2022-05-16, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
En effekt av något.

I sammanhanget "varför atmosfären stnnar kvar" är det just effekten som är det viktiga. Har luft en tyngd och dras luft mot jorden? Ja.

Citat:
Du begriper mycket väl men du är tvungen att använda retorik i avsaknad av bevis.

Nej jag förstår inte vad snurrande bollar och vakuum med det hela att göra. Jag kan möjligen gissa att du tror att vakuum är något slags mystik kraft.

Tror du vakuum är en kraft?
Citera
2022-05-16, 19:13
Medlem
Citat:
Det fetade: Vänligen visa detta!

Du vill jag ska visa att atmosfären är ett exempel på tryck utan behållare?

Jag gjorde ju precis det:
Finns det ett lufttryck? Ja.
Varierar trycket? Ja
Är ett variande tryck förenligt med en trycksatt behållare? Nej.
Citera
2022-05-16, 19:18
Medlem
Citat:
Och anledningen till att du inte presenterar några bevis är?

Bevis för vad? Att luft har en tyngd?

Det har jag redan presterat bevis för: En lufttub med komprierad luft väger mer än en tom tub.
Här är ett annat bevis som du kan göra själv:
https://www.youtube.com/watch?v=o5LT_wfI98w
Citera
Medlem
Citat:
Tryck i behållare är känt, tryck utan behållare finns inga bevis för än så länge. Kanske kan du skaka fram dem!

Atmosfären är ett strålande exempel.
Citera
Medlem
Citat:
Det är inte bevis om jordens form att titta upp mot himlen varje formen ska fastställas det är liksom fokus åt fel håll. Du som hävdar att jorden är bevisad som sfärisk borde med lätthet kunna presentera bevis för detta, men det gör du aldrig.
Att du inte inser att man kan bevisa jordens form genom att titta upp mot himlen, är inte mitt problem. Om du inte förstår att Söderkorset är ett bevis på att söder är en viss riktning och att det är omöjligt på en platt jord, så driter jag i det, som du brukar säga.

Du försöker inte ens argumentera. Det enda du säger är "bevisa det", och när det är bevisat förstår du inte beviset. Om någon bryr sig om att diskutera vidare med en sådan idiot så får de gärna göra det för min del, men att man inte ska mata trollet passar perfekt i denna sammanhang.
Citera
2022-05-16, 19:19
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
När observatören ändrar sin position tio meter upp i skyliften då förändras hindrets egenskap och således också objektets. Du som har så hög svansföring i trigonometri borde ju förstå detta, eller ville du att jag skulle undervisa dig i trigonometri?

Hindret i det här fallet är vattnets välvning, vilket gör att att en horisont uppstår. Välvningen ändras inte om man höjer sin utsiktspunkt. Objektet i tankeexperimentet var Turnng Torso. Hur menar du att dess egenskaper förändras av att man höjer sin utsiktspunkt.

Du vet tydligen inte vad trigonometri är. Med hjälp av trigonometri kan man beräkna okända sträckors längd med hjälp av några kända faktorer. Det har inget att göra med hur mycket av Turning Torso man ser över horisonten vid olika höjd på sin utsiktspunkt.
Citera
2022-05-16, 19:22
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det är inte bevis om jordens form att titta upp mot himlen varje formen ska fastställas det är liksom fokus åt fel håll. Du som hävdar att jorden är bevisad som sfärisk borde med lätthet kunna presentera bevis för detta, men det gör du aldrig.

Du kan se längre bort på jordytan om du går upp i ett torn. Det gäller på samtliga platser. Så. Avklarat.
Citera
2022-05-16, 19:27
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Hindret är vattnet.

Det bevisar att något lyser på himlen, det bevisar inte jordens form.
Vattnet kan bara utgöra ett hinder om vattnet har kurvatur. En platt vattenyta kan inte dölja nedre delarna av TT. Din teori fungerar inte med verkligheten helt enkelt.
Citera
2022-05-16, 19:28
Medlem
Citat:
Du vet inte vad effekten kommer sig, det jag har jag efterfrågat länge nu. Det är känt att tryck behöver en behållare, tryck utan behållare har än så länge inte bevisats. Du med andra har aldrig lyckats med det ändå så tror du på det.

Vi kommer nog inte längre. Du hävdar att tryck utan behållare inte har "bevisats" medan jag och resten av världen kan konstatera att atmosfärens lufttryck är ett jättetydligt bevis.

Har atmosfären ett lufttryck? Ja
Är atmosfären innesluten i en behållare? Nej.

Jag antar att du opponerar dig mot punkt två? Du tror att atmosfären är innesluten i en behållare? Så vad det egentligen handlar om att du vill ha bevis för att det inte finns en behållare?

Det vet vi av många olika skäl. Ett av dessa är att i ett trycksatt kärl är trycket konstant och det stämmer inte med atmosfären.
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-05-16 kl. 20:05.
Citera
2022-05-16, 19:31
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Du vet inte vad effekten kommer sig, det jag har jag efterfrågat länge nu. Det är känt att tryck behöver en behållare, tryck utan behållare har än så länge inte bevisats. Du med andra har aldrig lyckats med det ändå så tror du på det.

Övertryck behöver en behållare. Alltså tryck högre än det omgivande trycket. Om behållaren inte är sluten strömmar övertrycket ur behållaren tills jämvikt uppnåtts mellan trycket i behållaren och det omgivande trycket. Det omgivande trycket är i de flesta fall det atmosfäriska trycket, vilket vi har kommit fram till att det avtar gradvis ju högra upp man kommer, till man nått en höjd där "nära vakuum" råder.

Det atmosfäriska trycket finns det ett instrument för att mäta. Du kanske själv har ett sådant instrument hängande på väggen?
Citera
2022-05-16, 20:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Är ett variande tryck förenligt med en trycksatt behållare? Nej.
Jo, faktiskt så är det det. Dock helt försumbart, men de delar av behållaren som är högre upp kommer ha aningens lägre tryck.
Citera
2022-05-16, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jo, faktiskt så är det det. Dock helt försumbart, men de delar av behållaren som är högre upp kommer ha aningens lägre tryck.

Inte i avsaknad av ett gravitationsfält.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in