren på pluto.tv
Citera
2022-05-18, 15:32
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolsyran
Nu finns Pluto TV i Sverige så ni kan ladda ner appen till mobilen eller smart TV eller bara kolla i webbläsaren på pluto.tv

Och dom har översatt "left" (som i hur många minuter det är kvar på programmet) till "vänster"

Fanns det inte en enda svensk att fråga?

Edit: I övrigt verkar tjänsten vara ganska pung
Citera
2022-05-18, 16:46
Medlem
Citat:
Herrejävlar vilken sunkig inkompetent kodad tjänst, den slår alla rekord.

Till att börja med så verkar allt material vara i 30fps, även om det verkar vara svajigt, för det hoppar mellan 29.976 och 30fps i flera titlar. Appen i sig växlar dock inte över enhetens utsignal till lämpliga 60Hz refresh rate, trots att det är fullt möjligt att koda in en sådan funktion, se Kodi. Resultatet blir att all uppspelning kommer lida av frame rate mismatch för en Europeisk 50Hz refresh rate defaultinställd enhet.

Ok, man kanske har en AppleTV4+ eller en AndroidTV-enhet som sköter refresh rate åt en, detta hjälper dock inte, för inget av materialet verkar vara korrekt omkodat till 30fps, det skulle isånafall varit judder från 3:2-pulldown, det är det inte, det är kraftiga ryck från felkonverteringen hårdkodat i absolut allting jag provade att starta upp, inklusive svenska reality-serier, som jag inte vet om dom är filmade i 23.976, 24 eller direkt i 25/50fps, men oavsett så är dom felkonverterade. Detta gäller även VOD-materialet och filmerna powered by ViaFree.

Dom filmerna som låg uppe på gamla Viafree däremot var korrekt konverterade från 23.976 till 25fps, så jag undrar om det verkligen är ViaFree som är inkompetenta eller pantgömmena på Pluto.

Man tvingas på svensk textning av allting, går inte att stänga av, än mindre välja engelsk text. Dom amerikanska live-kanalerna som har engelsk text finns inte tillgängliga i appen. För den som är dum nog att vilja se på TV med reklam så finns ju hela världens Pluto-kanaler utan geoblock genom andra appar, men linjär-TV för film och serier är om inte redan snart dött.

Under testet så kastas jag ut ur appen ca 10ggr, då den saknar en exit-spärr på bakåt-knappen, vilken man måste trycka på ganska mycket för att komma ur uppspelningen, ibland kommer man ett steg bakåt, ett tryck till på back kör upp fullskärm igen.

Att det hela tiden spelas upp en live-kanal i bakgrunden när man försöker manövrera i skiten hjälper inte precis det röriga gränssnittet, men givetvis vill Pluto-fuskarna fuska upp tittarsiffrorna.

Tjänsten är lika usel som deras betalda forum-influencers är bubbligt korkade. Varför någon skulle vilja kolla på det närmast uteslutande sunkiga innehållet med reklam(om vi bortser från dom stora tekniska bristerna) övergår också mitt förstånd, känner ingen som gör det längre och då är det ändå bekanta i alla åldrar upp till över 80. Om någon frågar så kommer det bli en stark recommendation att hålla sig långt borta från denna genomusla tjänst.

Om dom fixar till så allt felkonverterat försvinner och ersätts med korrekt konverterat material, ändrar så man kan välja engelsk textning eller köra utan, och se VOD-materialet utan reklam, vilket sannolikt lära kräva tredjepartstillägg, så kan man ju kolla om det skulle råka dyka upp någon intressant titel, men som det är nu så framställer denna tjänsten Paramount+ som lyckad i jämförelse.

Avoid at all cost.
Senast redigerad av pumahunter 2022-05-18 kl. 17:13.
Citera
2022-05-18, 18:30
Medlem
Visst gratis är gott men..
Tycker sidan är jobbig, kan inte stänga program som körs utan tycker det tar upp plats.
Citera
2022-05-18, 18:38
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter

Till att börja med så verkar allt material vara i 30fps, även om det verkar vara svajigt, för det hoppar mellan 29.976 och 30fps i flera titlar. Appen i sig växlar dock inte över enhetens utsignal till lämpliga 60Hz refresh rate, trots att det är fullt möjligt att koda in en sådan funktion, se Kodi. Resultatet blir att all uppspelning kommer lida av frame rate mismatch för en Europeisk 50Hz refresh rate defaultinställd enhet.

