2022-05-18, 19:15
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ahhh, vilken skit. Är det sprucken bubbla någonstans så är det fan i Kårsta, Vallentuna.

Tidigare fas i detta BRF-spektakel: https://www.booli.se/annons/4339523

Såld för 3.3m på huspeaken men de vill ha 4.4m för de nya i fas 3 nu. Granskar man fas 3s ekonomiska plan så behöver de nästan fördubbla årsavgiften redan vid inflytt

https://crm.fasad.eu/api/document/render/documentid/3060495

Marken verkar vara köpt för 3.3m?

https://www.booli.se/bostad/4290724

Men sen såld till BRF för 40m! Haha, helt galet.

Uppgraderar fallhöjden till 100%
Fan jag har en polare som köpt och flyttat in. Borde han vara orolig?
2022-05-18, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det flanders talar om är inte att öka vinsten, utan att göra det mer möjligt för köparna att köpa varan.
Nej. Jag vet att du tror att det finns någon slags naturlag som säger att det kostar (material och personal) X/kvm att bygga och att dessa X+inflation/kvm därför blir priset ut mot kund. Det är inte alls så bostadsmarknaden fungerar. Det du efter alla dessa år(??) fortfarnade inte lyckas begripa är att säljarens vinst är en kostnad utan tak. Priset blir alltså vad kunden betalar, för säljaren kan ha en godtyckligt hög summa som vinst. Genom att paketera dolda kostnader och försämringar (finansering kunden inte begriper och begränsad äganderätt) kan alltså säljaren öka sin vinst (=köparens kostnad).

Köpeskillingen når snabbt exakt samma nivå, det vill säga vad kunden kan betala. Det är därför Stockholm kan ha New York-priser (kompenserat för ägandeform). Vi har de priser finansieringen tillåter.
2022-05-18, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Nej. Jag vet att du tror att det finns någon slags naturlag som säger att det kostar (material och personal) X/kvm att bygga och att dessa X+inflation/kvm därför blir priset ut mot kund. Det är inte alls så bostadsmarknaden fungerar. Det du efter alla dessa år(??) fortfarnade inte lyckas begripa är att säljarens vinst är en kostnad utan tak. Priset blir alltså vad kunden betalar, för säljaren kan ha en godtyckligt hög summa som vinst. Genom att paketera dolda kostnader och försämringar (finansering kunden inte begriper och begränsad äganderätt) kan alltså säljaren öka sin vinst (=köparens kostnad).

Köpeskillingen når snabbt exakt samma nivå, det vill säga vad kunden kan betala. Det är därför Stockholm kan ha New York-priser (kompenserat för ägandeform). Vi har de priser finansieringen tillåter.

Ledsen men du orerar på bra i den här tråden om rent seeking och att staten bestämmer priserna samt brf är den sämsta lösningen sen Jesus gick i shorts.

Har du lust att utveckla närmare hur allt detta egentligen borde gå till (bortsett osynliga händer och svävande hänvisningar till staten). Varför är din lösning bättre än den vi har?

Personligen så tycker jag inte att det är konstigt att vi har en stat/lagstiftare som sätter ramarna; men jag har ännu inte stött på nån proposition där regeringen tycker att höga bostadspriser är da shit.
2022-05-18, 21:00
Medlem
Citat:

Det sistnämnda; finns inga köpare i New York som köper för det som finansieringen håller för? Utan där köps det endast för det ”reella värdet”?
2022-05-18, 21:21
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Det är ett absurt påstående han gör. Han säger ju inledningsvis, helt korrekt, att det är en bubbla när människor tror att de kommer att göra vinst när de säljer. Alltså när det framtida värdet påverkar vilket pris man är beredd att betala för något. Logiskt. Sedan irrar han bort sig i en fullständigt ologisk slutsats om att det inte kan hända utan buy to let. Som om folk inte brydde sig om huruvida deras största affär i livet var bra eller dålig. En klassiker för framtidens highlightreel.
"Felet" Flam gör är att han inkluderar sådant som inte är bubbla i termen "bubbla".
Så länge man köper och hyr ut bostaden finns den ju tillgänglig för de som vill ha en bostad, och då skapas ingen bubbla. Så där gör han lite fel.

Det han inkluderar i bubbla är när de som äger och hyr ut vill sälja av, och vill göra det samtidigt. Då faller priserna mer än om det bara var de som äger som bor i bostäderna.
Det är ingen bubbla men han inkluderar det.

Det är ungefär som när folk vill gå ut aktiemarknaden, som t ex detta år, och då faller börsen lite extra mycket eftersom många vill göra på samma sätt.
Men det är ingen bubbla.
2022-05-18, 21:25
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:

Att folk köpte på avbetalning förr gjorde inte att vare sig butikerna eller producenterna tjänade mer per vara.
Däremot sänktes tröskeln för de som hade lite cash. Och fler varor kunde säljas.

Om du på allvar menar att bostads-utvecklarna har oskäliga marginaler så är det ju "tjänstefel" av dig att inte bli utvecklare och ta marknadsandelar och tjäna pengar som gräs.
2022-05-18, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Fan jag har en polare som köpt och flyttat in. Borde han vara orolig?

