Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Jag förstår idén bakom ditt resonemang. Precis som jag förstår idén att Turning Torso gömmer sig bakom en kurva.
Det jag vill att du gör, om du kan, är att presentera något exempel som åtminstone kan liknas vid att en atmosfär övergår från högt tryck hela vägen till ett nästintill perfekt vakuum. Kan du inte det, utan istället säger att "det är så det funkar!" - så kan jag antingen fortsatt vara skeptisk till idén, eller så kan jag godta din tro på något som en vetenskaplig sanning.
Finns gott om planeter som inte klarat hålla kvar sin atmosfär på grund av solvindar med mera. Så länge objektet har tillräckligt med gravitation så klarar det hålla kvar sin atmosfär och den blir tunnare och tunnare ju högre upp du kommer.
Du kan ju se tryckskillnader även nere i den del av atmosfären som vi lever i, eller du anser att högtryck och lågtryck har en magisk barriär mellan sig? Finns det en magisk barriär undrar jag hur den känns att flyga igenom för jag passerar dagligen genom olika tryck i vår atmosfär.