2022-05-18, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ganska otroligt att gubben får igenom allt det där. Erdogan har försökt blockera NATO-beslut tidigare och han har inte alltid fått som han vill.
Allt verkar ju vara mer av inrikes problem eller ev diskussion två länder emellan än att ha med Nato i sig att göra.
Utan tvivel ett spel för gallerierna där Erdogan nu hoppas kunna använda Natomedlemskapet för egen politisk vinnings skull. I sämsta fall kommer det nog bara försena processen vilket ju är tråkigt.
Citera
2022-05-18, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ansökan skickades idag.

Vari består det upprörande med att värnpliktiga övar med andra nationer?

Det här är väl ändå ett väldigt stort steg?
Jag satte kaffet i halsen när jag såg det.
Med tanke på att en svensk natoansökan då inte skickats in ännu och Sverige inte är med i NATO.
Hur kan man ändå sända iväg värnpliktiga? Dessutom med tanke på spänningarna i Europa. Mig veterligen har det aldrig hänt tidigare och det är ju inte med vilken nation som helst heller utan med Rysslands ärkefiende USA.
Jag skulle säga att Sverige tar alldeles för stora risker med svenska värnpliktiga, innan ett NATO-beslut fattats.
Varför skulle det vara naivt att dra slutsatsen att våra politiker ligger i startgroparna för att sända iväg värnpliktiga till strider i Europa?
Citera
2022-05-18, 19:12
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stanlad
nu då ska vi se vad Sverige faktisk kan göra och inte göra.

Sverige måste erkänna att PKK och associerade organisationer är terrororganisation.
PKK är redan terror klassat, resten är inte det runt om i världen så kan bli väldigt svårt för Sverige att göra.
Officiella kontakter med dessa organisationer måste upphöra.
det kan göras utan problem för Sverige.
Finansiellt stöd till syriska YPG måste upphöra.
Kontakten med kurdiska organisationer i Syrien och Irak måste avslutas.
Gulenrörelsen får inte bedriva lobbyverksamhet med utgångspunkt i Sverige.
är inte terror klassad så kan inte stoppa dom, men man kan göra en undersökning för att kolla upp om deras lobbyverksamhet har terrorist liknade utlåtande.
De efterlysta personer som Turkiet vill ställa inför rätta måste utlämnas.
från PKK som är terror klassat kan gå men inte resten. i alla fall offentligt.
All aktivitet som hotar Turkiets nationella säkerhet måste upphöra.
kan göras om man får mer information angående vad nationella säkerheten är för Turkiet.
Länderna måste etablera ett antiterrorsamarbete med Turkiet.
kan gå men Turkiet måste då också gå med på att terror klassa grupper som resten har terror klassat. samtidigt för Turkiet ta bort terror klassningen från visa andra grupper som har efter en gemensam utredning visat att dom inte utför terrorism mot andra länder.
Alla pengatransaktioner som kan bidra till att finansiera PKK måste stoppas.
det kan göras utan problem från Sveriges sida.
Alla aktivitet i statliga organisationer som arbetar mot Turkiets intressen måste upphöra
den är för utbrett sagt så man kan inte lova något. tex om Turkiet vill ha kontroll i ett område men man har en statlig organisation i det området ska det då upphöra för att Turkiet nu har ett intresse där?
blir intressant att se hur allting kommer gå. jag tror nog Finland och Sverige kommer rycka på axlarna och gå vidare med några andra planer snart. men kan ha fel. blir intressant att se.
De efterlysta personer som Turkiet vill ställa inför rätta måste utlämnas.
från PKK som är terror klassat kan gå men inte resten. i alla fall offentligt.
Kan också lösas genom att dessa personer flyttar från Sverige.
Citera
2022-05-18, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Kan inte den svenska regeringen lämna ut de här 20 terroristerna så att vi kan bli medlemmar snabbt?

En av dem Turkiet ser som "terrorister" är Amineh Kakabaveh, som ung var hon med i Peshmerga vilket hon med rätta är stolt över. Amineh var tungan på vågen när Maggan röstades igenom till statsminister i höstas, det är en av flera anledningar till att det är helt otänkbart att lämna ut henne.

Sedan brukar det ju sägas om relationer med diktatorer att om man ger dem lillfingret så griper de snart efter hela handen. Det är ingen tvekan om att Erdogan har fler krav i bakfickan, med eller utan koppling till de här NATO-förhandlingarna. Att ge efter för honom skulle ses som svårt förödmjukande.
Citera
2022-05-18, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
En av dem Turkiet ser som "terrorister" är Amineh Kakabaveh, som ung var hon med i Peshmerga vilket hon med rätta är stolt över. Amineh var tungan på vågen när Maggan röstades igenom till statsminister i höstas, det är en av flera anledningar till att det är helt otänkbart att lämna ut henne.

Sedan brukar det ju sägas om relationer med diktatorer att om man ger dem lillfingret så griper de snart efter hela handen. Det är ingen tvekan om att Erdogan har fler krav i bakfickan, med eller utan koppling till de här NATO-förhandlingarna. Att ge efter för honom skulle ses som svårt förödmjukande.