Har man betalat en massa miljoner för att bo i Kårsta ska man nog vara jävligt orolig. Herregud, skulle inte ens bo gratis där. Då kan man lika gärna bo i Uppsala om man ändå ska pendla till Sthlm city. Jobbar man i Vallentuna eller någon annanstans i norrort så finns ju bra mycket trevligare ställen än Stockholms största WT-förort
2022-05-18, 21:58
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Har man betalat en massa miljoner för att bo i Kårsta ska man nog vara jävligt orolig. Herregud, skulle inte ens bo gratis där. Då kan man lika gärna bo i Uppsala om man ändå ska pendla till Sthlm city. Jobbar man i Vallentuna eller någon annanstans i norrort så finns ju bra mycket trevligare ställen än Stockholms största WT-förort
Tätorten kanske är wt förort, men man får inte direkt de vibbarna där ute i skogen i deras område enligt mig iaf. Men ja, jag har också ifrågasatt hur de tänkte med pendlingen men men. Alla har inte så stora alternativ rent ekonomiskt när man behöver yta...
2022-05-18, 22:25
Medlem
OdjuretsGrannes avatar
Det hyreshjonen inte förstår är att det sedan 4-5 år sedan är standard att bankerna gör följande koll innan dom lånar ut pengar:

1. 5% ränta antas gälla.
2. Om det är en bostadsrätt så gör man en sk stresstest på föreningen. Man kollar hur mkt lån föreningen har och räknar på 5% ränta samt att man kollar om man har eftersatt underhåll etc.

Sen får man låna. Var själv med dom detta då grabben köpte en brf 2019.

Så ingen behöver paniksälja för att räntan går upp några procent.

Sorry, ni får fortsätta att gråtrunka till drömma om 50-80% prisfall.
2022-05-18, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OdjuretsGranne
Det hyreshjonen inte förstår är att det sedan 4-5 år sedan är standard att bankerna gör följande koll innan dom lånar ut pengar:

1. 5% ränta antas gälla.
2. Om det är en bostadsrätt så gör man en sk stresstest på föreningen. Man kollar hur mkt lån föreningen har och räknar på 5% ränta samt att man kollar om man har eftersatt underhåll etc.

Sen får man låna. Var själv med dom detta då grabben köpte en brf 2019.

Så ingen behöver paniksälja för att räntan går upp några procent.

Sorry, ni får fortsätta att gråtrunka till drömma om 50-80% prisfall.

Framtiden får utvisa om du har rätt eller inte men faktum är att vi har en situation där unga människor i samhällskritiska arbeten numera inte har råd att bo i vår huvudstad. Jag tror inte du tycker det är så roligt när du sitter på äldreboendet och de nollvikar alla pass för att tågen från Strängnäs är inställda p.g.a. snökaos och kommunen tar in bemanningsföretag och pröjsar 4k/h för att koka soppa och byta blöja på dig. Det är din grabb som betalar notan via skattsedeln.
2022-05-18, 22:47
Medlem
OdjuretsGrannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Framtiden får utvisa om du har rätt eller inte men faktum är att vi har en situation där unga människor i samhällskritiska arbeten numera inte har råd att bo i vår huvudstad. Jag tror inte du tycker det är så roligt när du sitter på äldreboendet och de nollvikar alla pass för att tågen från Strängnäs är inställda p.g.a. snökaos och kommunen tar in bemanningsföretag och pröjsar 4k/h för att koka soppa och byta blöja på dig. Det är din grabb som betalar notan via skattsedeln.

Well, jag bor gud ske lov och pris inte i Fjollträsk. Men jag kan hålla med om att priserna i Stockholms innerstad är bananas. Men en bostadsbubbla i Sverige handlar väl mer än om "inom tullarna"?

För övrigt, om räntorna går upp, tror ni att fastighetsbolagen glatt håller hyrorna oförändrade? Dom går upp fortare än ni hinner säga "köpläge". Å när hyran går upp blir det fortfarande attraktivt att köpa en bostad.
2022-05-18, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OdjuretsGranne
Well, jag bor gud ske lov och pris inte i Fjollträsk. Men jag kan hålla med om att priserna i Stockholms innerstad är bananas. Men en bostadsbubbla i Sverige handlar väl mer än om "inom tullarna"?

För övrigt, om räntorna går upp, tror ni att fastighetsbolagen glatt håller hyrorna oförändrade? Dom går upp fortare än ni hinner säga "köpläge". Å när hyran går upp blir det fortfarande attraktivt att köpa en bostad.

Du har helt rätt att det såklart handlar om hela landet men (förhoppningsvis) når vi aldrig ett läge där det är svårt, framförallt för unga, att hitta ett boende oavsett var de befinner sig i landet.

Problemet skulle vara betydligt mycket mindre om det bara rörde sig om Stockholms innerstad men tänk
en polis med familjeambitioner som antingen får trängas i en tvåa i Tungelsta eller bara skita i Stockholm. Givetvis kommer denna person ge upp och bli polis i Östersund istället. Även undersköterskor, folk i servicebranschen, taxichaffisar, socialarbetare, kriminalvårdare, livsmedelsarbetare, lastbilschaufförer m.m.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in