Ok, man kanske har en AppleTV4+ eller en AndroidTV-enhet som sköter refresh rate åt en, detta hjälper dock inte, för inget av materialet verkar vara korrekt omkodat till 30fps, det skulle isånafall varit judder från 3:2-pulldown, det är det inte, det är kraftiga ryck från felkonverteringen hårdkodat i absolut allting jag provade att starta upp, inklusive svenska reality-serier, som jag inte vet om dom är filmade i 23.976, 24 eller direkt i 25/50fps, men oavsett så är dom felkonverterade. Detta gäller även VOD-materialet och filmerna powered by ViaFree.

Dom filmerna som låg uppe på gamla Viafree däremot var korrekt konverterade från 23.976 till 25fps, så jag undrar om det verkligen är ViaFree som är inkompetenta eller pantgömmena på Pluto.

Man tvingas på svensk textning av allting, går inte att stänga av, än mindre välja engelsk text. Dom amerikanska live-kanalerna som har engelsk text finns inte tillgängliga i appen. För den som är dum nog att vilja se på TV med reklam så finns ju hela världens Pluto-kanaler utan geoblock genom andra appar, men linjär-TV för film och serier är om inte redan snart dött.

Under testet så kastas jag ut ur appen ca 10ggr, då den saknar en exit-spärr på bakåt-knappen, vilken man måste trycka på ganska mycket för att komma ur uppspelningen, ibland kommer man ett steg bakåt, ett tryck till på back kör upp fullskärm igen.

Att det hela tiden spelas upp en live-kanal i bakgrunden när man försöker manövrera i skiten hjälper inte precis det röriga gränssnittet, men givetvis vill Pluto-fuskarna fuska upp tittarsiffrorna.

Tjänsten är lika usel som deras betalda forum-influencers är bubbligt korkade. Varför någon skulle vilja kolla på det närmast uteslutande sunkiga innehållet med reklam(om vi bortser från dom stora tekniska bristerna) övergår också mitt förstånd, känner ingen som gör det längre och då är det ändå bekanta i alla åldrar upp till över 80. Om någon frågar så kommer det bli en stark recommendation att hålla sig långt borta från denna genomusla tjänst.

Om dom fixar till så allt felkonverterat försvinner och ersätts med korrekt konverterat material, ändrar så man kan välja engelsk textning eller köra utan, och se VOD-materialet utan reklam, vilket sannolikt lära kräva tredjepartstillägg, så kan man ju kolla om det skulle råka dyka upp någon intressant titel, men som det är nu så framställer denna tjänsten Paramount+ som lyckad i jämförelse.

Avoid at all cost.

Jag får då fan inte upp någon svensk undertext. I övrigt håller jag med din kritik, skitkanal
Citera
2022-05-18, 22:03
Avstängd
MarcoStars avatar
Citat:

Jag installerade appen på AppleTV4 men tycker att bilden är väldigt "ryckig" eller inte "flyter på" så bra, i brist på bättre ordval. Blir ju åksjuk av att titta längre än fem minuter. Beror det på felkonverteringen eller är det nåt man kan påverka själv? Nu verkar tjänsten mest bestå av skräp-innehåll ändå, så det kanske är skitsamma. Nån tidigare i tråden hävdade att vi skulle ha samma utbud som amerikanska Pluto, men det stämmer ju inte alls. Jag är lite hemligt förtjust i crime-serier som NCIS, CSI o liknande, men de verkar inte finnas i den svenska tjänsten.
Citera
2022-05-18, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Jag installerade appen på AppleTV4 men tycker att bilden är väldigt "ryckig" eller inte "flyter på" så bra, i brist på bättre ordval. Blir ju åksjuk av att titta längre än fem minuter. Beror det på felkonverteringen eller är det nåt man kan påverka själv?
Både och, allt jag startade upp var felkonverterat, men om inte utsignalen matchar streamen så blir det dubbelfel. Det finns en inställning i AppleTV4 och framåt som ligger under settings/picture typ, match frame rate eller liknande heter den nog(om man kör engelska menyer vilket man alltid ska göra).

