2022-05-18, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Om det blir en militär utveckling i Finland eller Sverige som Ryssland uppfattar som hotande, i synnerhet NATO-relaterat, så kan ryssland se sig nödgade att agera mot Sverige/Finland. That's it.

Ja men om Sverige eller Finland kommer med i NATO vad ska ryssarna göra då?
Köra fram sina t-72 or som var moderna kring slutet av 70-talet för att få tornen sprängda i 30 meter upp i luften?
Citera
2022-05-18, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Ja men om Sverige eller Finland kommer med i NATO vad ska ryssarna göra då?
Köra fram sina t-72 or som var moderna kring slutet av 70-talet för att få tornen sprängda i 30 meter upp i luften?
Jag själv skulle föredra om vi inte ställde oss i vägen för en massa potentiell skit. Att gå med i NATO ökar risken för potentiell skit. Att inte gå med i NATO behåller vårt land och liv som det är.
Citera
2022-05-18, 15:46
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Putin sa själv att det inte är något problem med Sverige och Finland i NATO.

https://www.svt.se/nyheter/putin-varnar-for-militar-expansion
Läs hela artikeln eller varför inte bara rubriken.
Expanderar NATO militärt på svensk mark så är det problem - så länge Sverige och Finland ser till att det inte sker och tingens ordning är som de alltid har varit så ser han inte problem.
Nu är ju dock poängen med NATO militär. Vi går inte med för att de skall klippa våra får.

Ett svenskt och finskt Natomedlemskap utgör inget direkt hot mot Ryssland, enligt presidenten. ”Men en expansion av militär infrastruktur i detta territorium kommer med säkerhet tvinga fram en reaktion från oss”
Citera
2022-05-18, 15:47
Medlem
Citat:
Artikeln du länkar till säger "En expansion av militär infrastruktur i Sverige och Finland kopplad till Nato kommer tvinga fram en reaktion från Ryssland, säger Vladimir Putin."
Detta har han varit helt konsistent med hela tiden. Vi kan göra vad vi vill här uppe, men om det blir militära förändringar här av ett slag som Ryssland uppfattar som fientligt eller hotande, så kan dom komma att agera. NATO är definitivt något som fientligt eller hotande.

Nyckelordet är militär infrastruktur, och det är ju rätt brett. Allt ifrån en ny stolplada på Gotland till nergrävd kärnvapensilos.

Militär infrastruktur bygger vi ut hela tiden nu, t. Ex 5 nya regementen, sen vad som är kopplat till NATO är ju en tolkningsfråga.

Och ganska smidigt för ryssland, för nu behöver de inte syna sina hot längre, då de helt enkelt kan hävda att de inte ser några hot ifrån Sverige eller Finland. Nyss sa de att bara att vi ansökte om medlemskap skulle det innebära militära åtgärder, det är nu ändrat till att det spelar ingen roll om Sverige är med NATO, ni var i praktiken medlemmar ändå, och det är bara om ni bygger militär infrastruktur som vi anser hotande som vi kommer att göra något militärt.

Snygg sorti.
Citera
2022-05-18, 15:49
Medlem
Citat:
Jag själv skulle föredra om vi inte ställde oss i vägen för en massa potentiell skit. Att gå med i NATO ökar risken för potentiell skit. Att inte gå med i NATO behåller vårt land och liv som det är.

Jag respekterar din åsikt men tycker inte lika. Att bara stå på sidan och hoppas att man klarar sig och låta en diktator starta krig vars armé mördar civila och till och med kan fällas för folkmord, är enligt mig ett dåligt alternativ.
Citera
2022-05-18, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Läs hela artikeln eller varför inte bara rubriken.
Expanderar NATO militärt på svensk mark så är det problem - så länge Sverige och Finland ser till att det inte sker och tingens ordning är som de alltid har varit så ser han inte problem.
Nu är ju dock poängen med NATO militär. Vi går inte med för att de skall klippa våra får.

Ett svenskt och finskt Natomedlemskap utgör inget direkt hot mot Ryssland, enligt presidenten. ”Men en expansion av militär infrastruktur i detta territorium kommer med säkerhet tvinga fram en reaktion från oss”

Jag har läst och även kollat videon.

Ja men om vi väl är med i NATO vad ska de reagera militärt med? Ryssland har ju noll chans mot NATO i ett konventionellt krig och det då behövs inte ens alla NATO länder delta.
Citera
2022-05-18, 15:52
Moderator
T-80Us avatar
Citat:

Fast det gör det inte. Vår omvärld har förändrats väldigt radikalt sedan Ryssland gick in i Ukraina. Ännu har vi bara börjat att så smått märka av förändringen, men det är definitivt inte tillfälle att luta sig tillbaka och tro att allt är som det var innan slutet av februari i år. Det kommer fler förändringar och de blir med stor sannolikhet ganska kännbara för alla som lever i Västeuropa.

Det gäller alldeles oavsett om vi går med i NATO eller inte.
Citera
2022-05-18, 15:55
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag har läst och även kollat videon.
Jaha, det förändrar ju ingenting.

Citat:
Ja men om vi väl är med i NATO vad ska de reagera militärt med? Ryssland har ju noll chans mot NATO i ett konventionellt krig och det då behövs inte ens alla NATO länder delta.
Om det var sant att Ryssland har noll att komma med så hade USA redan ätit upp Ryssland.
Både Ryssland och USA är medvetna om den kapacitet som finns att förgöra varandra = terrorbalans som förhindrar krig.
Citera
2022-05-18, 15:55
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Han säger ju själv i klippet att det inte är några problem med att Sverige och Finland ansöker till NATO, är han schizofren?
Vad fan är "en militär reaktion"? De preciserar inget pga att de inte kommer göra något av betydelse.

Som jag fattar det är medlemskapet inte ett problem i sig enl Putin, men t.ex NATO-baser i Sverige skulle uppfattas som ett hot och då skulle Ryssland se sig tvunget att agera på något sätt.
Citera
2022-05-18, 15:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Då hade Putin svarat på det genom attackera USA/NATO.
Inget NATO-land har gått in militärt eftersom man inte vill ha ett storkrig. Oavsett vilket NATO-land som hade attackerat Ryssland så hade det setts som en stridshandling från NATO.
Dessutom hade NATO tvingats till krig eftersom Ryssland hade svarat med att attackera ett NATO-land.

Nej du har helt fel.
Senast redigerad av HerrGickhan 2022-05-18 kl. 16:00.
Citera
2022-05-18, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Med tanke på åsikterna i den här tråden så har ju Västerpartiet och Miljöpartet numera halva sin väljarbas på Flashback 🤡😂

Haha, precis. Har inte sett att de aktivt börjat supporta de partierna (än i a f). Men har inte stödet för SD minskat sista tiden? Inte så att man fört statistik dock...
Citera
2022-05-18, 15:59
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej du har helt fel.
Nej inte jag. Krigsexperterna som satt i TV i slutet på februari och början av mars och förklarade varför inget NATO-land hjälpte Ukraina har i så fall fel.
Jag litar dock mer på dem än på dig eftersom det har varit ett faktum så länge jag kan minnas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in