Sverige skulle givetvis aldrig lämna ut Kakabaveh.
Det är tänkbart att den här processen utmynnar i att Turkiet lämnar NATO. Men vi får hoppas på att medierna har ögonen på det här så att regeringen inte går med på andra kompromisser, utlämningar, terrorstämpling av grupper för att gå Turkiet till mötes osv
Citera
2022-05-18, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Kan inte den svenska regeringen lämna ut de här 20 terroristerna så att vi kan bli medlemmar snabbt?
Nej det ska vi inte. De är inte terrorister.
Har vi inte fått nog av journalister, författare, oppositionspolitiker och andra som mördas
eller sätts i fängelse i odemokratiska stater?
Alla ni som vill böja er för Ryssland, eller nu Turkiet, hur långt i krypande slavmentalitet
är ni beredda att gå?
"Vi är så neutrala och fina." Nej det är vi inte alls. Vi har varit beklämmande fega.
Jag citerar Allan Widman (L) från presskonferensen i fredags:
"Ensam är inte stark. Ensam är bara ensam".
Citera
2022-05-18, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Sverige skulle givetvis aldrig lämna ut Kakabaveh.
Det är tänkbart att den här processen utmynnar i att Turkiet lämnar NATO. Men vi får hoppas på att medierna har ögonen på det här så att regeringen inte går med på andra kompromisser, utlämningar, terrorstämpling av grupper för att gå Turkiet till mötes osv
NATO skulle i varje fall aldrig försöka köra ut Turkiet, de är en alldeles för viktig partner för det. Om Turkiet skulle lämna så är det deras eget initiativ - men det tror jag inte heller att de gör.

Det är stor komik att se hur DN m fl skär tänder över Erdogan just nu, bara några dagar efter att de vällustigt antydde att de många som var emot NATO-medlemskap (eller kritiska till hur regeringen hanterade frågan) var blott bonnläppar och att man självklart har demokratin på sin sida. Känner för att skriva ett sarkastiskt mejl till Amanda Sokolnicki...
Citera
2022-05-18, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Allt verkar ju vara mer av inrikes problem eller ev diskussion två länder emellan än att ha med Nato i sig att göra.
Utan tvivel ett spel för gallerierna där Erdogan nu hoppas kunna använda Natomedlemskapet för egen politisk vinnings skull. I sämsta fall kommer det nog bara försena processen vilket ju är tråkigt.

Ja precis! Erdogan verkar ju smått desperat i och med sina dalande oponionssiffror. Hoppas inte processen försenas mer än nödvändigt.
Citera
2022-05-18, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Det här är väl ändå ett väldigt stort steg?
Jag satte kaffet i halsen när jag såg det.
Med tanke på att en svensk natoansökan då inte skickats in ännu och Sverige inte är med i NATO.
Hur kan man ändå sända iväg värnpliktiga? Dessutom med tanke på spänningarna i Europa. Mig veterligen har det aldrig hänt tidigare och det är ju inte med vilken nation som helst heller utan med Rysslands ärkefiende USA.
Jag skulle säga att Sverige tar alldeles för stora risker med svenska värnpliktiga, innan ett NATO-beslut fattats.
Varför skulle det vara naivt att dra slutsatsen att våra politiker ligger i startgroparna för att sända iväg värnpliktiga till strider i Europa?

Hur är det ett stort steg? Sverige har samövat med NATO i ett flertal år. Det saknar väl betydelse om man gör det i Polen eller Norge. Vilka risker är det vi pratar om? Det är ju trots allt en övning och inte ett krig de ska till.
Citera
2022-05-18, 19:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Det är ju nonsens. Vi har valt partier och politiker för att de ska kunna agera när verkligheten förändras och det är precis det ansvar de har tagit. Fega politiker hade lagt över ansvaret på folket som du föreslår och det hade inte gynnat demokratin och framförallt inte gynnat säkerheten. Det är redan tydligt att det svenska folket vill ha NATO och att man inte heller vill ha någon folkomröstning och nu får folket som de vill.

Du tycker alltså att partier som säger en sak och blir valda sedan ska ändra det till dess motsats innan väljarna har någon möjlighet att tycka till? Du tycker tydligen också att opinionsundersökningar ska ses som beslutsinstrument. Jag delar inte din uppfattning och är säker på att detta kommer att få mycket kritik om några år.
Senast redigerad av HerrGickhan 2022-05-18 kl. 19:34.
Citera
2022-05-18, 19:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Turkiet kommer inte ge sig i frågan om kurdiska organisationen YPG. Så länge Sverige inte bryter banden med organisationen kommer Turkiet inte ställa sig positiva till ett svenskt Natomedlemskap.

Du måste ha citerat fel inlägg med tanke på ditt svar. Ingenting i det du citerar mig har någonting med det du skriver att göra.
Citera
2022-05-18, 19:39
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Jag kallade Putin för Diktator.

Okej
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto