2022-05-16, 20:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av leRoiSoleil
Inte i avsaknad av ett gravitationsfält.
Nix, men det var inte ett kriterium här. WilleGarvin skrev att varierande tryck är oförenligt med en trycksatt behållare, vilket det inte är.
Citera
2022-05-16, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Jag förstår idén bakom ditt resonemang. Precis som jag förstår idén att Turning Torso gömmer sig bakom en kurva.

Det jag vill att du gör, om du kan, är att presentera något exempel som åtminstone kan liknas vid att en atmosfär övergår från högt tryck hela vägen till ett nästintill perfekt vakuum. Kan du inte det, utan istället säger att "det är så det funkar!" - så kan jag antingen fortsatt vara skeptisk till idén, eller så kan jag godta din tro på något som en vetenskaplig sanning.

Finns gott om planeter som inte klarat hålla kvar sin atmosfär på grund av solvindar med mera. Så länge objektet har tillräckligt med gravitation så klarar det hålla kvar sin atmosfär och den blir tunnare och tunnare ju högre upp du kommer.

Du kan ju se tryckskillnader även nere i den del av atmosfären som vi lever i, eller du anser att högtryck och lågtryck har en magisk barriär mellan sig? Finns det en magisk barriär undrar jag hur den känns att flyga igenom för jag passerar dagligen genom olika tryck i vår atmosfär.
Citera
2022-05-16, 20:44
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Tryck i behållare är känt, tryck utan behållare finns inga bevis för än så länge. Kanske kan du skaka fram dem!
Vad har du för bevis för att det fetade, om att det inte finns bevis?

Att DU inte förstår bevisar bara att du inte förstår.
Citera
2022-05-16, 20:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Tryck i behållare är känt, tryck utan behållare finns inga bevis för än så länge. Kanske kan du skaka fram dem!
Förnekar du att atmosfären har ett mätbart lufttryck?
Citera
2022-05-17, 11:47
Medlem

Ett rimligt bevis för att jorden är rund borde vara det här. Fast det kräver att du förflyttar dig.

Kolla in månen när månen är halv eller ny. Kolla in månens lutning. Så åker du långt söderut, kanske på semester i närheten av ekvatorn. Och så kollar du in halvmånen på nytt och nu kommer du se att den ligger ner.

Lutningen hos månen ändras eftersom din vinkel i förhållande till månen ändrats då du har förflyttat dig i nord/syd-riktning på en rund jord.

Besvara nu frågan:
Hur går den observationen ihop med idén om en platt jord?
Citera
2022-05-18, 13:42
Medlem
trickydicks avatar
Den här videon såg jag inatt.
https://youtu.be/he-7vs0BkLE (En timme lång)

Professor David Weiss i en modererad debatt med känd amerikansk plattjordare.
Och det var länge sedan jag såg nån bli så pulvriserad i en debatt som denna plattjordaren.
Jag skrattade högt många gånger under debatten.

Alla plattjordadare i den här tråden borde se den länkade videon.
Citera
2022-05-18, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Den här videon såg jag inatt.
https://youtu.be/he-7vs0BkLE (En timme lång)

Professor David Weiss i en modererad debatt med känd amerikansk plattjordare.
Och det var länge sedan jag såg nån bli så pulvriserad i en debatt som denna plattjordaren.
Jag skrattade högt många gånger under debatten.

Alla plattjordadare i den här tråden borde se den länkade videon.

Var tvungen att klicka på länken för att se om Weiss blivit professor på gamla dar. I vadå, flath earth? Tydligen en annan Dave.
Citera
2022-05-18, 14:21
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scientificum
Var tvungen att klicka på länken för att se om Weiss blivit professor på gamla dar. I vadå, flath earth? Tydligen en annan Dave.

Ok det blev kanske lite förvirrat där. Båda heter Dave. Tydligen plattjordaren med efternamn Weiss.

Dave Farina heter professorn.
Senast redigerad av trickydick 2022-05-18 kl. 14:56.
Citera
2022-05-18, 15:55
Medlem
Tittade på en flat earth-karta. Det verkar orimligt långt mellan sydafrika och San Sebastian i södra Argentina. Så detta vore enklaste sättet att punktera FE. Två eller tre gånger längre.

Om amatörer seglar från Kanarieöarna till Sant Martin i västindien så tar det ca 18 dagar (TV programmet Över Atlanten). Vindstilla ibland och lite blåst ibland. Sträckan är ca 4800 km (med linjal google earth).

Sträckan Sydafrka till San Sebastian borde då kunna seglas på 25 dagar (6900 km). På en flat earth-karta borde dock denna sträcka ta 50-75 dagar att segla.

Så frågan är, finns exempel på att folk seglar från sydafrika till södra argentina eller tvärtom på ca 25 dagar då funkar bevisligen inte FE-kartan?
Citera
2022-05-18, 16:24
Medlem
Citat:
Ok det blev kanske lite förvirrat där. Båda heter Dave. Tydligen plattjordaren med efternamn Weiss.

Sly Sparkane tar upp David Weiss fe-klockapp och smular sönder den i bitar. Det enda plattjordare vill är att håva in stålar. Visas här:
https://youtu.be/0Vv1kYz5a_E
Citera
2022-05-18, 16:31
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:

Ingen riktig professor men det är inte förbjudet att kalla sig professor. Han är klipsk och kunnig och har egen kanal https://www.youtube.com/c/ProfessorDaveExplains
Citera
2022-05-18, 16:47
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Sly Sparkane tar upp David Weiss fe-klockapp och smular sönder den i bitar. Det enda plattjordare vill är att håva in stålar. Visas här:
https://youtu.be/0Vv1kYz5a_E

Troligen är den där Weiss ingen riktig plattjordare utan försöker bara slå mynt på det. Det kan nog vara lukrativt. Han är en vanlig gammal skojare helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in