Då matchas utsignalen mot streamens bildfrekvens och det fladdrar till svart i bilden en mikrosekund, och på vissa TVs kommer en OSD-mojäng upp som visar avrundad refresh rate/bildfrekvens(24/50/60Hz) för att informera, men det löser problemet inte att det ligger hårdkodade ryck från felkonverteringen på allt hos Pluto.

Dock är det en måste-funktion att ha påslagen om man hoppar mellan SVTPlay/Viaplay/CMore/Discovery+ där allt är 25/50fps, Netflix/HBOMax/Prime där det är blandat 23.976, 25 och 29.976fps, BluRay som mestadels är 23.976fps och Youtube där det mesta (specifikt alla direktsändningar) är 30/60fps.

OffTopic gällande sjösjuka så finns det andra bildinställningar i TVn för Motion Interpolation/TruMotion/Sport eller Intelligent Frame Creation beroende på märke, som får bildrutorna att flyta ihop till en konstant rörelse. Den inställningen bör var på Off för film/serier för att undvika såpopera/sjösjuke-effekter, och på Max för sport-sändningar(där man eftersträvar att bilden ska flyta perfekt som om man ser det i verkligheten), eventuellt medium för naturdokumentärer. Inställningen brukar även vara olika för olika källor/ingångar/appar. När den funktionen är påslagen på Max så ser man fel i streamen(oavsett orsak) extra tydligt.

Tyvärr är det många som sitter med sina TVs och kringutrustning helt galet felinställt, vilket förstör eller förvanskar bilden, det äldsta exemplet med folk som sitter och tittar på 4:3-program utdraget på bredden för att fylla ut bilden så alla ser ut som korta fetton är väl mestadels borta.

Men det är tillverkarnas/utvecklarnas fel rakt igenom, det skulle gå att lösa så att all utrustning matchade utsignalen som default, och så att TVs automatist kände av vad det är man tittar på(sport eller annat) och anpassade bildlägena till det av sig självt. Där är vi inte än och lär inte hamna på många år.
Citera
2022-05-18, 22:34
Avstängd
MarcoStars avatar
Citat:
Både och, allt jag startade upp var felkonverterat, men om inte utsignalen matchar streamen så blir det dubbelfel. Det finns en inställning i AppleTV4 och framåt som ligger under settings/picture typ, match frame rate eller liknande heter den nog(om man kör engelska menyer vilket man alltid ska göra).

Då matchas utsignalen mot streamens bildfrekvens och det fladdrar till svart i bilden en mikrosekund, och på vissa TVs kommer en OSD-mojäng upp som visar avrundad refresh rate/bildfrekvens(24/50/60Hz) för att informera, men det löser problemet inte att det ligger hårdkodade ryck från felkonverteringen på allt hos Pluto.

Dock är det en måste-funktion att ha påslagen om man hoppar mellan SVTPlay/Viaplay/CMore/Discovery+ där allt är 25/50fps, Netflix/HBOMax/Prime där det är blandat 23.976, 25 och 29.976fps, BluRay som mestadels är 23.976fps och Youtube där det mesta (specifikt alla direktsändningar) är 30/60fps.

"Matcha bildfrekvens" hittade jag, men den var redan "på" så det hjälper ju föga om felet ligger hos Pluto. Har inte upplevt så ryckig bild i någon annan tjänst. Tack för väl förklarad information i övrigt.
Citera
2022-05-19, 00:04
Medlem
Får hoppas dom ger Pluto TV Original filstorlek så som både TV4 Play och SVT Play har och vi får bra bild och ljud. Nu komprimerar dom filstorleken massor vilket förstör bild och ljud totalt på en modern smart TV.

Dom kanske lyssnar och ändra sig om många skickar feedback och klagar på deras mail.

customer-support@pluto.tv

Går att skriva på svenska och dom använder nog Google Översättning.
Citera
2022-05-19, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoDp
Tycker sidan är jobbig, kan inte stänga program som körs utan tycker det tar upp plats.
Jamen dom måste fuska upp tittarsiffrorna för att kunna lura av företagen mer reklampengar, typiskt beteende för ett scam-bolag.

Citat:
Ursprungligen postat av Goldentie
Jag får då fan inte upp någon svensk undertext.
Haha, jag hade välkomnat att slippa svensk text, avskyr usla översättningar som utelämnar emellanåt hela meningar.

Citat:
Har inte upplevt så ryckig bild i någon annan tjänst. Tack för väl förklarad information i övrigt.
Jag har aldrig stött på någon tjänst som är så uselt hanterad som denna. Men så går det när företag kvoterar in direkt olämpliga personer på nyckelroller, där dom tekniska grunderna inte sitter i ryggraden. Har man jobbat med broadcasting eller videoteknik på 70/80/90-talet så är sånt här direkt pinsamt.

När jag letade mer sen så hittade jag dock en del enstaka kanaler som inte hade problemet, bl a Johnny Carson-kanalen, men det beror sannolikt på att det materialitet är sparat på videoband i 29.976fps så där går det inte att felkonvertera. Hittade även kanaler där 4:3-program sänds ut utdraget på bredden, men bara halvvägs.

Citat:
Får hoppas dom ger Pluto TV Original filstorlek så som både TV4 Play och SVT Play har och vi får bra bild och ljud. Nu komprimerar dom filstorleken massor vilket förstör bild och ljud totalt på en modern smart TV.
Vad pratar du om? Vet du ens det själv? Original filstorlek? Komprimerar filstorleken? Det är inget fel på bitrate, filstorlek eller ljud här inte, och SVTPlay och TV4Play använder inte original filstorlek, dom konverterar och komprimerar inför streaming likt alla streamingtjänster? Dom tekniska bristerna är av helt annan natur, skapad av avgrundsdjup inkompetens. Det har ingenting med komprimering att göra.

Citat:
Dom kanske lyssnar och ändra sig om många skickar feedback och klagar på deras mail.
Om dom är så inkompetenta så dom inte inser sina misstag på egen hand, så är det väl ingen som vill att företaget ska överleva och förbättra sig? Dom är ju skojare, så hur tänker du egentligen?

Citat:
Går att skriva på svenska och dom använder nog Google Översättning.
Är det så du gör när du postar här? För det verkar tyvärr inte som att du förstår svenska.

Du har ju använt Pluto förut med VPN säger du, ändå har du inte märkt något av alla brister med tjänsten, och kontaktat dom själv? Skriv du ett mail och klaga på att dom inte använder original filstorlek.
Citera
2022-05-19, 11:42
Avstängd
MarcoStars avatar
Citat:
Jag har aldrig stött på någon tjänst som är så uselt hanterad som denna. Men så går det när företag kvoterar in direkt olämpliga personer på nyckelroller, där dom tekniska grunderna inte sitter i ryggraden. Har man jobbat med broadcasting eller videoteknik på 70/80/90-talet så är sånt här direkt pinsamt.

Men det är lustigt, för jag läste nån annanstans att Paramount ligger bakom tjänsten och det är ju inget litet skitbolag direkt. Jag har en Paramount+ prenumeration genom Amazon Prime och den tjänsten har knivskarp kvalitet på allt. Pluto verkar vara nåt som praoeleven fick i uppgift att snickra ihop för att ha nåt att göra. Förundrar mig att Viaplay ens går med på att låta sitt utbud visas med så kass kvalitet. De dras ju ned i smutsen här.
Citera
2022-05-19, 12:28
Medlem
Citat:
Men det är lustigt, för jag läste nån annanstans att Paramount ligger bakom tjänsten och det är ju inget litet skitbolag direkt. Jag har en Paramount+ prenumeration genom Amazon Prime och den tjänsten har knivskarp kvalitet på allt.
Ingår Paramount+ i Prime Video nu också? Jag har tyvärr ingen profil på Prime längre, saknar det lite, så har ingen koll på hur utbudet utvecklats.

Citat:
Pluto verkar vara nåt som praoeleven fick i uppgift att snickra ihop för att ha nåt att göra. Förundrar mig att Viaplay ens går med på att låta sitt utbud visas med så kass kvalitet. De dras ju ned i smutsen här.
Inte mig emot. MTG/Nent och Viaplay har alltid stått för sunkighet i mina ögon, enda sen TV3 lanserades som ett kommersiellt skämt. TV4 visade vad reklam-TV kunde vara, samma sak som Public Service men med reklam. MTG's förebild var Fox i USA. Jag tycker aldrig dom har tagit sig upp från den nivån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in